Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3197 ggr
chilisalsa
0

Mats-Eric Nilsson 21.30 SVT2

Har vi drabbats av matskräck? Samtal med Samtal med Marit Paulsen, Ann Heberlein och Mats-Eric Nilsson i Babel SVT2 kl. 21.30, om tillsatser m.m.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=102056&a=1490627&lid=puff_1490674&lpos=lasMer

Medarbeterare på Kost

Jennix
0

Ja, nu är det hård propaganda på TV nästan dagligen. Uppmuntran till att sluta med kött och äta morötter istället. Obestämd

Bra, då kanske jag får ha mitt kött ifred. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
0

Tack för tipset!

Wildrat
0

Var det nån som tittade och har kommentar?

kaisakavat
0

Jag såg det. Både bra och mindre bra. Som vanligt lite kort tid..

Hon ljusa tjejen vad hon nu heter.. känd debattör.. pratade om att vi söker oss till det naturliga för att vi lever ganska artificiella liv i många avseenden.. typ.. Och att maten är en klassfråga, att bara överklassfolk har råd med kvalitetsmat. Hon sa både bra och mindre bra grejjer.

Mats-Erik är ju alltid mycket redig, med fötterna på jorden och huvudet på skaft. Han sa emot det där med att det är ett överklassämne, att han reser runt hela Sverige och träffar alla sorts människor. Han sa att vi under många år inte har hunnit med i alla förändringar i livsmedelsindutrins tillverkningsmetoder och att det har uppstått ett jätteglapp mellan våra kunskaper och verkligheten, som vi nu håller på att hämta in. Vi vill veta vad vi stoppar i oss..

Marit Paulsen var där, hon har ju börjat profilera sig eftersom hon kanditerar "till EU-valet" i sommar. Hon tycker att vi typ har lyxvanor om vi väljer ekologisk mat och att inte ens lilla plätten Stockholms innerstad skulle kunna försörjas med de odlingsmetoder ekologisk framställning kräver. Det blir helt enkelt för lite mat av ekologisk odlign, mindre skördar e t c.. Att vi typ borde skämmas när 1 miljard människor svälter..

Visst har hon Marit poänger, men jag får det inte att gå ihop.. Låt dem som vill käka "ekologiskt"! Jag tror inte att de fattiga i världen går hungriga p g a ekologiska odlingar i våra länder. Det handlar om helt andra saker..

Oj, det här blev en utläggning.. Skäms

Wildrat
0

#4 Tack. Gillar inte debattprogram, jag blir bara arg så tack för referatet Skrattande och dina kommentarer.

chilisalsa
0

Får heller inte riktigt ihop Marits resonemang i programmets sammanhang… hon pratar om egna saker och har en egen agenda verkar det, och som handlar om annat än det som faktiskt diskuterades.

Hon var ju med i nyheterna innan där det diskuterades det hon pratar om. Att vi inte av ekologiska och miljömässiga skäl bör öka åkerarealen i Sverige pga att plöjda åkrar släpper ifrån sig växthusgaser och att oplöjda åkrar/skog funkar som kolsänka. Eftersom vi väl i Sverige knappt exporterar nåt spannmål utan snarare importerar så kan det vara dumt att omvandla till ekologiska spannmålsåkrar som ger mindre avkastning och som leder till större spannmålsimport. Tror iaf det är så hon resonerar…

Medarbeterare på Kost

Sugiyama
0

Kaisakavat, jag håller helt med dig. Mats-Erik var jättebra. Det är för sorgligt att man inte har tid att göra sitt eget potatismos, hur lång tid tar det? Och ska man bara acceptera att det i affärerna bara finns bröd med massa tillsatser? Nu var det här ingen mat fö rmig men många äter ju sådan mat. Och inte tror jag överklassen står och trillar köttbullar till middag.

Marit tappar jag tyvärr mer och mer förtroendet för. Kan inte förstå vad mina matvanor har med världssvälten att göra. Jo om jag köper jordnötter, soyabönor, vanliga bananer, choklad osv vars odling utarmar och förgiftar jordar och människor. Men väljer jag bort de värsta bovarna och köper dessa varor ekologiskt har jag istället bidragit till att odlingen sker på ett sätt som gangnar landet. Det är trist när man försöker välja ekologiskt och rättvisemärkt och varor som belastar jorden så lite som möjligt och får skrivet på näsan att det är överklassfasoner. Nä löjligt Marit.

kaisakavat
0

Har just varit på Coop och handlat. Här i stan bygger de om för fullt, nytt upplägg på det mesta i disk- och hyllväg. Och nog blir det fräscht och bra, här var ju rätt slitet innan.

Men…

Oj så mycket icke-mat som exponeras. Nedfryst bröd verkar vara ngt som brer ut sig. Varför? Eller har jag missat att det har funnits mkt länge? Helfabrikat och halvfabrikat så långt man ser..

Blir liksom lätt beklämd när folk slänger ner färdiggräddade våfflor och pannkakor i sina vagnar. Köpessylt. Kemikaliepreppade s k nästan-mejerivaror. Pulverprodukter.

T o m när det gäller sån mat som tar några minuter att göra själv, så väljer man "färdigt".

När det står riktig mat alldeles bredvid!!!

Sindri
0

Och jag har fått en ganska ny Coop som profilerar sig som KRAV-märkt butik och verkligen har mycket ekologiskt.

MEN deras Xtrapris-blad exponerar för det mesta halvfabrikat, dansk fläskfilé, och en massa jox från livsmedelsindustrin. Ja, man blir ledsen….

Aldrig har det varit extrapris på ekologisk mjölk till exempel.

Den andra affären jag handlar mat på hade däremot för ett par veckor sedan halva priset på frukt och grönt - ALLT frukt och grönt inklusive ekologiskt. Till deras egen besvikelse, och min också måste jag säga, sålde de inte alls så mycket som de räknat med av det ekologiska. Tänkte väl att folk skulle få upp ögonen för det och sedan välja det fortsättningsvis.

picapica
0

jag tror att det är leverantörerna som bestämmer vad som ska stå i deras reklamblad.

Sindri
0

Ja, visst får affärerna säkert erbjudanden från leverantörerna, men något kan de ju komma på själva.

Som t ex halva priset på frukt och grönt, det var affärens eget påhitt. Och få folk att upptäcka ekologiska varor av annat slag vore väl inte heller dumt. När allt bli ekologiskt slipper ju affären handskas med så många olika varor.Skrattande

UBCL
0

Jag instämmer i synen på Marit och jag har svårt att se hur hon ska kunna öka Sveriges status i EU Skrikandes