Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4528 ggr
Internettan
0

OT Läkemedel/statiner

Jag måste bara få skriva av mig angående "experter".

Min pappa har länge varit dålig. Han har bl a hjärtflimmer, asbestlunga och har haft en stroke för några år sedan. Han äter ett helt lass med mediciner. Sedan i somras har han haft ont kring ena skuldran, en smärta som ökat allteftersom. Han har haft oerhörda smärtor, speciellt på förmiddagen. Han har fått pröva en mängd olika smärtstillande läkemedel, bl a morfin, med massor av biverkningar. Den värsta har varit förvirring där han t ex plötsligt inte ens vet vad en fjärrkontroll är. Vi har i familjen varit ganska förtvivlade, men det värsta har förstås varit själva smärtan som varit så intensiv. Dessutom har min pappa blivit successivt svagara och svagare i muskerna och nu kan han knappt ta slg upp och ner från sin fotölj eller gå ut till toaletten. Han ska snart få rullstol. Denna försämring har gått mycket fort.

Här på forumet råkade jag läsa om att statiner kan ha hemska biverkningar. (Min pappa åt tills för några dagar sedan simvastatin) Jag kollade lite på nätet och såg att man kunde få muskelsmärtor och muskelsvaghet av dessa. Jag ringde mina föräldrar och sa att de skulle ta bort den medicinen och några dagar senare (igår) är min pappas smärta så gott som borta. Lite smått molande kvar bara, som går bort med lite alvedon.

Jag är helt chockad! Min pappa går regelbundet till två olika läkare som skrivit ut det ena smärtstillande efter det andra. Han har dessutom varit inlagd flera gånger för utredning. Ingen har haft några svar. 

På en timme kan JAG, som inte ens arbetar inom vården, hitta lösningen på nätet. Jag är besviken på läkarna. Vet de så lite? På nätet verkar detta vara ett ganska stort diskussionsämne - huruvida statiner hjälper eller ej och kring dessa biverkningar. Det står bl a att en person som äter simvastatin ska övervakas noggrant för giftiga effekter av två andra läkemedel som min pappa tar. Digoxin och Waran. Men det finns ingen som övervakat honom på något sätt när det gäller detta. Han är 71 år gammal, det är väl därför..?

När jag kollar min pappas medicinlista (en lång en) så ser man flera läkemedel som har biverkningar. Det känns som om min pappa är läkemedelsförgiftad. Min önskan är att han skulle börja äta LCHF och jag kan tänka mig att han skulle bli lite starkare och slippa en hel del av medicinerna. (T ex vattendrivande, mot blodtryck och kanske hjärtmedicinerna.) Det är bara så svårt att få mina föräldrar att äta på ett nytt sätt. 

Mitt förtroende för läkare har fått sig en allvarlig törn. (Förlåt Kostdoktorn - jag drar naturligtvis inte alla över en kam, dessutom är det nog inte så lätt för läkarna heller.) Men jag tycker denna historia (som säkerligen inte är ovanlig) är hemsk!

"Every point of view is a view from a point."

torsbo
0

Min man har ätit flera sorters statiner, den ena sorten efter den andra, för han fick byta för han fick värk här och där, vilket läkaren mer eller mindre skrattade åt.

Just nu äter han Lipitor, som verkar gå bra, inga nya ställen där han har värk. Själv ska jag äta Lipitor enligt min läkare, men slutade med det för ett tag sedan, efter att ha läst här på KiF. Har varit på koll efter det att jag slutade, men mina värden var bra, sade sköterskan, som inte vet att jag följer LCHF och har slutat ta statinerna. Hon förespråkar tallriksmodellen.

Maken vill inte äta LCHF för han tror inte att han behöver det, men långsam indoktrinering pågår. Han är by-pass-opererad och skulle nog få ner vikten i så fall, men det tar tid att få honom på den bogen.

Internettan
0

#1: Jätteintressant! Skrattade läkarna verkligen? Otroligt!

Ja, det skulle vara så intresant med en rejäl studie av LCHF-kost för hjärtsjuka mm. Inte bara överviktiga. Jag ska också försöka övertala mina föräldrar lite smått. De har i alla fall slängt margarinet och börjat med smör pga av mig. Alltid en början.

Jea59
0

Vi har ärftligt högt kolestrol.

Min mor som levt så länge med detta fick läkaren för sig att hon skulle äta statiner när hon var 70 hon hade inga hjärtbesvär, det dröjde inte länge förrän hon klagade på ledsmärtor och annat, så jag bad henne o sluta med detta, såg ingen mening att hon fick den medicinen.

Idag är hon 72 och har ingen värk alls o mår bättre

nilu
0

#2 "Tack vare". Dom har börjat med smör tack vare dig. "På grund av" kan tolkas och ska tolkas som nåt negativt. Positiva saker händer och sker "tack vare".

Ja, jag vet, en petitess och ordklyveri, men som ordfreak så reagerar jag på sånt där, liksom felstavningar och felsyftningar. Inget illa ment.Skrattande

Internettan
0

#4: Ha ha! Ja, själv är jag en "detaljist" och kan fastna i saker som jag inte riktigt får ihop, trots att det inte alls har med ämnet att göra. Så det är helt okej med rättandet.

Tack vare.., tack vare… (nu sitter det snart)

Thyra4
0

Idag fick jag reda på att min svåger (72 år) haft en hjärtinfarkt. Han har sedan förra söndagen varit väldigt trött och bad mej då att ta hans Blodtryck. Det var helt normalt, men han blev bara tröttare och tröttare hela förra veckan. I fredags var vi ditbjudna på middag och han orkade knappt sitta med vid matbordet. Han hade så´n värk i hela kroppen och maktlös i armarna. Då hade han några dagar tidigare beställt tid hos läkaren och idag var han där. Då konstaterades hjärtinfarkt. Men idag mår han bra. Nu skall han utredas och då får han väl dietistråd också, kan jag tro.

Nu är det SÅ, att min syster (det är hon som lagar maten) har följt LCHF sedan augusti 2008. Inte slaviskt, men mycket av bröd, potatis, ris och pasta har tagits bort. De har en dotter, som är undersköterska som har varnat för smör och grädde, och nu får hon ju vatten på sin kvarn. Kan jag fortsätta att stötta dem att fortsätta med LCHF?

Thyra4
0

Puff

Internettan
0

Thyra4: Enligt allt man läst, både här och i olika studier, känner jag mig nu så övertygad att jag absolut tror att LCHF är det bästa sättet att äta. Det som är dumt är ju att andra kopplar eventuella sjukdomar till fettet eftersom de inte vet alla fakta om vad som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar. Ofta har man ju också ätit mycket kolhydrater innan omläggningen av kosten och sjukdomar i kroppen försvinner ju inte över en dag, så kopplingen blir ju ofta mellan sjukdom och LCHF.

Jag har varit skeptisk många gånger till kosten. "Tänk om det ändå är onyttigt med så mycket fett?" Men efter läsning på exempelvis Kostdoktorn.se, Annika Dahlqvists och Skaldemans böcker eller om alla otaliga hälsoförbättringar som beskrivs här på Kif så tvivlar jag inte längre på LCHF;s fördelar. Jag tror absolut att du kan fortsätta stödja din svåger i LCHF-ätandet.

Om de trots allt äter en del kolhydrater kan man förstås fundera över om kombinationen mycket fett OCH kolhydrater är så bra. Å andra sidan - om de inte går upp i vikt av det så borde det ändå vara bättre att äta lite kolhydrater än att äta mycket kolhydrater. Om man dessutom tar bort alla transfetter och margariner osv borde det påverka hälsan till det bättre.

Det är oerhört svårt att övertyga vissa människor om någonting som går emot den allmänna tron. Jag känner en person som är hyper-envis och dessutom svart-vit i sina åsikter. Har hon läst någonting så ÄR det så. När jag kommer och försiktigt påpekar att det finns nya rön och att många anser något annat - då blir hon nästan arg för hon är så tvärsäker på att det som sägs allmänt är sant. (Experter och läkare måste ju veta bättre än JAG.) Det är omöjligt att få henne att tro att "etablissemanget" har fel. Så jag struntar i grejen och pratar om andra saker med henne. Man orkar inte och det är så frustrerande att veta att de har fel och samtidigt veta att de uppriktigt tror att de har rätt.

Men jag förstår att det blir jobbigt för din syster och svåger att övertyga dottern om att de gör rätt. Hon sår säkert många tvivel hos dem och eftersom "vi vanliga människor" inte känner till allt om kroppen, dess funktioner och matens inverkan så blir man oskäker. Men jag tycker du ska stödja dem i LCHF.

Thyra4
0

Tack internettan för svaret. Jag känner mej med ens starkare i min tro. För egen del har jag inte tvivlat, men jag har en kusin som är läkare (hud)  och hon tycker ju att det måste vara fel med smör och grädde. Jag orkar inte argumentera utan undrar bara om hon vet hur margarin tillverkas.

ovkyhn
0

Jag kan berätta om min man han är nu 62 år och mår bättre än på många år. Han har ätit mediciner sen han var 35 år för högt bltr och högt kolesterol och inte mått helt bra sen dess ,han fick hjärtinf när han var 52 år o gjorde en bypase op då han hade då haft kärlkramp minst 10 år vilket resulterade i förstorat hjärta med hjärtsvikt. För snart 3 år sen börja han äta LCHF och har sen dess tagit bort alla med utom trombyl o han äter halva dosen för bltr, bltr är nu lägre än någonsin o han mår riktigt bra läkarna vill att han ska börja med simivastin igen men han vägrar , han vill inte bli så svag igen nu har han ett liv han trivs med .

Internettan
0

#10: Vad positivt att han mår bättre på LCHF. Där ser man - trots medicinering blev ju din man sjuk. Det är ingen garanti för att man ska få må bra, tvärt om snarare. (Ibland i alla fall.)

Nej, din man gör nog rätt i att tacka nej till simivastin/simvastatin, särskilt som det verkar finnas vissa frågetecken kring i hur hög grad de gör någon verklig nytta.

Agneta2006
0

Vill bara trycka på att för mig är det väldigt viktigt att hålla nere kolhydraterna i kosten när jag använder mer fett. Går annars upp några kilon på direkten o får det jobbigt med andningen  på mina promenader i uppförsbackarna. Kanske för att jag har typ 2 diabetes o därigenom är mycket mer känslig för kolhydrater o vad jag förstått har diabetiker lite mer problematik med "nedspjälkning" av fett också. Så ökar man fettintaget i kosten så måste kolhydraterna minimeras annars blir det problem o det försöker jag verkligen få fram när jag berättar om LCHF.

ovkyhn
0

Jag glömde berätta att maken börja med lchf för att han fick typ 2 diabetes, de blev han fri från på ca 1 v.

Internettan
0

Angående läkemedel och de fina forskare som tar fram läkemedel:

Dr Scott Reuben, en högt respekterad klinisk forskare, har nyligen avslöjats som bedragare. Han har fabricerat data i inte mindre än 21 studier - som dessutom publicerats, granskade (peer-reviewed), i medicinska tidskrifter. De har alltså slunkit in, trots att det finns ganska stränga regler om hur allt ska gå till, och publicerats som vetenskapliga artiklar. Studierna handlade om läkemedel och det fanns ekonomiska intressen för fine dr Reuben.

http://www.naturalnews.com:80/025852.html

Tack och lov för internet. Vi behöver inte längre vara offer för "överheten".