Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 1459 ggr
Skogiz
0

Skogiz lilla tråd

Viktresa? Jo, men mest hälsoresa.

Ja ja, jag får väl skriva en egen tråd då. Kanske är bra för inspirationen om man får ner det i text och kan titta på det ibland.

För några år sedan hade jag gett upp viktväktarnas modell efter stadig viktökning år efter år. (Min mor har jobbat som VV-konsult). Jag hittade Atkins metod och gick ner ca 15 kilo. Mådde inte bra, dock. Så här i efterhand så vet jag att fiber och sötningsmedel rådde för det. Atkins var svårt att följa i längden för en sockerberoende eftersom det blev en del bröd och mycket grönt. Jag var snart ute på fuskarstråt. I kombination med att jag skulle sluta snusa (dum idé) vilket gjorde att jag tuggade tuggummi JÄMT var jag snart uppe på den föga avundsvärda vikten 150 kilo. Detta var drygt 2 år sedan. Jag mådde pyton, hjärtat började spöka, det verkade inte finnas något hopp och jag var bombsäker på att jag inte skulle få se min 35-års dag.

Då kom den, räddningen. En artikel om Dr. Dahlqvist i någon tidning. Jag började läsa på och förbannade mig själv för att jag varit så dum. Läste om SSS och kom in på KiF. Efter diverse tjuvstarter och missförstånd började jag äta ganska strikt. Började om att snusa för att ha en chans. Magen började smälta bort (5 kilo första veckan!) och min bottennotering sedan start är drygt -25 kilo. En del av detta har jag gått upp igen på grund av… Ja, klåp. Pizza när vi jobbar 12-timmars skift, mörk choklad, mat med resten av familjen på semestrar. Och framför allt denna eviga julmat. Senaste julfirandet stäckte sig långt in i januari.Skäms. Nu när hjärnan har klarnat av ett par veckors "fakir" kan jag än en gång bara häpna över hur dum jag varit.

Så här är jag nu. Har gått ner 6 kilo på 2½-3 veckor men har bestämt mig för att inte låtsas om vågen längre. Jag får störd självbild av den där mojängen. Jag är lite slankare nu än då jag vägde 125 i vilket fall, muskler är bra. Ligger på nånting i stil med 134 och mår fint. Under hundra i år verkar inte omöjligt, men som sagt ska jag sluta noja över vikt och bara äta strikt. Hej, det rimmade.

Här är mina nya käpphästar som ska hålla mig på spåret:

1: En potatis/macka/bulle är en för mycket. Den som säger att "En kan väl inte skada" ska få en skopa ovett.

2: Det är mycket enklare att äta strikt än att äta "lagom".

3: Att sitta och slöläsa KiF är väl investerad tid (för motivationen).

4: Att alltid ha kött, smör och ost i kylen räddar mig från nödfallsmackan.

5: Inget öl! Villl jag dricka nåt får det bli vin, i nödfall LC-öl. Att det är sällan är ingen ursäkt.

6: Margarin, sötningsmedel och smakförstärkare är det sämsta man kan stoppa i sig, bokstavligen. Bättre att tända en fet cigarr och slå upp en whiskey, ur hälsosynpunkt.

7: Inget köpsnus! Jag gör eget utan läskiga kemikalier och glycerin/propylenglykol. (Pm:a mig om ni vill ha receptet)

8: Försöka få resten av familjen att inte ha godis och sådant skräp hemma. Göra sig av med bröd, socker och mjöl skulle också sitta fint.

9: Att "unna sig något gott" betyder inte att stoppa i sig kolhydrater.

Men hälsovinsterna då? Joda. Mitt deppiga sinnelag är som bortblåst, mitt tvära humör har lugnat ner sig till familjens glädje. IBS väck, toabesök är ingen plåga längre. Min begynnande psoriasis har uppskjutit inflyttningen tills vidare, mina tänder är fina trots att jag alltid haft massor av hål förut. Orken är också fin fastän jag väger så pass mycket fortfarande, en heldag i skogen med packning är inga problem. Hjärtklappning och ojämn hjärtrytm? HAHAHA! Äter jag strikt blir jag inte förkyld eller får feber, hittills i alla fall (min årliga halsfluss har inte setts till sedan jag började med LCHF).

Med andra ord är framtiden så ljus så att jag behöver solglasögon, jag kan bara inte tacka er nog:

Dr. Dahlqvist.

Sten Sture Skaldeman

Margareta!

Alla härliga KiF:are och bloggare som håller mitt intresse uppe.

/Per

Margareta
0

Tack Skogiz och välkommen tillbaka - jag blev glad när jag såg ditt nick i en annan tråd.

Du tillför så mycket positiv stämning när du skriver - så jag vill se mycket av dig framöver. Om du dessutom får ordning på dig själv av bara farten är det väl bara ett plus
Flört

Att starta och uppdatera en egen tråd brukar vara bra för många. Även om inte alla (jag) är inne och läser/skriver i allas trådar hela tiden så händer det att jag går in och läser ikapp och det är otroligt vilka framsteg många gör med sig själva - inte bara på viktplanet utan så mycket annat. Att få ner sina tankar och sen kunna gå tillbaka och läsa är otroligt bra.

Numer pensionär i Nynäshamn

Maia
0

Hej! Detta är den vackraste av dina käpphästar:

"2: Det är mycket enklare att äta strikt än att äta "lagom"."

You bet, ya! Det är så sant som det är sagt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

Jag gillar 3:an - bara du skriver också och inte bara läser!

Numer pensionär i Nynäshamn

catlin
0

Hej!

Vad kul att skymta dig igen, och att få veta lite mer om din resa. Dina käpphästar är skitbra, jag håller med om alla, men 2:an är nog mitt mesta rättesnöre också.

Ses! Och lycka till!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Skogiz
0

*gulp* Idag är det lite nervöst. Ska göra en ögonoperation på Memira i Gävle. Det heter 15-sekunders LASIK och är för att justera min närsynthet. Alla jag känner som gjort det är lyriska och säger att det inte är något att oroa sig över.

Men jag har lite lagom läkarskräck, så jag oroar mig nog lite i alla fall.Skrattande

anneliehurtig
0

Hej!

Hoppas din operation gick bra!

Jennix
0

Skogiz, jag gillar dina "lagar"! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skogiz
0

Hehe, Kyss är tillbaks nu. Ljusskygg som aldrig förr, kan knappt titta på datorskärmen ens med solbrillor.

Det verkar då ha gått bra, jag ser bra då inte tårarna sprutar. Operationen var inte så farlig, men sen började det värka.

Utöver det lagade dottern en grekisk långpanna igår. Helt fantastiskt god, men jag tror grönsakerna var i mesta laget för min stackars koliskänsliga magge. Så dagen har varit….bullrig.

Skogiz
0

Nu har min kära sambo hoppat på LCHF-tåget, utan tjat från mig dessutom. Jag tror vissa av barnen kommer att skära lite tänder när bröd, oboy, socker, sirap och godis försvinner från skafferiet. Skrattande Mina ögon funkar bättre och bättre, men det dröjer nog ett tag innan det slutar vara "disigt", dvs halo runt lampor och sånt.

Jag har ätit ganska strikt senaste veckorna, och kilona rinner av mig. Jag önskar jag kunde låta bli vågen, men man blir ju så nyfniken. Igår stekte jag världens laddning tjäderburgare, gott som bara den. Jag hade:

2 tjädertuppar (renskar och malde köttet)

700 g fläskfärs

11 ägg

1½ rödlök, 3 vitlöksklyftor

5 dl grädde.

salt & peppar

Mycket mat blir det.Flört

chapp
0

Skulle ge rätt mycket för att få smaka tjäderburgare! Kanske något för Köttbilen?

Skogiz
0

Har gått ner 6,6 kilo sen min omstart för ett par veckor sen.

Maja2
0

Men Grattis!! Skrattande

Maia
0

OT: Hur är det med ögonen nu då? Hur lång tid var du ljuskänslig? Ser du helt bra nu?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Skogiz
0

Jo tack, ögonen mår bara fint. Var lite ljuskänslig ett par dagar men nu efter en och en halv vecka är det nästan som om jag aldrig sett dåligt. Jag rekommenderar starkt att alla som har sämre syn går på en undersökning för att höra om det finns någon operation som passar. Nu när jag vet hur dom gör skulle jag inte oroa mig för att lägga mig på britsen igen, hellre det än att exempelvis laga en tand.

Min viktminskning har stannat av strax innan -7 kilo som det så ofta gör, men trägen vinner säger dom. Min sambo (som inte har mycket övervikt att tala om) har gått ner 2 kilo. Vår stackars dotter som blivit hemskt intresserad av nyttig mat har gått ner ett halvt kilo av LCHF-kosten, vilket inte uppskattades, hon är nämligen hemskt smal.

Luccy
0

Schysst lista, håller med om att strikt är lättare att hålla sig till. Jag ska bara förverkliga det åxå, hm. Jättekul läsning annars o så inspirerande. Jag har åxå opat ögonen för 2.5 år sedan väl värt varenda krona o idag ser jag som en HÖK, har bara läsbrillor ibland.

Kram LuccyCool som numera är stentuff varje sommar med snygga solbrillor