Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3656 ggr
sheepdog
0

Sås

Hallå allihopa, är alldeles ny här och tänkte be om lite svar på mina frågor!

Jag har inte ens börjat med denna diet/livvstil än. Surfade runt lite och tyckte att detta lät schysst. Frågorna som kommer är:

1. Man får alltså äta lite kolhdrater? eller? typ en macka om dagen eller?

2. Jag är och har aldrig egentligen varit så förtjust i sås, är denna metod ngt för mig då? Vad kan man annars äta för att öka fett intaget?

3. (vidare från såsen iofs) Jobbar på en förskola och äter alltid lunch med barnen och har som mål att fortsätta göra det, blir detta svårt då? eller bör jag ha med mig egen mat dom dagarna man ser att det är svårare att hålla?

4. Hur ofta ska jag äta? Är ju ganska bunden till tiderna på förskolan.

5. Kan man äta typ gurkstavar med hemmagjord dipp för att få i sig mer fett? Eller har ni ngt annat bättre tips!?

6. Grönsaker med ingen frukt? Och grönsaker som växer ovan jord, som typ gurka, paprika, tomater, baljväxter, ärtor? inte morötter, rädisor etc?

Kommer säkert att komma många fler frågor senare, men jag hoppas att ni kan hjälpa mig och svara på dessa, Sedan får vi väl se om detta är ngt för mig.

Tack på förhand

/Sheepdog

Maja2
0

Läs i första hand "vanliga frågor och svar" som finns här i vänsterkanten. Skrattande

nyborjare08
0

Hej och välkommen hit! Glad

1. Det finns lite olika "varianter" av LCHF. Det som är gemensamt är att man försöker hålla nere kolhydratsmängden och istället öka fettintaget (naturligt animaliskt fett). Energin får man från fett istället för kolhydrater alltså. Bröd innehåller väldigt mycket kolhydrater och rekommenderas inte direkt. Dessutom kan spannmålsfibrer vara retande för mage och tarm. Många som slutar med spannmål upplever t ex att de får en mycket lugnare och mindre uppblåst mage.

2. En hel del kött och fisk är fett i sig självt, som t ex lax, makrill, fläsk, bacon och fläskkarré, och då behöver man inte tillsätta så mycket fett. Ost är också fett. Kryddsmör tycker jag själv annars kan vara gott till kött. Om du gillar majonnäs så är det en bra fettkälla också.

3. Du kanske kan fortsätta äta det som är ok av skolans mat, välja bort kolhydraterna och ta med lite egna tillbehör "utifall att", t ex ägg, majonnäs, ost? Om det funkar för dig.

4. Det som jag själv tycker är så fenomenalt med LCHF är att man äter när man är hungrig! Varken mer eller mindre. Glad Själv äter jag frukost, lunch och middag. Andra trivs bättre med mellanmål, men jag behöver det sällan.

5. Gurkstavar med dipp är ju jättegott! Och det kan säkert vara bra. Vispgrädde i kaffet/tet tycker jag är gott (mjölk smakar blaskigt nu! Glad) Vissa lägger en klick osaltat smör eller kokosfett i kaffet/tet för at få upp fetthalten.

6. Ja du har förstått det bra. Kolhydrathalten är oftast lite mindre i ovanjordsgrönsaker än i rotgrönsaker men det finns undantag. Baljväxter innehåller ganska mycket kolhydrater. Kålrot är ganska ok liksom rädisor. Här är en lista över olika grönsakers och frukters kolhydratinnehåll: http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html Att konsekvent välja livsmedel med max 5 g kolhydrater per 100 g är ett bra riktmärke.

Frukt innehåller mest socker så det bör man vara lite försiktig med. Bär är generellt bättre.

Lycka till!

Maja2
0

oj… jag ber om ursäkt för mitt klumpiga sätt att inte säga hej och välkommen först Skäms

sheepdog
0

Maja2: Jag har redan läst Frågor&svar men tyckte ändå att jag inte riktigt förstod, ville bara få det bekräftat!

Det är ingen fara, hej själv och tack för välkomnandet:)

nyborjare08: Tack så otroligt mycket för de snabba svaren på mina frågor!

En grej till som jag låg och tänkte på imorse, typ sprödbakad fisk, panerad alltså! Hur gör man med den? Är det en så pass liten mängd att det går bra eller ska man försöka skrapa bort paneringen? Nu menar jag alltså sådan som man köper färdigpanerad som man kan få i skolan!

Åh vad jag känner mig dum:P

Pasi
0

sheepdog - Välkommen!

Jag har ganska mycket paleotänk i min kostsyn….anser därför att det som är sämst att stoppa i sig är det som inte är artriktigt för vår art….t ex frön av olika slag (baljväxter, spannmål). De har andra negativa effekter vid sidan om kolhydraterna och fibrerna (lektiner och fytiner, bla fytoöstrogen och fytinsyra) som inte är att eftersträva om man äter LCHF av hälsoskäl.
Tillåter man sig att äta lite mer kolhydrater än gemeneman så är morot och frukt att föredra framför en macka.Glad

Personligen hade jag skrapat bort paneringen på fisken, men de flesta behöver ju inte vara lika strikta som jag.

sheepdog
0

En till fråga, (kommer garanterat komma tusen till senare)

Får man äta kaviar? eller är det baa skit? För det är ju så gott till ägg!

Pasi
0

#6 Det väljer du givetvis själv…om du får eller inte. Det är ju oftast inga mängder man stoppar i sig.
De flesta kaviarsorterna innehåller mer potatisflingor, färgämnen och tveksamma oljor än vettig mat….men Ejderns kaviar skall vara ganska ok. Annars kan man ju använda böcklingpastej och liknande som ersättning…oftast bättre.

nyborjare08
0

Hej igen sheepdog!

Jag har varit bortrest men ser att du fått svar på dina följdfrågor. Hur går det för dig? Och du är inte alls dum Flört, alla är vi barn i början, fråga på bara! Glad