Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1589 ggr
EALS
0

Förändrade smaklökar

Efter att jag börjat med LCHF upplever jag mycket som är rikt på kolhydrater äckligt, -utan att ens smaka. Blev sur på min syrra som satt och smaskade chips förra helgen, -inte för att jag bev sugen, tvärtom. -Jag kände mig illamående av lukten. Samma sak med sambons pasta nyss.. urk!

Däremot trodde jag inte smaken kunde förändras. Jag har aldrig gillat broccoli och blomkål. Har försökt hur många gånger som helst och tar alltid några bitar när det serveras. Dock slutar det alltid med att jag bara ryser och får ståpäls. Igår var vi hos svärmor och svärför och broccolio hamnade på tallriken. Snacka om chock när ståpälsen uteblev och det inte ens smakade illa! Det smakade gott! På bara två månadar smakar det nu gott! Wow! Imorn ska jag prova blomkål!

Nu kan jag testa alla recept på ostgratinerade broccoli och blomkålsmos som jag avundats innan..

Har ni plötsligt börjat gilla något efter ni börjat med LCHF?

JAUS
0

Verkligen? Då kanske även jag vågar prova broccoli. Du kan ju kontra med fläsksvålar när de äter chips.Flört

Cissit
0

Jag vet inte om jag börjat gilla något jag tidigare inte gillat, har liksom inte provat :) Däremot så tycker jag att vissa saker inte alls smakar likadant längre, tycker tex inte att isbergssallad är gott längre. Åt nyss tacosallad och märkte att jag tog väldigt lite av grönsakerna och riktade in mig på osten och creme fraichen istället :P

JAUS
0

Intressant, jag tycker nämligen att isbergssallad snarare smakar bättre än tidigare.Glad

mammaru
0

Jag och min sambo tycker också att broccoli smakar mycket godare nu. Liksom blomkål, haricots verts och brysselkål.

De enklaste maträtter smakar numer så gott att jag nästan smackar när jag äter…

EALS
0

#4 haha smacka på du bara!

Brysselkål ska jag också testa då det också varit en hårresande icke-favorit..

Ruska
0

Jag har fått upp ögonen för räkor och avokado, nåt jag inte gillat förut! Dessvärre har jag nu blivit allergisk mot skaldjur. Suck.

I helgen åt jag lite 70% mörk choklad och oj, vad sött det plötsligt var! Socker har blivit äckligt, kväljande… Ska prova 85% till nästa helg. 2 rutor mörk choklad är nämligen mitt helgmys:-) Fast lustigt nog är jag inte särskilt sugen längre, inte ens vid mens! Förvånad Ölkorv är mycket mer lockande! He he!

Även mina salta smaklökar har förändrats. Bacon och sidfläsk, som var så gott i början, är alldeles för salt nu. Salt på kokt ägg är uteslutet! Hellre en klick smör.