Kräver upprättelse!
Kanske märklig rubrik men det här är alvarligt. Den 23:dje december klockan 22.30 började det. Thyra4 lade ut en tråd (snubbeltråd eller hängsnara vore mer lämpligt att kalla den) med rubriken "Egen korv?" Denna rubrik lockade mig genast att klicka för att läsa. Thyra4 berättade förföriskt om gammaldags julkorv och att hon nu sökte recept. Genast föll andra in i lovsången och även dessa jobbade "undercover" med agentnamn som Rifa, Caena, Casi, Empe, uzie, konichiwa sarwn, Josp, libbe7, och Garlica.
Alla inlägg var förföriska och innebar att jag mindes de gamla julkorvarna och deras underbara smak. Det vattnades i gommen och jag föll pladask. Redan nästa dag åkte jag och köpte en elektrisk köttkvarn. De hade bara ett fabrikat i denna butik och priset var 1100 kr. Med i kartongen skulle vara ett korvrör enligt bilden på kartongen, men det var det inte. Jag återvände till butiken men där fick jag föga förståelse. De rådde mig att kontakta Kina! Nästa dag skulle jag mala kött. Efter c:a 200 gram bröt maskinen ihop på så sätt att ringen man skruvar åt längst fram flög med en enorm kraft i motsatt vägg och missade katten med en morrhårsmån. Har aldrig gillat den där katten och katten har aldrig gillat mig heller om jag skall vara ärlig men jag försökte inte ens sikta på henne. Efter denna incidens tittar hon förebrående på mig med en anklagande blick. Åter till butiken och där rekommenderade de mig att kontakta Kina igen! En timma senare efter ett besök i en annan affär kom jag hem med en stor maskin i rostfritt stål med det lilla nätta priset av 1900 kr. Med denna maskin var faktiskt ett korvrör i rostfritt stål. Jag testade och jag kan lova att jag skulle ha kunnat mala makadam med den. Det lät något jävulskt från maskinen och när jag hade tryckt in en servett i vart öra så kom givetvis hustrun ut till köket och demonstrativt hade hon sina handflator pressade mot sina öron. Hon tittade på mig, ruskade på huvudet och försvann.
Så, nu hade jag allt, en fungerande maskin med korvrör, en maskin i sopebingen och ett minus i kassan på 3 000 kr. Hustrun sa så där som bara kvinnor kan säga samtidigt som de försöker se kärleksfulla ut, "varför inte köpa en hel korvfabrik älskling"! Nu kan man ju tro att allt är frid och fröjd och att hustrun och jag sitter och smaskar i oss goda hemmagjorda korvar och att den där hårbollen ligger i soffan och spinner förnöjt. Nej, så är det inte! I hela Litauen kan man inte uppbringa en endaste centimeter fjälster. Alla slakterier är kontrakterade med korvfabriker. Detta har nu inneburit att släkt och vänner i Sverige har fått i uppdrag att dag som natt jaga fjälster. Sedan skall dessa fjälster skickas till Litauen till en som jag förmodar dyr penning. Troligtvis kommer aldrig dessa saltade tarmar fram till mig. Det mesta som skickas via den litauiska statens postverk brukar ha en viss förmåga att försvinna. Så, med ovan nämnda som intäkt så kanske ni nämnda förförerskor förstår om jag är något förvirrad och söker upprättelse i någon form. Ber er härmed att tänka mer än en gång innan ni lägger ut era snaror i detta forum.
Trots allt, jag tycker om er och idag åt jag köpekorv! Föresten, är ni intresserade av en köttkvarn av bästa kvalitet? Eller ännu bättre, kom hela bunten med fickorna fulla av fjälster så kan vi ha fest vet ja!
Du måste skriva en bok om dina öden och äventyr i LCHF-livet!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
hahahha Du är underbar, bustas!!!! Torkar tårarna och skrattade så magmusklerna fick därmed lite träning i dag med!! 
behöver ingen mer motion idag efter den skrattomgången

Jaa! Korvfest i Litauen!! 
Skulle bra gärna vilja lägga vantarna på den där köttkvarnen, min är handvevad (skulle behöva en let's dance Magnus till hjälp), och inget rostfritt korvrör har jag heller <:-(
1½ kg lammstek ligger och tinar nu, imorgon ska jag ge mej ut på jakt efter talg och fjälster. Spännande ;-))
Ge inte upp Bustas, vi kanske kan öppna en underjordisk smuggelväg för fjälster till Litauen. Gräva en tunnel kanske, eller….?
Agneta

härligt 
Ni kan väl leda om den tänkta gasledningen som ryssarna vill ha i östersjön och göra en sån där lufttryckspost
Eller ta färjan och veva ut en slang från däck, det är ju ingen som märker nåt sånt.

fick jag i ögonen när jag läste, himla roligt!
Ett gott skratt förlänger livet så tack ännu en gång för att jag får leva lite längre 
Nästa LCHFkryssning bör gå till Litauen, det hör jag det! Alla resande medlemmar tar med sig fjälster åt dig!
Mmmm till helgen ska jag minsann göra korv…*frestar* 

Om du kommer med på kryssningen, Bustas, kan jag köpa ut fjälster åt dig!
Lovar på heder och samvete!
Fabricati diem, pvnc!

Jag kommer att ha träningsvärk i magen imorgon som jag skrattade. Men det är det värt

Tack alla, men var har vi Thyra4?

Guud vad du får till det !!
Tack för underhållningen

ber om ursäkt för min beskrivning på underbar korv..
men jag tackar för en rolig läsning.. !!!
.. .. du vet, jag såg faktiskt till att ha fjällster INNAN jag köpte en dyr maskin..
sen har jag stoppat utan maskin.. även om det hade varit helt uuuunderbart.. snart så.. nån dag..

*ROFLMAO*

Vad är straffsatsen för fjälstersmuggling?
Agneta

Tja du "konichiwe" jag har ju haft tarmar med mig varenda gång jag rest in i landet, så det är nog fritt fram. Det är klart att tulltjänstemännen kanske blir förvånade om man helt plötsligt kommer med dem i handen!

Förra våren reste jag hem från Frankfurt lufthafen med 1 kg färsk sparris i ryggsäcken. Den unga killen som satt och kollade 'väskröntgen' kallade upphetsat till sej en överordnad innan han blev lugnad av sin chef som sett det förr. Såg rätt mystiskt ut på skärmen :-)
Och. Tänkte inte på det, att man är full me fjälster men det är ju liksom oåtkomligt….?
Agneta

Allvarligt, vackert och skitroligt! Mycket bra skrivet.! 
Stefan Bloggar här på sajten
Stefan bloggar också här, på extern sajt
Det var en härlig läsning, skrattade gott :-D
Kan inte låta bli att känna med dig, sicken skitmaskin och skitaffär. Har ni ingen ångerrätt i Litauen????

Oj vaad man kan ställa till med.
Men det blev ju en bra historia av det, fast jag blev lite rädd där i början. Ett tips - man kan steka biffar av korvsmeten.

Tack Thyra4! Där kom ju upprättelsen! Vi har härmed skapat en ny rätt. "Korvabiff"! En korv speciellt för er som har problem med tarmen!
fast det är ju inget nytt iofs att steka korvsmeten för det gör vi alltid hemma med den slatten som är kvar i kvarnen
#0, Vad har ni för konsumentköpslagar i Litauen? Här hade det inte varit några som helst problem att få tillbaka pengarna för den första maskinen som inte fungerade som den skulle.
#20, Vi har ingen ångerrätt här i sverige heller om man köper i butik, annat än frivillig för affärerna. Men om det inte fungerar som det ska är det en annan sak.
#4, Om du skulle få tag på en elektrisk köttkvarn så lägger jag gärna vantarna på din handvevade. Jag har letat efter en sådan länge, men dom säljs inte längre. Ska inte ha den till korv, utan för att göra egen köttfärs. Min bästa chans annars är väl att hitta en på någon loppmarknad.
Hej Anreas= är det månne en sådan här som du menar
http://www.tradera.com/Kottkvarn-Husqvarna-Nr-5-med-korvhorn-auktion_87732194

Herre Gud! Notera korvhornet i bläckplåt, det är grejer det!
Den kvarnen skulle min katt föredragit! Jag bjuder inte på den. andreasO skall få den!
Varför saluför man i Litauen köttkvarnar med korvrör om man ingenstans där kan uppbringa fjälster? Om det inte verkade för suspekt att skicka tarmar från Sverige med post till Litauen skulle jag gärna hjälpa dig.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Nja raphanus, så bryr sig importören föga om just detta. Det är nog som i Sverige att de flesta använder kvarnen just till att mala. Få gör väl korv idag. Det är väl bara vi tokstollar som håller på med sådant. Notera dock att den första kvarnen saknade korvhorn. På tal om korvrör kontra korvhorn så kom jag inte på namnet korvhorn då jag skrev innlägget ovan. Det poppade upp senare. Ko-horn användes förr i tiden då man stoppade korv och korvhorn är säkert det rätta namnet. Rätta mig om jag har fel!

Andreas, om du verkligen vill ha en handvevad så finns det på de flesta loppisar, min gick på 30 - 40 kr, nåt sånt.
Och korvhorn, jäklar!! Jag har ärvt en sån grej och förstod inte vad det var så jag kastade det!
Ska kolla på min favoritloppis…
Agneta

Bustas - Underbart skrivet *LOL*…och jag skulle gärna komma på korvfest i Litauen med fickorna fulla av fjälster.
#25, Ja, precis en sådan. Tack för tipset.
#31 Sls=så lite så, bjuda får du allt stå för själv,