Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3499 ggr
ninni-s
0

skit 50 år fest imorgon

Hur ska jag klara av att äta LCHF??

Det kommer säkert att inte vara sån mat. Vill ju inte förstöra allt och sen när jag väl tagit nått så tänker jag på söndagen med, att jag lika gärna kan fortsätta i samma stil. Vill inte. måste vara stark imorgon.

Hur mkt förstör 1 måltid om man vill gå ner en massa i vikt?

Halvdansken
0

Tror inte att det stör själva viknergången så katastrofalt, däremot är det en stor risk att du mår pyton och får problem med magen.

Men det är väldigt olika hur man reagerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maja2
0

Vad de än bjuder på så måste det väl finnas NÅT som passar även en lchf:are. Glad

Lena123
0

Kan du inte kolla upp i förväg vad de serverar?

http://www.winthers-skafferi.se/

Idean
0

man kan missa o äta en måltid men man kan ju hoppa över det värsta  som ex potatis det brukar ju bjudas på kött å någon form av grönt då klarar du dej galant. men var försiktig med efterätter för mycket socker kan få magen att bli väldigt snabb till toa…….:-)

ha så trevligt

[Pennylane1]
0

Brukar gå bra på kalas, alltdi finns det något man kan äta, var på ett där det severades pajer,flera olika varav de flesta hade ok fyllning, jag skar små pyttebitar av varje, snett så det kom med minimalt med pajdeg, som jag smusslade undan i servetten… blev jättemätt och belåten. Hade sen tänkt att äta lite tårta av någon med nötter och grädde, men orkade inte när det blev så dags!

Kneten
0

Ska också på fest imorgon. Har hört ryktas om att det skall serveras smörgåstårta.

Tror som sagt ovan att det inte spelar någon större roll för viktminskningen, men jag vet av erfarenhet att jag inte mår så bra efter att ha ätit vitt bröd nu.

Tänkte ladda med typ ägg och hästkorv hemma innan, så kan jag ta en liten bit smörgåstårta och smyga med extra räkor, leverpastej och vad som nu är på.

ninni-s
0

Ha ha ha tack alla. ja nått borde jag väl hitta. Men efterrätten blir nog svårt att skippa. Här är världens största godisråtta :) tyvärr.

Men nått annat kul är att jag på mitt bord idag haft 2 bytor med chokladbollar och arraksbollar hela dagen. Gud va gott det har luktat. men jag har varit SKIT DUKTIG och inte smakat på detta.

Jag lite stolt är jag allt :)

Siggebus
0

Jag var på kalas förra veckan och då bjöds det på potatissallad, kycklingklubbor och grönsaker som gurka, tomat etc.

Hade inte lust att, som så många gånger annars, hålla på och förklara och försvara mig så jag vart lite slug.

Jag tog en slev potatissallad tillsammans med det andra men jag åt det inte ha ha Skrattande

Bara rörde runt det lite på tallriken så det såg ut som om jag ätit, sen åt jag grönsakerna och kycklingen. Ingen märkte något för det är ju inget konstigt att man lämnar lite på tallriken.

När det sedan var kakor och tårta så tog jag inga kakor men en liten bit tårta. Gjorde samma sak där - alltså rörde bara runt men åt lite av grädden. Givetvis smakade den väldigt sött så visst var det socker i den.

Det var dock bara yttepyttelite jag åt.

Nu kanske någon tycker att jag överdriver i min strävan att inte äta kolhydrater men det står jag för. Glad Är inne precis nu i en fin jämn viktnedgång och vill INTE trycka på "pausknappen"!

Jennix
0

#8  Nej, varför det? Vi har alla rätt att äta precis som vi vill utan att behöva försvara oss. Flört

Jag tycker du gjorde helt rätt, för att slippa tjafs om man inte orkar lyssna på det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Maja2
0

Jag är så innerligt glad att jag bara har vänner och bekanta som inte ifrågasätter mitt val av mat. Jag har inte en enda gång varit tvungen att försvara mitt val att INTE lägga på tallriken det jag inte vill ha. Jag har bara behövt säga att jag inte äter kolhydrater längre. Jag har haft tur… har valt rätt vänner Skrattande

Jennix
0

ninni-s: Det viktigaste, tycker jag, är att lära sig begränsa skadorna. Titta runt på vad som finns och tänk efter vad som är sämst och bäst, och så äter du det som är bäst. Sen återgår du till LCHF så fort du kan, och slutar "fusket" så fort du kan.

En bit är bättre än två bitar, ju mer du äter desto sämre blir det - skulle jag säga iallafall.

Så just det där tänket, "jo men jag har ju redan förstört så jag kan ändå äta mer…", det är det man ska lära sig undvika. Och det skulle jag säga oavsett kostinriktning.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Listeria
0

Först och främst: Ingen bestämmer vad DU ska äta! Ät dig mätt på det som känns okej och ta av det du känner för i övrigt..

Skulle du välja att äta en vanlig kolhydratmåltid kan det hända att du går upp i vikt.. Men det är endast vatten som kolhydraterna binder och de bör försvinna snabbt :)

[Pennylane1]
0

det är väl inte viktuppgången som är det värsta för det flesta? Utan att de blir väldigt dåliga, jag har tur att inte bli dålig vad än jag äter nästan men jag vill inte gärna äta en massa kolisar ändå…

Aliki
0

Har själv bara varit på en middagsbjudning sedan jag började, åt kött, grönsaker och en liten klick potatisgratäng. Till efterätt hoppade jag över kakan och åt bara ett par skedar vispgrädde som serverades till….ingen ifrågasatte!

Först och främst tror jag det är bäst att berätta om vad ditt matval består av (utan att behöva gå in på diskussioner om blodfetter o.dyl.)

Ditt val är Ditt och du behöver inte försvara hur du äter!

(Hänvisa till någon bra websida!)

Vill du inte berätta:

Grunda!!!… Annars tror jag nog det kan ses som lite "girigt eller glupskt"… att bara äta det "gottaste" (räkorna, köttet, laxen, bea..)

Ha det så trevligt!

Icegirl
0

Jag äter av det som jag kan äta, d v s struntar i tillbehör som innehåller kolisar. Det funkar alltid. Har ätit LCHF sedan 1 nov 08 och varit på flera fester. Jag struntar fullständigt i om någon tittar konstigt på mig och om värdinnan undrar om jag inte tycker om något så säger jag som det är att jag försöker undvika kolisar och då möter jag förståelse.

Ska på 50årskalas i påsk och det har utlovats grillbuffé och det borde jag ju klara galant. Oron har funnits men den blir mindre och mindre och det är bra.

Maja2
0

Jag tror åxå att det som  blir mest tilltufsat ifall du äter kolhydrater, är självbilden. Det känns som ett misslyckande.

ninni-s
0

Halloj allihop.

Gårdagen funka rätt bra. Det var Thai mat som serverades, Men jag hoppa över  riset och brödet som fanns till och tog sallad och gurka och två små tomat skivor, sen vart det kyckling med chewnötter och nån god kokosmjölk sås. men tyvärr vart det 1 glas fanta. Innan jag vågade fråga om vatten (?). Fantan var inte alls god. smaka även en klunk av coca-cola och det var rent ut sagt vidrigt, helt otroligt eftersom jag brukade älska det innan.

Och sen det stora provet. JO jag skippade även tårtan. Jag som älskar godsaker. Och ingen alcohol heller. så idag känner jag mej riktigt fresh, vilket inte min kära sambo gör. han ligger här bakis som en gris!!!

Tack igen alla för erat stöd, det hjälpte jätte mkt ska ni veta!!!!!!

Allt jag har gått upp är 200 g, så det går nog snabbt att gå ner igen!

:)

Maja2
0

Härligt!! Skrattande. Du säger att det blev ett glas fanta innan du vågade fråga om vatten. Bra gjort att du frågade efter vatten överhuvudtaget!! Se DET som en seger!

Du kommer att känna dig starkare och starkare för varje bra val du gör. Lycka till.

Cissit
0

Härligt att det gick bra! Jag har numera börjat äta ganska ordentligt innan jag åker hemifrån och sen smakar jag lite på det som är mest okej för mig att äta, av artighetsskäl. Men jag brukar alltid förklara innan också att jag inte äter kolhydrater (men att de inte behöver göra något speciellt för mig heller, att jag kan äta av kött/sås eller liknande). Ingen har tyckt att det varit konstigt hitills iallafall. Men jag har en "god orsak" till att äta lchf också, att jag gör det för magens skull kanske kan kännas lite mer acceptabelt för folk än att bara göra det för viktens skull. Men jag tycker ändå inte man ska behöva försvara hur man äter OAVSETT vad man äter.

Jag har tom tagit med egen mat på middagsbjudning en gång (ville inte krångla till det för värdinnan som också har fibromyalgi och begränsat med energi) och det var ingen som tyckte det var konstigt heller! Sen åt jag grädde när de andra åt blåbärspaj med grädde/glass. Funkade asbra!

Godsagare
0

Jag ska själv ha kalas på sensommaren och innan jag ens hade stött på LCHF så hade jag tänkt  ha buffé där alla ingredienser ligger var för sig.

Då får var och en bestämma vad de vill ta av och så blir det förhoppningsvis trevliga samtal över alla fat och byttor med grönt, kött, såser etc.

Läste nånstan att någon dragit till med att denne var "kolhydratintollerant", det hade funkat bra…