Succésåsen ingen succé
Hej!
Gjorde Airams kalla fisksås idag, den finns med i nya kokboken, tillsammans med ugnsbakad lax (som man ska salta på skinn-sidan).
Tyvärr blev såsen väääldigt ättikssmakande. Jag använde vit balsamvinäger. Fick ha i 4,5 dl olja (mot 3 i receptetför att dämpa smaken och fortfarande var den smaken alldeles för dominerade.
Finns det något jag kan göra för att rädda såsen? Förr hade jag testat med socker, men av någon anledning finns inget sånt i huset nuförtiden. 
Var tvungen att gå och kika i boken för jag vet att jag hade noterat något om just det receptet.
Och visst, jag hade noterat i marginalen att ta max halva den mängd vinäger och senap (iom att just dijonsenap har rätt bra vinägertouch den med) som står angiven i receptet för att matcha min smaklökar och jag gillar vinäger i vanliga fall. Men måtta med allt.
Jag tror att det enda du kan göra med den här laddningen sås är att försöka "späda"/mildra med creme fraiche innan serveringen. Den blir tjockare och ljusare men den feta gräddsmaken dämpar vinägerstinget en del.
VH! /Kricko.
PS: Ett tips, har du provat "Nobisdressing" (Tore Wretmans paraddressing från Operakällaren om jag inte missminner mig) någon gång? Om inte är det väl värt att göra. Det finns faktiskt inget som klår den varianten och de två "såserna" påminner mycket om varandra men Nobisen är betydligt mer balanserad i smaken.
Tack för tipset! Känner ju att det finns en god sås där under ättikan, så jag ville helst inte slänga ut den… CF får det bli! Ska även notera nya mängder i receptet till nästa gång.
Nobisdresssing? Nej, har du något recept, eller menar du att den går att köpa färdig??
MVH/Sigrid
Hej Sigrid!
Ja, det finns en god grundsmak där under all vinäger. Men som sagt man måste vara extremt förtjust i vinäger för att föredra de mängder som står angivna i det receptet.
Ang. Nobisdressing så är det en gammal klassiker som säkert finns i lika många varianter som det finns "kockar", Jag gör min som nedan och den är en helt suverän kall sås till både fisk (helst lax oavsett inkokt, rökt, ugnstekt, halstrad, grillad etc.) och även till kött (både kallskuret av skilda slag, grillat kött, rostbiff osv.)
Passar helt enkelt som hand i handske på våren med halstrad laxsida, smörslungad spenat eller varför inte de spädaste nässelblad för den som gillar det samt ångade vårprimörer. Den har ett fullständigt oslagbart användningsområde till och det är som dipp till SMÅ salta färskpotatisar (fast föstås med alla ångade/lättkokta grönsaksprimörer ;D). Men nu är ju potatis ett minne blott, men för dem som fortfarande äter av släkt, familj och vänkrets så är de här såsen verkligen oslagbar som primör-tillbehör :-)
Här kommer min variant:
1 ägg
2-3 tsk vitvins/dragonvinäger
2 dl neutral olja (raps eller majs, inte oliv)
2 krm salt + 1 krm sv. peppar + ev. lite torkad smulad dragon om man gillar den örtkryddan eller ännu hellre lite färsk fransk finhackad tillsammans med gräslöken på _slutet_.
1-2 tsk dijonsenap
2-3 msk finskuren gräslök
1 liten vitlöksklyfta
Det här med ägget är det enda som är lite speciellt med den här såsen för här ska ska hela ägget användas och kokas i exakt tre minuter, varken mer eller mindre. Spricker det får man börja om för ägget ska vara MYCKET löskokt.
Alltså lägg ner ägget i LJUMMET (inte kokande) vatten och börja ta tid (tre min.) när det stiger upp små bubblor (alltså inte kokar helt och fullt) i vattnet. Gröp sedan ur HELA äggget (vitan ska ha koagulerat aningen i kanterna) direkt ner i mixer/matberedare, eller skål om du använder stavmixer men det skvätter för mycket för min smak.
Lägg i allt övrigt utom olja, vitlök och gräslök (samt ev dragon). Mixa sedan och häll sedan i oljan först droppvis och sedan _lite_ fortare när det börjat binda ihop sig och tjockna. Smaksätt med den pressade vitlöksklyftan + finklippt gräslök för estetikens skull. Ev. lite mer salt och peppar efter smak. Men lägg för allt i världen inte i gräslök medan du kör med mixern för då blir inte såsen vackert gul med gröna prickar, utan bara fult gulgrön alltigenom. Är ni många så gör dubbel sats den brukar ha strykande åtgång, speciellt bland "potatisätarna" ;D Den håller sig dessutom utmärkt i kylen några dagar.
Lycka Till och hoppas det smakar
/Kricko.
Tackar båda. Ska testas snarast…