Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1696 ggr
buttercup
0

Matfråga! Svamplake???

Jag håller på och försöker göra en ketchup på champinjoner enligt detta recept, och har nu låtit svampen ligga i 24 timmar i salt. Kan man göra nåt kul med vätskan som bildats? Känns nästan slösigt att hälla ut den :) ha som sopp-bas kanske? Jag använde 1/2 dl salt till 900 g champinjoner…

Greddelin
0

Låter salt! Men det går kanske att göra nån buljong av?

buttercup
0

ja det var nåt sånt jag tänkte :) kanske kan använda som nån slags nyttigare variant av soja?

Greddelin
0

Berätta hur det går! :)

Caena
0

myyycket intressant de där!

fortsätt berätta!!

buttercup
0

har som livsfilosofi att inte slänga mat (åtminstone inte RIKTIG mat; låtsasmat gör det samma) så nåt ska jag nog hitta på. När jag (enligt svampketchupreceptet) försökt passera så mycket jag bara kunde genom en sil skrapade jag tillbaka svampen i svamp-spadet och hällde på mer vatten. Eftersom det är så himla salt borde det hålla länge, och eftersom jag hällde i den kokta svampen (som kokat med vinäger och kryddor) kommer nog saltlagen bli ännu mer smakrik. Jag kan tänka mig att nån dl av svampguckan kommer bli gott att ha i när jag kokar buljong nästa gång! (då ska man ju ha i en skvätt vinäger så det borde passa bra…)

Själva svamp-ketchupen har jag inte smakat än :) väntar tills imorgon. Den ska tydligen bli lite som en worcestersås. Blev intresserad av alternativ till tomatketchup efter att ha läst "äkta vara"! Nästa gång blir det ketchup americana.

Ketchup Americana
20 gram sardeller
4 dl rött vin, friskt och syrligt
1 rödlök
2 matskedar farinsocker
1 tesked rödvinsvinäger

Hacka rödlöken och bryn i smör. Häll i farinsockret och låt det smälta. Häll på vinet. Tillsätt vinägern. Mixa med sardellerna tills ketchupen är slät.
Smaksätt slutligen med socker.

(ska nog minska på sockret dock… )

(receptet härifrån)