Ängsliga föräldrar
*suckar lätt*
Nu behöver solpussen hjälp.
Mina föräldrar (skilda, så det blir dubbel uppsättning samtal), är SÅ oroade över min kostomläggning.
"Det gick ju så bra för dig att gå ner i vikt med "suntförnuftmetoden", varför gör du nu så här?"
"Det låter ju väldigt bra att du inte är godissugen jämt, men tänk på hjärtat, gumman!"
"Är du heeelt säääker på att det inte är farligt för hjärtat?"
"Du kan väl åtMINstone kolla kolesterolet!"
"Å, jag vaknade i morse och oroade mig så för dina blodkärl."
Ja, jisses.
Jag har svarat så gott jag kan, med hänvisningar till div. undersökningar och brist på bevis och forskning, men nu behöver jag er hjälp - vad ska jag säga till dem för att stilla deras oro??
Att jag mår toppen, verkar inte räcka som argument. ;o)
Vi är ju några stycken som blivit rådda av läkare. Som i mitt fall, en hjärtläkare. Han hade knappast rått mig till denna kost om den varit farlig.
Peppkramar
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Perfekt argument! :o)
Tack-kramar glatt tillbaka.
Be dem läsa på http://www.kostdoktorn.se han är läkare!
Numer pensionär i Nynäshamn

Du kan ju pröva med att skriva ut och ge dom Socialstyrelsen uttalande om LCHF.. jamenar om dom inte litar på socialstyrelsen så är det nog hopplöst iallafall!!
"Sammanfattningsvis kan, med reservation för en smal vetenskaplig bas, avsaknad av långtidsresultat och av studier som utvärderar effekter på patientrelaterade effektmått (hjärtkärlsjukdom och vid diabetes mikrovaskulära diabeteskomplikationer), kolhydratsnål kost idag sägas vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet för viktreduktion vid övervikt och typ 2 diabetes med motiveringen att ett antal studier har visat effekter i ett kortare perspektiv och att evidens för farlighet inte framkommit i hittills gjorda systematiska litteraturgenomgångar."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack!
Nu ska det väl gå bättre nästa gång ämnet kommer upp… :o)
Mamma var här förra helgen, och då var det oj,oj,oj…
Sedan kom Rapports inslag - inte gjorde det saken bättre inte.
Men pappa.
Har läst på, minsann.
Och sedan två veckor har han gått över till att själv äta lchf! :o)
Två kilo och fyra centimeter mindre över kaggen, ringde han och rapporterade i går.
Å, vad jag är glad för hans skull!

Jag kan hälsa från min astmaläkare - efter att jag botat min vardags/icke-allergiska astma med LCHF är jag "inte välkommen tillbaka" för uppföljning på ca 2 år. Innan dess var det närmare halvårsvis.
Den reaktionen hade de knappast kommit med om kosten varit ohälsosam, åtminstone för mig.
Fabricati diem, pvnc!
Tjoho!
Gratulerar!! :o)

Grattis får man väl säga då!
Och jag kan inte hälsa från min Astmaläkare för jag har inte besökt honom sedan jag lagt om kosten.. undrar vad det var som hände.. har ingen bra biologisk förklaring!!??

Oj jag har inte ens vågat berätta det för mina föräldrar än! Kan tänka mig att de skulle reagera likadant… Min pappa är nog kanske openminded av sig och tar åt sig av ny kunskap. Men mamma däremot… suck! Hon vill alltid ha rätt och jag tror det blir svårt att övertala en ligthfanatiker om vad som är det bästa. Just nu försöker jag övertala henne om margariets onska 
Till saken hör också att jag haft bulimi och inte direkt behöver gå ner i vikt. Mitt syfte med detta är främst att undvika sötsug som triggar hetsätning. Vet dock att mina föräldrar kommer bli oroade över att jag går på "diet" och äter så "lite" (portionerna krymper ju faktiskt jämfört med kolhydratkost). Så de senaste gångerna har jag lagt på lite ris bara för att slippa frågor och låta det ligga kvar sen.. Men jag orkar inte ta diskussionen just nu!
Zepp- Vad häftigt! Grattis till dig med. :o)
Listeria- jag var så nyförälskad i lchf att jag berättade vitt och brett… :o)
Med facit i hand kan jag lova dig att mamma gärna hade fått varit ovetande!! Hon har ju gett mig lätt och lagom och lättmjölk hela mitt liv, och dessutom sett mig gå ner i vikt och må bra av frukt och grönt, så att detta är märkligt för henne förstår jag ju…
Så länge du vågar äta på detta kloka sätt, så spelar det mindre roll vad andra vet, eller hur?
Önskar dig en härlig söndag. *sol*
#10 bra jobbat! Man får ta det pö om pö, i den takt man själv orkar.
#0 Jaså pappa är med på tåget! Det gör det ju enklare, grattis till den delsegern!

Duvet.. lite ris eller andra små kolhydratkällor är inte direkt giftiga såtillvida man inte har diabetets eller är allergisk!!
Du är såpas ung vad jag förstår och antagligen frisk, det viktiga då är antagligen att få en sund relation till mat och att man inte blir fanatisk i någon riktning!
Skillnaden skulle i så fall ligga i uppfattningen vad som är sund mat, dvs att man inte är fettskrämd, och att man äter för att leva och inte som tröst eller som ersättning för något annat som saknas i livet!

#12: ja gud samma här! har just börjat äta på detta vis och har inte mått så bra på länge :D tycker nästan lite synd om mina kompisar som går runt med blodsockerdippar hela tiden och surar över det.. men jag känner mig på topp iaf!
Jag tror säkert att din mamma kommer ge med sig när hon fattar att du verkligen mår bra av detta och att det bara är nån "innediet" som du hakat på just nu. Blir faktiskt lite sårad när folk vräker ur sig "nej just ja du kan ju inte äta den där kakan för du går på diet".. Visst kan jag äta kakan men jag känner inte för det! 
Tack detsamma du! Fast här har jag ingen sol tyvärr.. =/
#14: Tack precis vad jag behövde höra! Försöker verkligen ha den inställningen så jag räknar varken kalorier, kolhydrater eller fett nu utan äter bara det som känns bra och är gott
Är bara så oerhört tacksam att inte maten styr mitt liv längre.. (Även om det självklart fortfarande är kul att läsa recept och klura på nästa goda LCHF middag)