Ang min dotter igen....
Nu har det hänt lite sen sist. Min dotter är 16 år och började igår kväll att prata om sin vikt. Hon vill gå ner och var intresserad av min kost. Vill tillägga att jag inte tjatat eller sagt ett ord sedan sist jag skrev här. Jag har fixat ett kokt ägg med majonnäs till henne nu på morronen. Hon skrev igår av i min nya LCHF-bok på ett papper vad hon får äta i skolan mjölk, fil, youghurt osv.
Nu frågar hon det är ju våffeldagen idag och det har dom nog i skolan men det får jag ju inte äta. Hur gör hon då?
Hon har alltid älskat våfflor men enl lchf finns det nog nåt man kan fixa på annat sätt..
Jag blev riktigt glad när hon ville börja som jag. Lite roligare att göra mat då. I skolan får hon väl äta grönsaker, kött o fisk men försöka undvika sås eller??
Ha en bra dag Kram
Här ett bra recept på LCHF-våfflor till din dotter.
Våfflor 2 laggar.
1 ägg
1/2-1dl mandelmjöl
ca 1/2 dl grädde
knappt 1/2 tsk bakpulver
salt

ett annat (liknande) recept:
2 ägg
1dl grädde
1dl kokosflingor
Mixa flingorna till mjöl, blanda ihop med ägg och grädde, låt stå och svälla sig ordentligt.
Angående sås… Det beror väl på vilken sort sås det är. Gräddsåser borde vara okay. Förhoppningsvis. =)
Om det är våffeldagen i skolan och det är allt som finns, så finns det heller inget annat alternativ än att hon äter skolans våfflor så länge hon inte kan ha med sig egna matlådor. Men det kanske hon har? Om inte så lär hon ju ändå äta för att orka igenom skoldagen.
Jag har aldrig gjort lchf-våfflor, men däremot pannkakor. Vet ej hur det fungerar att göra lchf-våfflor och ta med i matlåda för att värma senare.

Jag la in ett våffel recept här nyss. mina killar fick det som frukost..fast med en klick plommonsylt som jag gjorde i somras med 1/3 av sockret i..
Magma - Mycket, mycket viktig reflektion ang. vikten att äta i skolan för skolbarn/ungdomar tycker jag 
Min uppfattning är den att barn och tonåringar varken blir överviktiga eller 'sjuka' (eller vad som kan vara anledningen till önskan om alternativ kost för barn) av _just_ skolmaten. Och om de inte äter ordentligt under dagen presterar de sämre än nödvändigt på alla plan. Dessutom slinker det snabbt ner en massa snabba kolhydrater i förbifarten, om man är hungrig. Som barn och tonåring blir det ännu svårare att hålla emot godissug om man är vrålhungrig.
Då är nog trots allt skolmaten bättre, även om just det målet vissa dagar inte råkar innehålla för LCHF perfekt urval. Men det är ju bara min åsikt som mamma till två prepubertala tjejer.
VH! /K.
Wickan57: PS: Jag glömde fråga- jag minns inte riktigt det du skrev tidigare om din dotter? Kan du kanske leta rätt på den tråden och länka dit, eller skriva vad rubriken var?? Är din dotter överviktig?

Ja du hon har gått upp massor sista halvåret. Hennes kille är trådsmal och kan äta allt utan att det syns, nu har han gjort slut men dom ska ses om 3 v för att se om dom ska vara ihop eller inte. Det är väl det också som gjort att hon vaknat upp.
Hon är lång 178 cm tror jag nu och väger 99 kg. Som sagt, hennes nya leggins gick sönder mellan benen, har lagat dom 3 ggr men fick nu slänga dom. Så nånstans så har hon nog vaknat till och insett.
Nu vet inte jag hur man gör när man ska skicka en länk?? Det kanske nån kan berätta för mej. Jag skrev i alla fall ett inlägg 12/3 och skrev då Hur ska jag få min dotter att förstå. Har aldrig fått så mycket svar som då. Efter det har jag inte sagt ett ord till henne. Hon börja som sagt själv att dra upp det igår kväll. På den vägen är det.
Här är länken till det inlägget.
I högra marginalen så finns det bl a en ruta som heter Mina inlägg. Om du klickar på Visa fler inlägg så kommer alla trådar upp som du startat eller skrivit inlägg i. Sedan är det bara att öppna tråden och kopiera adressfältet oh klistra in.
Ännu tjusigare är att markera ett ord, klicka på länksymbolen ovan (en kedja), och klistra in adresslänken där.
Jajustja!! Vad kul att hon nappat!

Hur ställer hon sig til att ta med matlåda till skolan? Det gör min flicka och så plockar hon från skolans salladsbuffé. Funkar utmärkt.

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d708e672-d153-4062-8997-325f5fe422bc
Okey tack för att du Sindri berättade hur man gör. Nu kan jag det också. Kul