OT. Någon här som solar solarium?
Tänkte prova på solarium nu när det inte är farligt längre och så vill jag grunda lite inför sommaren. Kanske få i mig lite D-vitamin också.
Jag har för mig att någon solade solarium istället för att äta D-vitamin. Är det någon som vet hur mycket man behöver sola för att få sig en bra dos d-vitamin?
Hur många ggr i veckan ska man sola? Hur länge?

Va, är det inte farligt längre?

Jag har solat ganska mycket förut, då solade jag två ggr i veckan för att bygga upp och en gång för att bibehålla.
Att solning inte är farligt tvistas det fortfarande om. Men det senaste rönen säger ju att fördelarna överväger riskerna.
Det som definitivt är "farligt" är att bränna sig. Undvik detta genom att börja sola försiktigt. Ta korta pass i början. Bättre att det tar lite fler gånger att bli brun än att komma ut som en nykokt kräfta med svidande hud.

Sola max två gånger i veckan om du vill vara snäll mot din kropp, låt det gå 72 timmar mellan solningstillfällena.

men jag har hört att kroppen inte kan bilda d-vitamin av solarie ljus.. rätta mig om jag har fel..

Enligt det som sas imorse skulle D-vitamin inte vara bra för åt man det fick man i sig A-vitamin "som är giftigt". Innehåller all D-vitamin i pillerform A-vitamin undrar jag.

Det bästa sättet att få i sig d-vitamin är som naturen har avsett dvs genom huden.
Jag har byggt om mitt gamla solarie till en d-vitamin kanon 
Det krävs rör med tillräcklig mängd UVB
Jag kör med terrarierör..
1/2 timme 3ggr per vecka under vintern ger en bra dos.

Nej, usch! Jag skulle aldrig lägga mig i ett solarium eller sola heller för den delen. Det räcker med det man får genom att vara ute när det är sol. Att sola gör en ju rynkig och det ser inte fräscht ut!
Läs denna blogg om en tjej som solat mycket! http://mittlivsabina74.blogspot.com
Åh, terrarierör!
Varför har inte jag tänkt på det!
Solklart! Har ju själv sådant hemma, fast till - terrariet…
Så det är på det viset man kan få D-vitamintillverkning…
Tack för tipset!
Själv har jag bara solat för fåfängan…har ett halvkropps här hemma….

Usch, jag ryser bara jag hör ordet "solarie". 
Solade själv solarie en hel del för ett antal år sedan och fick malignt melanom som jag opererade bort. Behövde dock inte ta cellgifter tack och lov.
Jag gjorde som ts, dvs "grundade" inför somrarna för att jag trodde det var bra. 
Jag skulle heller aldrig lägga mig i ett solarie idag vad läkarna/forskarna än säger. Då äter jag hellre d-vitamin.
Jag är inte skrynklig - än…… 
Nej tack! Om jag vill ha hudcancer så ska jag ha det gratis!
Jag vill inte vara någon polettmulatt som ser ut som en gammal skinnväska i ansiktet när jag blir gammal. Jag undviker att exponeras i onödan för den riktiga solen också och tillbringar somrarna med solskyddsfaktor 82 á la naturelle (i skuggan av en gran)

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Men nu ska man ju sola solarium för att få i sig D-vitamin och på så sätt undvika cancer!
Men ok, gamla fiskargubbar är ju skrynkliga. Sol, vind och hårt arbete utomhus i 60 år. Jag vill bara se lite fin ut på ett bröllop jag ska på. Fåfäng, ja visst.
Frågan är ändå, får man i sig D-vitamin på vanliga gym-solarier?? Eller gäller det bara terrarier?
#11: "Polettmulatt"!? *asg*

#12 Det står även i tidningen att det är bevisat att mättat fett är farligt. Jag tycker det är vackert att vara blek. Och så tycker jag att malignt melanom verkar vara en jävla sjukdom.

Farligt, farligt men härligt, härligt jag skulle gå ut i solen o njuta av äkta sol. Tror 15 min per dag ska ge dosen du behöver, fåfängan får du mata med annat, fniss……………………

Enligt radion idag får man i sig D-vitamin via fet fisk. Betydligt trevligare än käringgrill. =)
Annars kan man äta Betakaroten så får man fin färg…

#12 Gamla fiskargubbar får också hudcancer.
Vill man bli "fin" till ett speciellt tillfälle rekommenderar jag varmt spraysolbränna på en salong. Jag gjorde det till en viktig fest tidigt i juni för några år sen, och det blev jättebra. Det kändes lite märkligt att stå i underkläderna och bli "sprutlackerad" av en piffig skönhetsbrutta, men resultatet kan jag inte klaga på! Började nötas av efter nån vecka.
Ha ha ha! "Polettmulatt"!
Nä, jag har som sagt ett eget halvkroppssolarium, så jag lägger mig där allt emellan en kvart upp till kanske 30 minuter ett par ggr/vecka.
Det e grejer de!