Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2387 ggr
Maja2
0

Maja2 filosoferar

jag har funderat en hel del kring matlagning, kosthållning, livsstil och livsstilsrelaterade sjukdomar. Det jag tänker passar ofta inte att skriva i nåns tråd, därför startar jag en egen tråd.

Jag har aldrig "köpt" idén att matlagning ska gå så himla snabbt. Kosthållning, som ändå är så stor del av vår hälsa, och äta ska vi ju göra flera gånger varje dag…. dag efter dag, FÅR på nåt sätt inte ta så mycket tid, får inte vara krångligt… måste vara snabbt och lätt. Det utvecklas hela tiden snabbvarianter som definitivt inte behövs.

Varför har man inte lust att låta det ta lite tid, lära sig om mat, recept - och låta kosthållningen få vara en respekterad och välförtjänt del av livet.

Nu vill jag inte klanka ner på de som inte vill lägga ner tid, men jag undrar varför man inte prioriterar nåt som är så viktigt ändå. Såna funderingar kan jag ha

AnnaCecilia
0

Bra tänkt Maja!

Riktig, god mat tar tid att både planera o laga. Har alltid varit en matälskare och trivts i köket. Det kan vara både konst och en hobby, när inspiration finns!Men som allt annat i livet går det upp o ner. Just nu med alla goda råvarorLCHF) blir det roligare att laga mat, lite sport att göra allt så naturligt som möjligt!

Maja2
0

jo inspirationen kan ju brista, så är det ju. Håller med dig om att det blivit en sport att göra allt så naturligt som möjligt. Det är ÄNNU roligare att laga mat nu med lchf Skrattande

AnnaCecilia
0

Jag börjar tänka i nya banor! Vi har alltid älskat citron yogurt, men tanken har aldrig slagit mig att göra som jag gjorde igår.

Jag tog ekologisk vanilj, rivet skal av citron/pressad citron, en skvätt grädde och sötningsmedel(fy, jag vet..)och rörde ihop med TY.Himmelskt gott!! Tyvärr måste jag hålla igen på kolhydraterna så det får bara bli ibland.

Maja2
0

vad använder du för sötningsmedel? Jag har en burk stevia, och det ska ju vara ok vad jag förstår. Det blir inte ofta använt, men nån gång emellanåt är det faktiskt försvarbart tycker jag. Citron yogurt… har jag aldrig ens hört talas om… fniss… men jag har inte varit nån yogurt-ätare heller.

AnnaCecilia
0

Jag lovar dig, det är sagolikt gott! Det smakar som cheescake typ..Det är samma med hemgjord citronglass,mmm,det är något med grädde o citron som gifter sig, jag lovarGlad

Stevia har jag aldrig provat, behöver man inte beställa det? Jag använder canderal..Jag vet att det inte är ok, men det är svårt att inte sockra vissa produkter.Kämpar just nu med att inte ha sacketter i kaffet(det går bra..)och låta bli sockerfritt tuggumi.

Jag tror att du är inne på en viktig tanke med maten, den skall vårdas väl! Men då känner jag också att jag inte vill vara för strikt med mitt LCHF ätande, för risken för mig är att jag då tappar glädjen för mat.

Det gäller att hitta den gyllene medelvägen..Fy, vad svårt det är att slita sig härifrån..snacka om beroende!Glad

[bittek]
0

#5: och hemgjord citronfromage - en himmelsk njutning!

Maja2
0

Nu har jag varit ute en timme och gått i solen med en kompis och hennes jycke. Men herregud så härligt!!! Man blir så himla glad av solen!!!!! Skrattande

men du hemgjord citronglass, hur gör du den? Det lät gott.

jo, stevia beställer man på nätet. Inte precis billigt, men räcker ju en evighet ungefär

missaz
0

Du har rätt. Sedan jag började med LCHF låter jag matlagningen ta en större plats även i vardagen; det har tvunget blivit så eftersom jag nu avstår från halv/helfabrikat med en massa E-nummer.

Ibland orkar/hinner jag inte laga mat länge och väl; då går det snabbt att steka på en köttbit eller en bra hamburgare och äta den med sås och lite grönt till. Steka kött går lika snabbt som att steka korv! Flört

Jennix
0

Jag håller helt med och tror att det gäller lite varstans i livet, att man ska låta saker och ting ta tid. Det blir ofta bättre kvalitet på arbetet om man inte stressar och jäktar.

Jag tror det är bättre för oss människor om vi tar lite mer tid på oss.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Maja2
0

helt sant #8, det går snabbare att steka en köttbit än att värma en billys pizza i micron Skrattande

Jea59
0

För mig så finns så mycket annat här i livet, mat för mig är endast för att överleva, vill inte lägga ner en massa tid på det, ok ser till att det smakar gott men endast det.

Har i hela mitt liv tyckt att det varit krångligt att laga mat, typ 70gram av det, 50 gram av det osv när man läser kokböcker ändå har jag växt upp med en far som är kock, varav min syster tycker det är väldigt roligt att laga mat.

Maja2
0

#11… men ändå… mat, och framförallt valet av mat har ju så stor betydelse…. just för att man inte bara ska överleva, utan må bra, inte bli sjuk eller överviktig osv.

Jea59
0

Även fast jag äter för att överleva så ser jag till att jag får bra mat i mig, försöker få i mig det jag tror är bäst för kroppen och jag mår bra av det och jag är varken sjuk eller överviktig.

Har känt av mer att nu när jag har varit med i KIF så har maten varit mer dominerande vilket för mig inte har varit bra, men tvunget eftersom jag måste lära mig den här nya kosthållningen men nu när jag hållt på ett tag så har jag även hittat snabba o enkla lösningar att laga denna mat så att jag får i mig tillräckligt och inte behöver lägga mer tid på matlagning

flikkan77
0

Jag tycker det är jättekul att laga mat, ibland. Problemet med mig är att jag har mina ätstörningar och ofta tycker att mat är ett nödvändigt ont, som visserligen kan vara gott ibland. Att laga mat och stå i matos är ett effektivt sätt för mig att tappa matlusten.

Men det finns stunder, någon gång i veckan så där, som jag tycker det är kul att laga mat och planerar för det. Fast jag vill ändå gärna att det ska gå fort, däremot så slarvar jag inte med råvarorna.

"You just have to belive…"

Maja2
0

Nä… det behöver inte nödvändigtvis vara matlagningen i sig jag menar, utan mer, tänket … att maten och det vi stoppar i oss får lite mer kvalitetstänk

AnnaCecilia
0

Maja, jag har inget recept på citronglass, men ta ett recept på gräddglass och smaksätt med riven o pressad citron. Riktig glass gör man ju på grädde o ägg, och socker, men byt till sötningsmedel. måste vara LCHF.. med mörk choklad som tillbehör(jag brukar smälta o ringla roliga mönster på smörpapper)och en klick vispad grädde så har du stans godaste dessert.Glad

Maja2
0

#16 .. ska prova det nån gång när vi har gäster och ska ha efterrätt Skrattande

kaisakavat
0

Vad roligt att du tar upp detta Maja".

Känner ju igen mig i dina tankar.. Ibland tänker jag att det verkar som om inget alls numera får ta tid eller engagemang. Egentligen finns tid och kraft, men vi prioriterar olika.

Själv har jag ju haft många perioder i livet när det inte alls har varit så kul att laga mat. En evig radda av vardagsbestyr. Två ungar, varav särskilt den ena varit lite kinkig och alltid småklagat över maten. Sen åt han den förstås med god aptit i alla fall..  

Men jag tror det hela hänger på ens inställning. Matlagningen BLIR roligare när man engagerar sig, planerar och experimenterar. Det är i alla fall min erfarenhet. Glad

Maja2
0

jo Kaisakavat, vissa perioder har inte jag heller lagt så mycket krut på maten … som du säger.. vardagsbestyren tar över ibland.

Jo.. inställningen tror jag åxå att det hänger på. Inställning till att engagera sig i sig själv. Faktiskt prioritera att ta hand om sig själv, göra det bästa man kan för sig Skrattande

jag låter säkert som en låtsasexpert, fniss… men tänker mycket på sånt där. Kanske för att mina barn nu är stora, så istället för att ägna dygnets flesta timmar på dem, så lägger jag tiden på mig själv nu.

AnnaCecilia
0

Jag känner igen mig så väl! Mina barn är också stora, man har hur mycket tid som helst. det gäller att förvalta den väl!Glad

Maja2
0

Igår var vi på en trevlig fest Skrattande. Vi var 5 par som träffades och åt middag. Vi hade gjort en paj per par, så det fanns 5 pajer att ta för sig av. Jag hade gjort en pajdeg av nötmjöl, smör och ägg. Till fyllning: cf, kantareller, skinka, vitlök. Himmelskt gott! Jag smakade av de andras pajer åxå, men skrapade bara igen fyllningen och lämnade pajdegen. Det var ingen som tyckte att det var märkligt och alla gillade lchf-pajen. Skrattande

AnnaCecilia
0

jag älskar nötbrödet, så det låter spännande att kunna använda samma princip till pajdeg. Funkade den som en vanlig deg, eller ska man tänka på något? Förbakade du den?

Maja2
0

jag tog typ 4 dl nötmjöl, 75 g smör och 1 ägg. Jag förgräddade det i ca 200 grader. Det blev kanonbra.

AnnaCecilia
0

Skall provas! Man kan ju göra citronpaj också..Flört

mariech
0

Kul att du tog upp detta Maja, jobbar man heltid så är man ibland less på allt vad matlagning heter, men startar man bara upp med matlagningen o kanske får barn intresserade, o man så blir det bara en rolig sak att göra tillsammans. Kul även om man gör det ensam oxå iofs, det är stunden innan som är jobbigast…kommer man bara igång så är det roligt!!Glad

Ta-Co
0

Känner samma sak nuförtiden. Kokar köttfärssåsen länge och den blir så mustig och god, långkok blir så mycket godare än om jag skär köttet i små bitar och fräser de snabbt i stekpanna som jag gjorde förut.

Denna kost tycker jag har gjort att jag fått upp ögonen för matkvalité på flera olika sätt.

Vågar testa olika kryddor mer nu än förut då jag satsade på de invanda, säkra.

Har börjat blanda mina egna kött- och grillkryddor, blandar bara först mindre satser och testar, läser ibland innehållsförteckningen på färdiga blandningar i butiken. Den största mängden står oftast först osv så jag får ett hum om ungefär hur mkt jag ska sätta i av varje.

Maja2
0

Ja visst är det fränt Skrattande… matlagningen har blivit roligare, och man har fått upp ögonen för tillsatser och sån skit.

LatMask
0

Apropå det där att matlagning ska gå fort - ser framför mig någon pigg produktutvecklare som lystrar till det önskemålet och för att komma fram till detta också stoppar in diverse olika konstgjorda grejer. När vi då klagar, blir hans häpna försvar:

- Jamen det skulle ju gå snabbt!

Men det var aldrig någon som föklarade vilka nackdelar det skulle medföra…

Maja2
0

ja LatMask, det har du nog rätt i. Många ville ha fördelarna med att det ska gå snabbt och utan arbetsinsats….. men konsekvenserna fick de aldrig klart för sig….

Maja2
0

Jag har funderat mycket kring det här att "unna sig". För många innebär det att äta något sött. Läste i… kan det ha varit aftonbladet, för nån vecka sen, att många små barns tänder är förstörda pga godis… redan i två-års-åldern.  Hemskt.

Har man då sedan den åldern, blivit matad med socker, förmodligen med den anledningen att barnet ska vara tyst och snäll, ha ett tidsfördriv och helt vanlig idioti, så blir det en vana som hänger i hela livet.

Jag drar lite paralleller till att röka. Jag rökte från det jag var 14, tills jag var 35, för 8 år sen. Otaliga gånger förut har jag försökt sluta, men hamnat i "jag kan ju feströka bara"…. eller "jag kan ju minska från ett paket om dagen, och röka bara 5 cig" Det har ju aldrig gått. För mig gällde det att sluta helt. Att ändra livsstil.

Så ser jag det nu med lchf.

Jamen, säger en del - jag måste kunna få äta nåt gott ibland, annars skulle jag inte stå ut. Kanske det…. Kanske det för en del är oerhört svårt att lägga bort den gamla livsstilen och byta mot en ny. Däremot tror jag det är lättare att halka tillbaka till den gamla livsstilen om man använder samma "belöningssystem".

Funderingar från mig.

missaz
0

#30 Ja, vår tandläkare är väldigt imponerad av våra barns tänder; jag blev förvånad över detta då jag anser att småbarnständer (våra minsta barn är 3 och 4 år) bör vara intakta och fina; de borde inte ha hunnit med att förstöras ännu.

Tandläkaren informerade då om att många barn i 3 års åldern har karies och svaga tänder, vilket till stor del beror på överkonsumtion av socker.

Mina barn får godis på lördagarna; undviker i möjligaste mån socker resten av veckan (men är vi bortbjudna får de äta kakor eller dylikt; jag är inte manisk)

Har märkt när barnen varit sjuka och haft extremt dålig aptit (magsjuka eller hög feber) de har då fått äta i princip vad de har velat bara för att få i sig NÅGONTING. När de sedan kryat på sig verkar de nästan ha abstinens; de tjatar och tjatar om kaka, glass, saft, godis…..

OK, mina barn frågar, som de flesta andra barn, nån gång då och då efter något sött, men de brukar inte tjata. Säger jag nej så är det nej; de vet att det är lördag som gäller. Detta funkar inte alls lika bra efter en sjukperiod då de fått mer sött. Nästan lite läskigt att se…

Tror dock att det är bättre när de är sjuka att de får i sig saft och glass än inget alls; det är dock energi som de kan behöva för att återhämta sig. Vad tror ni? (jag försöker naturligtvis att få i dem vatten, fil och sådant i första hand; matar inte på med en massa slisk bara för att de är sjuka!)

mariech
0

#30 håller fullständigt med dig där. Varför unna sig det som man egentligen mår dåligt av. jag har rökt jag också, började som 10-11 åring, slutade när jag var 35, fem år sen. Man kan ju inte unna sig en cigarett efter en vecka man hållt sig utan, inte unna sig ett glas rött om man har problem med alkoholen. Samma gäller många här med kosten, men man vill gärna blunda för det o inte se det som ett problem. Jag märker på min äldsta son, han får mer sug efter socker hela tiden, vet inte riktigt hur jag ska styra upp det där, jag vill inte bli manisk, o tvång funkar inte på en tonåring. känner sig tjatig ändå så det räcker Obestämd

Ta-Co
0

#30 Det stämmer nog väldigt bra och jag känner definitivt igen mig.

När jag var liten fick vi godis som muta för att vara tysta och snälla men när jag tänker efter så blev det oftast tvärtom att alla barnen blev uppvarvade och bara värre så fort godiset blev uppätet…

Alla jobbiga känslor har "behandlats" med godis, om man (jag el mina syskon, kompisar osv) var ledsen fick man alltid godis, glass, kakor osv och sen så var det "bra", då skulle man vara glad och problemen var lösta… Till och med i lågstadiet (mindre skola) så hände det att om man var ledsen skickade de en till köket och så fick man sitta där och käka glass…

mariech
0

#33 Sant…nästan lite läskigt att man själv gjort liknande till sina barn, på ett eller annat sätt om man tänker efter….Tyst

LatMask
0

Knycker min egen gamla utopi-text. Det här var ett sånt stycke som på något sätt skrev sig själv, jag hade verkligen ingen plan att skriva om det icke-sötsugna-samhället:

"- Det bästa LCHF har gett mig är nog befrielsen från sötsuget. Viktminskning, lugn mage, lugnt sinne är härligt, men att slippa sötsuget går över allt annat.

Det här samhället ÄR INTE SÖTSUGET! Maxiq tittar sig förundrat omkring.

- Kan ni tänka er - i varje stad fanns det godisaffärer på varje större gata! I alla stora affärer fanns det massor av kvadratmeter av GODIS! Vi som började äta och handla efter LCHF upptäckte att det fanns stora delar av butiken DIT VI INTE GICK! Det är faktiskt en rätt skakande upplevelse."

Godisaffärer är en rätt ny företeelse, i alla fall som de ser ut nu med meter efter meter med slibbigt smågodis. När jag var liten fanns det någon enstaka fruktaffär som även förde chokladkakor mm.

Men vi får vad vi betalar för…

mariech
0

Det är inte klokt vad mycket "skit" det finns att köpa. Har tänkt likadant då det finns ställen i affären där man inte behöver gå överhuvudtaget för det innehåller enbart kolisar o en massa annat onödigt. fick reklamblad från LIdl för ett tag sen, en massa produkter, amerikanskt billigt och bra mat, för de som bara vill äta snabbmat..perfekt att bli beroende på som ökar suget hela tiden!