Hälsoundersökning - vad ska jag testa?
Jag har kört LCHF i 2 månader snart, över förväntan och mkt som fungerar bättre i kroppen, är dock sugen på att göra en total hälsokontroll för att se hur landet ligger.
(Har höga blodfetter i släkten, vore kul att motbevisa deras grönsaksdiet med detta!)
Planen är att göra ytterligare en om ca ½ år, då jag förhoppningsvis fortsatt på detta spåret och resultaten blir ännu tydligare.
Men.
Vad ska jag testa? Spontant detta:
-blodfetter
-kolesterol
-socker
-mineraler
-….vad mera?
Har någon några konkreta tips, typ en lista (ex alla olika varianter av kolesterol) jag kan ta med till farbror Doktorn, så vore jag super tacksam!
Har ni även tips på vart i Göteborgsområdet man kan vända sig, utan att behöva vänta i 3 månader.. Så är jag tacksam för det med! :)
//Penny

Skall du testa blodfetter så är det bästa APO-kvoten, de andra tar de säkert iallafall, totalkolesterol, HDL,LDL och triglyserider!
Långtidssocker är oxå något att jämföra med före och efter.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Om du är överviktig är fasteinsulin det viktigaste måttet. Triglycerider är det viktigaste när det gäller hjärt- och kärlhälsan. HDL är också intressant.
/SSS

Hej,
tack för snabba och bra svar!
Jag är inte direkt överviktig, skulle bara vilja gå ner 1,5-2 storlekar, i lagom lugn takt. (För att 50% av innehållet i garderoben på senaste året blivit för litet..!)
Ska boka test nu, spännande att se vad det resulterar i!
//Jenny