Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1001 ggr
Siss
0

Ingen viktnedgång...

Så här ligger det till:

Min pappa (evigt tjat om min pappa, jag vet ;)) och mamma har hållit på med GI mat nu i kanske 7-8 veckor, trots det har han knappt gått ner något alls, bara 2- max 3 kg.

Saken är den att han tar en macka (med 26% kolhydrater) på morgonen, jag har sagt åt honom att jag tror det är "boven".
Annars följer han det som han ska, men tappar knappt inget (mamma gör det för sällskaps skull, )

Finns det folk som inte GI maten "verkar" på?
Eller är det den elendiga smörgåsen på morgonen?Oskyldig
Vad tror ni?

Skaldeman
0

Är man känslig för kolhydrater så kan man inte käka kolhydrater och ändå gå ner i vikt. Det är väl ingenting konstigt med det? (Han tar kanske en öl också i smyg?)

Sten Sture

Siss
0

Nä, faktiskt inte men han hade gärna velat ;)

Däremot har han druckit vin.

Han har provat många sätt att tappa vikt, och hörde från en kompis att detta var bra, han har inte gått till en dietist eller läst på så mycket, det är därför jag frågar…

[Gitsan]
0

Min första vecka tog jag alltid min morgonmacka, med 31% kolhydrater. Men eftersom det var det enda, nästan med kollisar under dagen, så slutade jag på mellan 6 och 16% kollisar och på det gick jag ner i vikt den veckan. Kanske borde han testa att skriva in i Cal-counter en vecka för att verkligen ha koll på vad han äter.

Siss
0

Gitsan, det borde han nog göra, tack för tipset ;)

Vet du ifall kosten funkar på alla?

Margareta
0

Siss:

Alla är olika känsliga och jag tror att beroende på hur noggrann man är fungerar det nog på alla.

Själv skulle jag aldrig kunna ta en macka på morgonen och fortsätta gå ner i vikt medan andra (tex Gitsan) kan göra det åtminstone i början. Det kanske inte går senare, men det vet man inte förrän efteråt. Det bästa är att göra som Gitsan säger och matregistrera åtminstone ett par dagar för att se var %-satsen hamnar.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Du skriver "GI-kost". Vad äter han? Frukt? Rotfrukter? Mjölk, fil, yoghurt? Vilken typ av vin och i vilken mängd, hur ofta? Det bör vara torrt vin, Sten Sture förordar rött, men jag dricker hellre torrt vitt vin- kanske 0,5-1 glas 1-2 kvällar/helg. Mest för att jag inte gillar rött vin:)

Allt detta ovan förutom den lilla vinmängden måste jag utesluta om jag ska gå ned i vikt, och dessutom förstås all form av stärkelse såsom t.ex mjöl, även potatis/majsmjöl i korvar. Det mesta jag läser nuförtiden finns på baksidan av paket av olika slag, dvs innehållsförteckningar…

Siss
0

Margareta, då hade jag nog rätt när jag sa att hans morgonmacka var boven;)
Han är förmodligen känslig…
Ska tipsa om cal-counter med.

Tack för "bekräftelsen", nu kanske han tror på migFlört.

magma
0

Mackan glömde jag- självklart bör han slopa den om han vill gå ned i vikt med LCHF… Annars blir det svårt, tror jag ivartfall.

Siss
0

Magma, han äter kött, (ox eller fläsk) fisk, (lax, torsk) gräddsåser, massor av grönsaker, ingen frukt.

Dricker ett glas mjölk om dagen, äter inte yoghurt eller fil.

Ja, han dricker vin, rött vin.
Hur mycket rött vin får man dricka? Kanske en bov till ;)
Dom reder inte av såser och äter varken ris potatis eller pasta.

Ost äter dom också.
Ja och så klart den dumma mackan…(har precis ringt och informerat honom, att mackan bör slopas;))

Vin, hur farligt är det? Och tex Whiskey eller sprit?

Siss
0

Glömde rotfrukterna…

Morötter äter dom, inte rätt det heller…

magma
0

Jag skulle sikta in mig på mackan, whiskey (hua! Innehåller inte det massor av socker???), sprit (flytande säd?) och mjölkglaset… Råa morötter i första hand, om han absolut vill äta dem.

skogsstjrna
0

morötter är väl rätt ok, men fråga om han inte kan byta ut mackan mot stekta ägg och bräckt skinka eller nåt ditåt. ;)

Siss
0

Ja, nu brukar han inte dricka ren sprit Flört, men ni förstår…
Njae, inte är Whiskey sött!! Men ok, jag fattar att det inte är nyttigt.
Tänkte mer på en drink nån gång, med lightläsk eller Gin o tonic?!

Ja, ni har nog rätt, mackan och mjölkglaset ska bort, ska säga till på skarpen ;)

Så han kan äta lite morötter ibland då, vilket är bäst, kokta eller råa ?

Hur mycket vin i veckan är "tillåtet?"

Tack för att ni hjälper mig ;)

Pasi
0

Magma - Prata inte illa om spriten…se den som ett renat vin/öl…man har destillerat bort allt socker och skit.Flört

Siss- Att hälla på lightläsk på den fina spriten är ju värre än att hälla tillbaks det som man destillerade bort, hehe!Räcka ut tungan

magma
0

Urrk, jag som tycker det smakar hemskt- främst whiskey- trodde sk*ten var det som var kvarFlört Men skämt åsido, är inte sprit och whiskey gjort med säd, potatis eller dylikt? Och socker tillsatt för att få till alkoholen? Jag är inte så insatt eftersom jag inte dricker det, går bara efter SSS koncept att vin är tillåtet 1-2 glas ett par gånger i veckan, men inget annat… Alkoholen stoppar ju fettförbränningen i sig självt också, oavsett sockerinnehåll? Jag var en sådan som älskade cider och dylikt, socker i mängd mao!

Siss: om din pappa börjar med att ta bort mackan och mjölkglaset så är det en bra början, börja där och se vad som händer! Man får laborera litegrann. Du undrade om morötter- hellre råa än kokta skulle jag vilja säga. Låt du honom behålla sin drink tills ni ser om det börjar röra på sig neråt, om inte- då kan man börja se sig om efter fler "bovar"..!

Pasi
0

Whiskey - (säd)malt
Vodka - Säd/potatis
Konjak - Vin
Hembränt - Socker
Tequila - Katus!? Odrickbart hursomhelst…värre än sämsta hembränt!
Rom/arrak - Sockerrör Räcka ut tungan

Både sädens giftämnen och sockret stannar kvar i mäsken vid destillationen, så inget av det finns representerade i de ädla dryckerna.

navarro
0

Mjölk nämdes ovan, skall man inte dricka mjölk? Jag trodde att det hörde till gruppen mjölkprodukter. Jag dricker alltid en kopp kokt mjölk med en sked snabbkaffe och en skvatt grädde. Mjölken ar den helfeta sorten. Kan jag fortsätta med detta?

odezza
0

navarro, det är bara du själv som kan avgöra om du kan dricka mjölk eller inte. Mjölk innehåller laktos, så det blir lite kolhydrater av mjölk. Jag har inga problem med att dricka mjölk, men har märkt att det har blivit mindre o mindre av den varan med tiden. Det är ingenting jag medvetet har beslutat mig för, det har bara blivit så. Men jag vet att det finns andra som absolut inte kan dricka mjölk, och samtidigt gå ner i vikt. Lyssna på din kropp, det finns inget absolut förbud mot mjölk.

"still lost in space and time"

navarro
0

Okey Odessa, jag ar så ny i allt detta och tar in allt som skrivs i alla möjliga bloggar. Har bara hållit pa i 3 veckor, men har mer energi och ar nojd med allt jag äter. Men pa Annika Dahlqvists blogg finns en sallad med vitkål, lk, morötter, majonäs, senap och kryddor. Den lagar jag ett par gånger i veckan och för mig är det ett bra alternativ till kött, fisk eller vad man nu äter. Jag använder en halv morot till ganska mycket vitkål. Det bästa av allt ar ju att man aldrig ar godissugen eller ordentligt hungrig. Jag går omkring och känner mig nöjd.

odezza
0

Om du mår så bra, så kan du nog lugnt fortsätta att dricka mjölk. Kul att du går omkring och känner dig nöjd!

"still lost in space and time"

Siss
0

Ni är väl klippor allihopaSkrattande, tack för alla råd och förklaringar, sån tur att ni finns här på Ifokus…

Pasi, Oskyldig, själv skulle jag inte störa spriten med lightläsk, då tar jag det hellre "on the rocks" med massssor av is!

Magma, råa morötter blir det då… ;)
Vi får se hur det går med drinken kvar, annars blir det "bovjakt"