Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 6877 ggr
Medlem
0

Vaniljextrakt utan alkohol?

Hej

Jag sökte på nätet efter ett recept men inte hittade. Kan man göra det med olja istället för alkohol, eller är det ett måste att ha den ingrediensen?

andreas0
0

Jag är rätt säker på att det inte går att producera ett vettigt vaniljextrakt utan alkohol. Men det är ju inte så stora mängder man använder.

Om du absolut inte vill använda det kanske du kan ta lite äkta vaniljpulver (obs. inte vaniljsocker) som ersättare?

Medlem
0

andreas

Nej det ska inte vara något alkohol i. Jag brukar använda vaniljfrö ja men jag har för mig att vaniljextrakt ger mer smak/doft?

nobban7
0

Utan att ha en aning gissar jag att alkoholen behövs som konserveringsmedel.

Sindri
0

Alkoholen är snarare till för att dra ut extraktet ur vaniljen. Precis som man gör likör, men då tillsätter man massor med socker.

Hel vaniljstång tycker jag är bäst, finns bland bakingredienser i affären. Jag använder mycket vanilj och hade turen att få köpa en jätttebunt direkt från Madagskar.

Det är bäst att skrapa ur alla frön på en gång även om man inte använder dem på en gång. Stången torkar snabbt sedan och man kan spara fröna i kylskåpet.

När man skrapat ur fröna kan man lägga stången i t ex teburken om man gillar vaniljte, i en påse med kokos om man vill ha vaniljsmak på kokosen, man kan sjuda den med grädde och få vaniljgrädde som kan sparas i kylen några dagar. Mm mm.

andreas0
0

#4, Precis. Det finns en del smakämnen som inte löser sig i vatten, utan det krävs alkohol för att få ut dom.

Medlem
0

Tack för era svar!