Ägg ger diabetes enl. iForm
I det senaste numret av den fettskrämda tidningan iForm (nr5/2009) hävdar dom att om man äter fler än sex ägg i veckan så ökar risken markant att få typ 2-diabetes. På deras webb kan man även läsa att om man vill minimera sin risk att utveckla typ 2-diabetes ska man äta mycket fibrer från spannmål. Grrr, jag blir så frustrerad. Jag har ätit LCHF i drygt två månader och trivs utmärkt med det. Jag blir GALEN på att tidningarna är så fettskrämda (ICAkuriren är gräslig!) och gör reklam för Becel överallt. Ville bara berätta det… Ha en bra dag!
Jag har säkert 50st urform liggandes på jobbet. Dessa brukar jag läsa när vi har dåligt med jobb. man har fullt upp med att skratta och leta lögner. Tiden går lite fortare och man slipper snegla på klockan.

Jag ser tecken på att många ledsnat på iform och deras fettskrämda artiklar.
Det finns iallafall drivor av dom i realådan hos röda korset.

Håller med ……ica-kuriren var riktigt fettskrämd denna vecka …tur att jag sagt upp prenumerationen…..

#0 Jahapp, då är det bara att invänta diabetes då … 

Förresten, borde inte antalet "nya" diabetiker ha minskat drastiskt sedan 80-talet? Var det inte då som det hetsades lite väl mycket över högt kolesterol och farligheterna med ägg?
Jag har svårt att läsa alla dessa "hälsotidningar" nu, för som ni säger det står ju bara en massa dumheter i dem. De blir liksom inte trovärdiga längre. Tycker bara synd om alla som läser allt och tar till sig det.Vilket jag själv gjorde innan jag kom på bättre tankar.
Magica1970,
Nej, fler och fler får diabetes och hjärt-kärlsjukdom på grund av den ökade inaktiviteten, och vi äter fortfarande för mycket fett…

#7 Ja, så är det ju naturligtvis 

Jag åt nästan aldrig ägg innan jag fick diabetes. Vet inte riktigt varför, men förmodligen trodde jag både på kolesterolmyten och på kalorimyten.
Nu efter min diagnos, äter jag massor av ägg och mår kanon
//Karin

Jag vet inte hur jag ska gå till väga att få min diabetes av alla äggen! Min blodsocker vill ju inte höja sig! Måste vara något fel….
Och jag äter sisådär 4 ägg om dagen, och har diabetes typ 2 sedan 2003, och sedan ungefär 4 veckor tar jag inget insulin alls och mår fint.
Det borde jag kanske inte göra enligt den där tidningen. Humlan kan inte flyga (aerodynamiskt), men det vet den inte om, så den flyger!
Vi köper 4-5 kartor hemma-ägg från Jämtland i taget (120-150 ägg) och vi hade precis fått en leverans när "Fråga doktorn"-teamet var hos oss i veckan och spelade in ett reportage med Annika Dahqvist.
Den jämtländske fotografen (han gör bland annat Hundskolan) gillade innehållet i vårt kylskåp, så kanske kommer det en bild därifrån när reportaget sänds 30 mars.
Han berättade att han äter själv flera ägg till frukost sen många år tillbaka - för att han står sig så bra. De reser väldigt mycket i arbetet och vet aldrig var de skall äta nästa gång - då är det bra med en stadig frukost tyckte han.
Numer pensionär i Nynäshamn

#7: Dom kunde inte ens stava Annikas efternamn rätt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Då borde vi som ätit lchf länge fått diabetes för länge sen.