Misslyckat våffelexpriment
Tyckte jag fick en jättebra ide till våffeldagen. Jag har gjort eget mjöl på mald kokos, mandel och lite hasselnötter. Tänkte att jag tar ett klassiskt våffelrecept med vispad grädde och bubbelvatten och byter bara ut vetemjölet mot mitt egna mjöl. Sagt och gjort. smeten blev fluffig och fin och jag hällde på våffeljärnet och stängde locket. Genast började en konstig bubblig sörja rinna ur järnet. när jag öppnade locket efter en stund fanns ingen smet kvar! lite nötrester satt fastbrända i botten och i locket satt också lite brända rester. istället för att njuta av nötvåfflor fick jag istället tillbringa kvällen med att rengöra våffeljärn. Ingen bra ide alls alltså. det är möjligt att det funkar med ett annat recept, men orkade inte pröva mer i kväll.

friskt vågat hälften vunnet!
det finns ett par olika recept här som funkar, ett med kokos (och jag bytte lite av det mot mandelmjöl och det funkade bra.) Sen finns det en tråd som heter våffleldagens recept och där är det recept med bara ägg och grädde i princip.

Detta funkar kanon!
http://kolhydrater.ifokus.se/?MessageId=1ca08bf1-e60e-43ed-8891-4d7e31f8a4d3
Sådär gjorde jag också igår. Våfflan smulade sönder sig. Men, jag vispade i ett extra ägg i smeten och stekte pannkakor till mig. De andra i familjen fick vanliga våfflor. Pannkakorna blev jättegoda och jag orkade bara en, sen var jag proppmätt.