Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4469 ggr
solsara84
0

Utan mjölkprodukter

Ni får ursäkta om det redan finns en bra tråd om det, jag kan inte få sök-funktionen att fungera..

Jag ska testa att vara helt utan mjölkprodukter i en månad för att se om det hjälper mot acnen. Men jag har lite svårt att komma på vad jag ska äta nu, då jag i stort sett levt på grädde, ost, smör och ägg senaste tiden. :)

Det är främst fettet jag är osäker på. Tror ni att hemmagjord ghee går bra eller borde jag skippa det också? Hur ska jag få i mig fett? Majonäs och kokosfett, men sen tar det stopp för mig. Och hur långt kan man variera dessa? Finns det något slags magarin som är det minsta bättre än de andra? Jag tänker mig som snacks, motsvarande smörrullarna lixom, och för t.ex. kokosbollar och liknande..

Jag har svårt att äta bara ägg i större mängder, hur varierar jag det bra utan mjölkprodukter?

Sås och röror utan grädde eller creme fraiche. Kokosgrädde, finns det något annat som funkar bra? :)

Tacksam för alla tips. :)

lizaohman
0

Både smör och ghee går alldeles utmärkt även om du ska utesluta mjölkprodukter. Ekologiskt smör har bättre Omega-3 innehåll. Du behöver med andra ord inte vända dig till kemikaliesmörjor såsom margarin :)

Numera finns det även i välsorterade affärer ekologiskt vitlökssmör (för de som inte ids göra eget *räcker upp handen*)

profca
0

det finns ekologist smör, eller osaltat smör som funkar bra i te. Jag mosar ibland ihop smör med ett par kokta ägg.  Margarin skall du undvika för det innehåller en massa suspektheter som jag inte kommer ihåg vad de heter just nu.

Lycka till :D

lizaohman
0

När du säger att du har svårt att äta ägg så funderar jag på om inte äggmjölk kan vara något för dig? Ersätter grädde i kaffe/thé och kan intas som mellanmål med osaltat smör eller kokosolja. Den kan ju varieras i det oändliga med kryddor såsom kanel, kardemumma, vanilj, kaffepulver, kakaopulver osv osv. Om man gör äggmjölken på bara äggulor så blir den krämigare. Äggvitorna brukar jag ge åt skatorna. Nu är ju ekologiska ägg dyra, så om man tycker om att baka, så finns det tips här på sajten på vad man kan göra med vitorna.

solsara84
0

Liza: Varför går smör bra? Jag vet inte vad i mjölkprodukterna det är som jag kanske inte tål men det borde väl finnas även i smör? Eller? Ghee däremot är jag sådär osäker på. Proteinerna är visserligen borta, men det kanske ändå är något annat kvar i fettet. Men det känns som att det borde vara mer okej, jag kommer inte undvika mjölk slaviskt genom att kolla icke-mejeri-produkter…

solsara84
0

Äggmjölk går bra ibland, men jag har lätt för att bli illamående. Tror det främst är för att jag dricker allt utan att tänka på när jag blir mätt, som jag gör med annan mat. :) Men det kommer bli mer äggmjölk framöver med det här, särskilt till teet. :)

Oftast går ägg bra om jag varierar mig mycket och ser till att sluta äta så fort jag känner att det räcker, och äter mat utan ägg mellan ägg-måltider.

Jennix
0

Ät rent kött, fisk, ägg och lite grönsaker. Du kan väl använda olivolja istället för smör, nu när du testar? Eller stek i kokosfett.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lizaohman
0

Olivolja ska inte upphettas, då blir det direkt onyttigt, men lite grann till sallad är ju gott. Smör har nästan inga kolhydrater, de finns kvar i mjölken (0,4 gram kh/100 gram smör). Så om du vill utesluta kolhydrater för att få finare hy, funkar smör jättebra som fettkälla.

Många som har svårt med ägg upptäcker att de tål stekt ägg eller omelett bättre än kokt ägg.

StinaLisa
0

Nu vet jag inte hur mycket acne du har, hur länge du haft det eller om du har testat att utesluta annat förut. Men jag har testat att utesluta mjölkprodukter utan resultat.

Jag har provat olika piller och även tetracyl men när jag slutade med det fick jag tillbaka acnen direkt. Jag har prövat alla möjliga krämer.

Men nu fick jag en kräm utskriven på recept, och även om jag inte gillar att smeta på mig läkemedel så mår jag så fantastiskt mycket bättre nu, när jag slipper acnen. Krämen heter Duac och även om jag nu har uppehåll på några veckor så får jag inte tillbaka acnen alls på samma sätt.

Den torkar inte ut huden heller.

Tycker absolut att du ska prova att ändra i kosten. Jag skulle vilja veta vad det är jag reagerar på, något måste det ju vara… men om du ändå inte får resultat så finns denna kräm. På mig funkade den iaf jättebra och jag har haft vuxenacne i tio år (sen jag var 30)

Lycka till!

buttercup
0

äter du inte kött? köper du naturligt feta animaliska produkter så behöver du inte vara orolig. Ghee går jättebra, men lite smör innehåller inte så farligt mycket mjölkprotein och knappt nån laktos alls! Kokosfett är superbra för hyn, även kokosmjölk.

(jag har själv hat acne, fast jag blev av med det tack vare roaccutan.. önskar dock att jag hade känt till LCHF då!)

solsara84
0

Liza: Det är inte kolhydraterna som är problemet, utan något med mjölken. Åtminstone för de jag har pratat med, och LCHF har inte heller hjälpt mig alls med hyn. Snarare så har jag fått fler av de riktigt svåra bölderna, vilket tyder på att det är något som kommer inifrån. Jag kan också tänka mig att det inte är alla mjölkprodukterna utan bara t.ex. ost, men jag får testa precis vad som funkar och inte funkar om det visar sig att det hjälper att ta bort allting.

Ja, det går mycket bättre med stekt ägg i olika former än kokt, så det blir mycket omelett och pannkakor här. :)

StinaLisa: Jag ska komma ihåg Duac om det här inte hjälper. När det var som värst fick jag antibiotika (kommer inte ihåg vilken) vilket tog bort acnen men gjorde mig illamående. Ett halvår efter avslutad kur var det mesta tillbaka. Jag vill helst komma åt problemet och inte bara behandla symtomen, men det blir läkaren nästa om inte det här heller funkar.

solsara84
0

Buttercup: Jag äter kött, men är petig med det och föredrar de magrare, rena bitarna. Helst nötkött. Jag har försökt äta t.ex. fläskkotletter utan att ta bort kanten, men det går inte. Jag får tvinga i mig slajm-bitar och det tar ju bort hela aptiten. Jag har även svårt för fisk och har en tajt matbudget, så det är sällan jag köper kött över 50 kr/kg. Summan av kardemumman: Jag behöver en del hjälp med fettet utöver det som kommer med köttet. :)

OM jag kan äta en del smör utan att vara orolig för att det ställer till det, så skulle det vara ren glädje. Jag skulle knappt sakna vare sig osten eller grädden. :)

buttercup
0

jag har själv slutat nästan helt med mejeriprodukter (men ibland "syndar" jag med ost och yoghurt) och klarar mig utmärkt… undviker även baljväxter (sojaprodukter, jordnötter, etc) och annat som evolutionärt sätt fortfarande är väldigt nytt för människan. Märker att jag mår bäst så…

bazz
0

Slutade med mjölkprodukter (utom smör) för 4 månader sedan. Istället blir det majonnäs, kokosfett, kallpressad rapsolja, feta köttbitar och fisk i alla dess former.

De fetare och enklare styckningsdetaljerna är ofta mycket billigare. Jag knapersteker dom och då tycker jag fettet blir godare. Har du ändå svårt för fettet så gör grytor. Då finns ju fettet i grytan och du upplever inte att du äter fett på samma sätt. Billig bland- eller fläskfärs blir fina färsbiffar till frukost. Kall stekt strömming funkar nästan som morgonmackor alltså PåläggUtanBröd. Ägg o baconmuffins kan också funka men var svåra att få till bra utan grädde o ost. Billig lax med chilipasta och kokosmjölk. Stekt kyckling (med skinnet) eller baconlindad. Makrill i tomatsås. Tonfisk m majonnäs.

Bara fantasin som sätter gränser!

Om du äter fet fisk och fett kött behöver man faktiskt inte tillsätta extra fett.

solsara84
0

Bazz: Tack för många bra idéer! :) Knaperstekt bacon är nog det enda fetare köttet jag äter just nu, men eftersom det ligger på den dyrare skalan av kött (om man vill ha svenskt iaf..) så blir det inte så ofta. Äter mycket få fisksorter men har precis lärt mig äta lax, så ska köpa lite när jag hittar billigt. Har tyvärr ingen frys, bara frysfack, så kan inte köpa på mig något lager. Feta bitar i gryta går inte, då blir det bara ännu slajmigare än vanligt, men jag ska testa att knapersteka även annat kött och inte bara bacon. :)

Jag äter bara kött/fisk en gång/dag, mer klarar inte budgeten. Ett mål med ägg och ev. ett med ost/smör/grädde har jag kört på hittills, så nu får det bli ägg båda de övriga. :)

buttercup
0

gryta på fullfet kokosmjölk (finns ekologisk) och lax borde fylla ditt fett-behov!

som bazz sa, grytor är nog bra. du behöver inte ha slajmiga feta bitar i grytan, men tycker du att det är jobbigt om gryt-såsen är väldigt fet? annars är det ju super att koka buljong på märgpipa och använda den till soppor/grytor :)

Yakuna
0

imogonbitti ska jag ställa mig och steka fläskCool