Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3494 ggr
Greddelin
0

Skillnad på kolhydrater i bär

Varför innehåller Willys hallon och blåbär 12% kolhydrater medans Icas bara innehåller 6%?

konichiwa
0

Jag har också funderat på det här med de 'absoluta' värdena på vissa saker som bär och cocktailtomater tillexempel.

Beroende på sort, jordmån, mogenhetsgrad osv. så är de ju olika söta. Det måste väl påverka kolhydrathalten?

[Pennylane1]
0

iallafall på fineli och förmodar att dete är samma på SLV så är det ett medelvärde så det varierar säkert en massa!

Greddelin
0

Ja man undrar ju varifrån Willys och Ica hämtar sina uppgifter  eftersom det diffar så mycket. Mäter de själva???

magma
0

12% på hallon låter väldigt mycket…

maxiq
0

Willys jordgubbar har 6,5 vilket jag tycker låter lågt. Men de var goda!

Skrattande

Zepp
0

Här har ni en bra tabell på fuktogrönt!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

#5:Tungan ute

Raring
0

Det är ju mer kolhydrater i blåbär än i hallon… om det är mer blåbär i blandningen från ica är det väl inte så konstigt?

Krahso
0

Det samma gäller dock bara hallon också. Min man köpte hallon på coop - de innehåller 7 g kh enl. förp. Men de jag brukar köpa på ICA innehåller 4,5 g….

Inget extra socker är tillsatt…

Greddelin
0

#5 Köpte jordgubbar också med den motivationen! ;)

#6 Tack, men det förklarar inte varför olika märken anger olika värden. Är det skillnad på inhemska och utländska bär, tex? (Svenska och amerikanska blåbär är ju väldigt olika.)

#8 Jag har för mej att jag jämförde askarna på Willys och där var det ingen skillnad på hallon och blåbär, 12% på bägge.

Jag var "desperat" så jag köpte en ask blandade bär i hopp om att siffrorna ändå var missvisande…

#9 Intressant, mysteriet växer! ;)

[Pennylane1]
0

Det är, som jag skrev i #2, medelvärden dom anger i tabellerna, jag förmodar att producenterna mäter sina produkter och det är därför det är skillnad.