Kostkonsulenten har talat!
Idag fick jag veta vad som kommer att gälla angående maten på min förskola där jag jobbar.
Chokladen på onsdag frukost dras in.
Inga föräldrar får skicka med nåt när barnen fyller år.
Alla barn under 2 år ska ha extra tillsatt flytande margarin i maten.
Hårt bröd till varje måltid.
Det jag undrade om förut, ifall barnen kunde få Bregott istället för Milda, det togs inte upp alls.
Fritt fram för era kommentarer….
är min kommentar

Extra flytande margarin??? Bläh! Har de inte fattat någonting??
Det med chokladen och att föräldrar inte ska skicka med tårta/glass/bullar när barnen fyller år kan jag inte säga så mycket om… Tycker att det är bra att barnen inte får en massa "slisk" på dagis, men upprörs inte om mina barn får glass eller liknande när dagiskompisar fyller år, så jag vet inte…

Kostkonsulenten kan ta sitt flytande margarin och förpassa det till evigt mörker! Stå på dig! Fortsätt kämpa! Skriv ut Tereses uppsats om margarin och dela ut till alla som jobbar på förskolan och fråga om de på allvar tror att barn bör äta skiten?
säger jag också!
Kan man få en liten länk till "Tereses uppsats"? Obekant för mig, men om jag vore Go-D skulle jag sätta upp den i kapprummet på dagis och fråga föräldrarna om de verkligen vill att barnen skall äta detta.
Kunden har väl ändå rätt!!!!!

Här är den!
Vad farao? Jag kan inte öppna filen…jag vill läsa uppsatsen!
Men jag ska nog visa dem. Förresten, vad exakt är palmolja?
Sök annars på trådens rubrik:
Skol"uppsatts/rapport" om margarin

Fy fan… ska man behöva låta karln va hemmaman tills barnen börjar skolan? För sånt dagis vill jag inte ha dem på! Hoppas det ändras till jag får barn…
Små barn brukar inte tycka om knäckebröd, för att det är för hårt att tugga. De brukar till och med peta loss kanterna på vanliga brödskivor.
Med tanke på SLV:s insändarkampanj i flera lokala tidningar de senaste veckorna kanske man kunde skicka lite material till de rubrikvilliga kvällstidningarna. Tänk bara
"Så blir ditt
BARN FÖRGIFTAT PÅ DAGIS!"
Vad händer om man vänder på frågan? Jag som förälder vill inte att mitt barn äter gift, varken i fast eller flytande form.
#12 Bra idé!!! Tänk vad DEN rubriken på en förstasida skulle ge effekt! Finns det något vuxna upprörs över så är det ju om barnen felbehandlas på något sätt!
#13 Om man nu tar alla möjliga kosthänsyn på dagis och skolor så borde inte uteslutande av syntetisk mat och kolhydrater vara något problem.
Det finns så många allergier idag så det är bara att hänvisa till någon diffus tillsatsallergi. Och att barnet inte tål kolhydrater.
På restauranger säger jag bara att jag inte tål några tillsatser eller kolhydrater. Ingen har undrat.

#15 Jag tycker inte att det är rätt att ljuga om födoämnesallergier, det kan bli lite "boy who cried wolf"-syndrom av det. I min familj har vi många allergier, min mor t.ex. mot fisk och jag t.ex. mot nötter och jordnötter och det är många gånger folk försökt smyga in sådana i vår kost för att bevisa att vi visst tål det och att vi bara inte äter det för att vi inte tycker om… vilket naturligtvis slutat med ilfärd till närmsta sjukhus. Detta för att de varit med om så många som säger att de är allergiska när de bara inte vill äta!
Istället borde vi väl kunna stå upp för vår kost och att vi inte vill att våra barn ska äta vissa saker! När jag var liten ville min mamma inte att jag skulle äta pulvermos så jag fick pressad potatis i skolan. Folk som är vegetarianer kan ju få vegetarisk kost till sina barn på dagis.
Jag tror dessutom att de flesta människorna är fullt medvetna om att man inte kan vara allergisk mot kolhydrater! Och om de inte vet det så börjar jag seriöst tvivla på att människan är den mest intelligenta varelsen på jorden.
Nej, det är inte kul att ljuga, men ibland orkar man bara inte försvara och förklara för främmande människor. (Det handlar ju inte om den närmaste omgivningen.) I ett, i ett, i ett.
Med tiden kommer det inte att bli nödvändigt heller.

Hehe, jag tror jag ska börja säga "Och ingen potatis/ris/pasta till köttet tack, jag blir fet av det!" när jag är på restaurang… då lär de inte fråga mer…
#16 Vad är det för sorts folk som smyger in mat man inte tål? Även om de blivit lurade förut av folk som låtsas allergiska för att slippa äta, så är det väl inte deras uppgift att bevisa motsatsen! Det kan ju sluta hur illa som helst! Livsfarligt, med nötallergi t. ex.
Det är jättebra att fler föräldrar börjar bli kostmedvetna och ifrågasätta vad vi ger barnen på dagis. Jag tror att ett föräldrauppror skulle göra mer nytta än om bara jag står med pekpinnen. Så är det med det mesta på förskolor, det behövs att föräldrar säger ifrån, annars är det bara gnäll om det kommer från oss personal.

#19 Min mor har blivit utsatt för det av min farbror samt av en sjuksköterska när mamma låg på sjukhus, vilket iofs var tur i det sammanhanget. Jag har blivit utsatt för det av min klassföreståndare i lågstadiet, samt av min 18 år äldre storasyster som ansåg att mamma bara sa att jag var allergisk för att göra mig speciell. Hon tryckte i mig en Noisettegodis ur Paradisasken och sen hamnade jag på St Göran.
#20 Men snälla nån…! Jag blir verkligen mörkrädd av att läsa det du skriver… 

#21 Ja visst blir man! Men nu får man iallafall glädja sig över att födoämnesallergi är mer uppmärksammat! Det var det inte för 20 år sen när jag var liten och definitivt inte för 60 år sen när min mor var liten. Då lagade mormor fisk varje tisdag oavsett om morsan inte kunde andas eller ej.
#22 Ja, kära nån… Kommer fortfarande med panik ihåg när jag råkade (av glömska) lämna framme en påse jordnötter hon min kompis så hennes då 2 åriga, nötallergiska dotter fick tag på den. Det blev ambulansfärd till akuten och jag har aldrig mått så dåligt tror jag.