Läs mer om ägg
Många som äter LC kost äter mycket ägg.
Lär mer här om äggen.
http://www.kronagg.se/eggsite-se/aggvetande/default.asp?3
De är små nyttighetsbomber!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag skulle villa slå ett slag för "riktiga" ägg. D.v.s. ägg från hönor som går ute och pickar. Ägg är ju basmat för de flesta av oss. Ägg från utehöns innehåller fler näringsämnen och jättemycket mera omega-3. Det finns uppgifter om att vanliga butiksägg innehåller upp till 19 gånger så mycket omega-6 som omega-3. Ekologiska ägg innehåller lika delar.
Men stanna inte vid ekologiska kronägg. De hönsen har nog aldrig ätit en fet daggmask. Det finns fortfarande mindre uppfödare som man kan handla direkt från. Luska runt där ni bor så hittar ni nog en äggtant. Jag köper jättefina ägg som inte kostar mer per styck än vad jag betalar när jag köper ett tolvpack på ICA - och då får jag dem levererade till dörren också. Sån tur kanske inte alla har, men ägg står sig många månader så ifall man måste åka en bit för att köpa kan man köpa rejält och lagra.
Mina ägg kommer från en liten ägghandlare i Jämtland, en grabb faktiskt, som fick höns i födelsedagspresent för några år sedan.
Levereras med bil "när transport finnes", alltså inga extra transporter. Det räcker inte för vårt behov i familjen, men nära nog hälften kommer den vägen och det är vi glada för.
Margareta, Vilken Lyx
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jo, det är så lyxigt att vi inte riktigt fattar det och han är glad för att vi alltid tar emot så mycket vi får…
Det har gått så långt att jag funderar på att bli "gröna vågare" och flytta så att jag kan ha egna höns!!!
Det hade jag väl aldrig trott…
Hade vi större tomt så hade jag nog redan haft höns.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Vi bor i ett radhusområde så det vore nog inte så populärt…

Nä, nu ger ni mig inspiration att skaffa egna hönor! Det trodde jag inte när jag började fördjupa mig i SSS kost. Bor på landet men vet inget om höns skötsel, de kan väl inte bara picka daggmask?
Nej inte alls bara mask, men det är nog inte så svårt att lära sig.
Min svägerska hade höns sommartid i sommarstugan när våra barn var små. Det var kul att leta ägg i buskarna…
Filifjonkan, "min" bonde har ett sytem han hittat på själv med flyttbara hönsgårdar. En inhägnad med vidhägande hönshus. Når hönorna har betat av på ett ställe tar de traktorn och flyttar hela härligheten. Måste ju gå att göra i liten skala också. Googla "Sjelin+hönshus" så hittar ni ritningar och allt möjligt. 

Jag har 48 höns så jag har gott om ägg…..
.
Om du vill ha tips och ideer(och även fakta)Filifjonkan…så är det bara att fråga….är väl ingen expert men har nu haft höns i 6 år och är medlem i en hönsklubb så lite kan jag väl….
.
Jag har väldigt svårt för att äta köpe-ägg idag…tycker dom smakar skunk!!Men så är jag ju bortskämd med dagsfärska.
#Katarina, det låter väldigt spännande och om jag bodde någon annanstans skulle jag vilja ha egna höns…

Jag köper numer ägg från en lokal bonde. Och herregud vad det känns skönt jämfört med att bära hem ett flak från Willys. Nu vet jag att typpera lever ett liv som de är menade för och har det bra, så jag kan äta äggen med gott samvete! :)
*stay calm - be brave - wait for the signs*
maggan är inte det en partsinlaga……??? är det inte trovärdighets-rubbande…
#16: Hur menar du, informationen från Kronägg eller vad..?
ja naturligtvis menar jag infon om ägg…..information/reklam det är hårfint vad som är vad….
Jag hade höns tidigare (innan vi skaffade fågelhundar…!) men om jag hade haft dem i nuläget skulle jag nog ha tänkt efter lite mer vad man matade dem med. Jag har liksom blivit mer uppmärksam på allt möjligt vad gäller maten nu. Att djuren ska äta det de är avsedda att äta (precis som vi!). Och att man kanske inte ska mata höns med vilka matrester som helst? (Å andra sidan äter ju faktiskt höns maskar & kryp, så de är inte helt och hållet vegetarianer…)
Jag skulle verkligen vilja ha höns, undrar om det går att genomföra någon gång… sommarhöns kanske? Det hade våra bekanta…