Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettom-sajten
Läst 3553 ggr
Gittanglad
0

Äggvita

När man gör omelett, varför ska man kasta någon eller några av äggvitorna? Jag trodde att det var bra med proteinet och att det bara var kolhydraterna man skulle undvika?

Pasi
0

Mer äggula innebär mer fett och vitaminer (dessutom mindre antinutrienter som finns i vitan) samt godare smak. Men inte behöver man kasta äggvitorna om man inte vill det.

Wildrat
0

Enligt Skaldeman ska man äta mer fett än protein och kolhydrater tillsammans. Hela ägget innehåller mer protein än fett men om man tar bort en eller flera av äggvitorna så blir fördelningen bättre. Dessutom innehåller äggvita bara protein och vatten, alla näringsämnen är i gulan.

LatMask
0

Oj, jag trodde inte äggvita innehöll nånting, jag menar, det är ju bara kycklingens krockkudde. Jag har slängt en hel del äggvita i slasken…

gluffgluff
0

Jag kan inte med att kasta mat… Har hellre i lite mer smör om jag tycker att det blir för fettsnålt…

Pasi
0

#4 Vattnet i äggvitan kan lätt ersättas med vatten från kranen…och det protein den innehåller är sällan nödvändig (sällan jag kommer ner under 150g per dag)…..flera av vitans proteiner binder dessutom upp näringsämnen. Så man kan se det som en hälsogrej att kasta vattnet i maten (äggvitan) och se det som så att det är den näringsrika gulan man betalat för, och att vitan bara är en del av förpackningsmaterialet.;-)

gluffgluff
0

#5 : Nja, men proteinet innehåller ju lite energi i alla fall, och vi ska ju ändå ha energi någonstans ifrån… Det är lite resursfråga känner jag. Det är visserligen bara 20-25% av energin, men ändå. Är äggvitan så farlig förutsatt att man tillagar den, alltså?

[Pennylane1]
0

bara om du tror att du får i dig för mycket protein, för mig är det tvärtom så jag kastar inga äggvitor

Zepp
0

Jag kastar heller inte äggvita, jag tillsätter mer fett istället och rör ihop allt till en äggröra, dessutom så brukar jag steka färskt fläsk först så det blir litta flottigt av sig självt!! Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agneta2006
0

Går och tar fram fläsk från frysen. Imorgon blir det stekt fläsk o äggröra!

Tungan ute

Pasi
0

#6 Nä, inte är den farlig….men tillför egentligen inte mycket, kanske 5g protein (alltså endast 200kcal på 10 ägg), egentligen mindre då kroppen inte kan ta upp riktigt allt äggviteprotein.

Wtn3
0

Jag slänger aldrig äggvitan, resten av min mat är tillräckligt fet ändå.

JAUS
0

Äggviteröra brukar jag använda som tillbehör istället för ris.