Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1277 ggr
tyson1
0

Jag är rädd

Hej!

Då var de dags att ta nya tag och försöka lägga om min livsstil. Vill inte kalla det för att banta - har bantat så många gånger och misslyckats varje gång. Nu är jag rädd för att misslyckas igen - tänk om allt bara blir pannkaka. Jag vill ju så gärna köpa kläder i vanliga storlekar och inte i storlek 48. Jag vill bada med mina barn på sommaren utan att skämmas för mina kropp.

Har tidigare i höstas kört en vecka med att utesluta kolhydrater (dock ej frukt som jag åt 2/dag) Jag gick ner 1,2 kg på denna vecka. Helt plöstligt så ger jag upp och motivationen är som borta. Jag mådde bra - inga gaser i magen eller uppkördhet, ingen halsbränna. Problemet var bara att min tröga mage blev ännu trögare. Har ni tips på hur man kan sköta magen tar jag tacksamt emot det.

Jag tror att jag kommer att äta någon naturell fil/youghurt på morgonen+hemlagad musli till frukost+advokado. Det kommer även att bli någon omelett till frukost+skinka+grönasker.Till lunch och kvällsmat blir det nog protein+grönsaker+fett.

Tar ni några extra vitaminer eller andra kosttillskott? Hur mycket vatten dricker ni? Detta med fettet - hur mycket ska man äta? Kolhydrater kommer jag nog inte att utesluta helt men helt klart kommer de att minska mycket.

Skaldeman
0

Börja med att läsa någon bra bok i ämnet så att du har en grund att stå på. Mina böcker täcker det mesta. Lars-Erik Litsfeldts böcker är också bra.

Sten Sture

Airam1
0

För min del har "det" släppt den gångna veckan. Förstoppningen som jag riktigt lidit av hela vägen sen i maj då kostomläggningen skedde. Och förutom detta så släpper det på vågen. Radikalt redan på en vecka.

Jag har införskaffat mig cocosfett. Jag tror inte man måste äta just det, men kanske är det så att några av oss ändå har svårt att få i oss det fett som behövs - UTAN att vara fettskrämda. Jag äter när jag är hungrig och slutar när jag är ohungrig. Det blir sällan oftare än två ggr per dag. Misstäker att min kropp anar svält och därför inte låter fettbrasan brinna utan bara pyra, samt att tarmarna för sällan får skjuts framåt.

Den gångna veckan har jag haft cocosfettet i thé och kaffe ett par ggr per dag och plötsligt händer allt!

tessie
0

Det är jätteviktigt att förstå vad som händer i kroppen när man

äter. Skaldeman och Litsfeldts böcker hjälpte mig.

Innan så hade jag verkligen gjort några försök med att minska på

kolhydraterna. Gick bra ett tag men sen spårade det ut. Jag började äta lite frukt och efter 3 dagar så hade jag glömt kollisarna.

Nu när jag ser mat eller frukt med myckiet kollisar ser jag för mitt inre hur insulinet sprutar. Usch vad hemskt.

Jag har varit borta från hemmet i 2 månader och kunde inte påverka vilken mat jag skulle äta. Som vanligt härligt bröd med allt som ingår till frukosten. Alla måltiders tillbehör med massa kollisar men jag klarade det tack vare att jag hade insulinbilden klar för mig och visste vad som skulle hända mig om jag tog lite här och där. Jag använder mig av samma bild som "tandtrollen" fast mina kollisartroll öser infett i mina fettceller.

Till sist gick jag bara förbi alla kollisar. Jag såg ej alla frestelser.

Mitt nya liv började i juni 06 och jag kommer att leva så här resten

av livet.

Hoppas du finner ett bra sätt som passar dig.

Feta hälsningar och en skön dag

Margareta
0

Jag fick också förstoppning när jag började första gången, men så här efteråt vet jag med säkerhet att jag åt för lite fett då.

Det är så otroligt mycket mer fett man behöver för att må bra, särskilt om man varit "fettskrämd" innan är det svårt att förstå.

Idag dricker jag te med kokosolja, äter alltid mat med smör och stänker olivolja på salladsbladen, då sköter sig magen utmärkt.

Jag tror snarare att fil och musli fösämrar än förbättrar, åtminstone var det så för mig. Tarmen behöver läka och det gör den inte om man fortsätter att tillföra det som gör en sjuk. I mitt fall fibrer och ev laktos.

Numer pensionär i Nynäshamn

Maia
0

Om du måste köra med müsli kan du göra ett kolhydratlågt strössel och använda som müsli för att hålla tarmen igång:

Rosta solroskärnor, hackade hasselnötter och mandlar och sesamfrön och blanda i kokosflingor, alldeles mot slutet. Ta av det från värmen och häll över i en skål för att svalna. Blanda med nästan lika mycket linfrön.

Ta två matskedar av detta på 1 dl 10%-ig yoghurt blandad med 2 msk grädde, lite linfröolja eller kallpressat kokosfett.

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]