Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9588 ggr
savagegarden
0

LCHF och Detox.

Hej!

Jag skulle behöver lite hjälp i form av åsikter och fakta av er som verkligen vet.

Jag är 165 cm lång 23 år gammal tjej som började med LCHF i juli -08. Gick ner ca. 8 kilo på 3 månader, till 58 kilo. Mådde jättrebra! Sen till julen så blev det såklart julmat och jag släppte helt och hållet på LCHF. Jag bara njöt och tjockade till mig. Efter det har jag inte kört så strikt och gått upp en del igen.

Nu har jag fått för mig att en traditionell Detox skulle vara jättebra för kroppen, alla berättar ju om det. Problemet är ju att det oftast är proteinfritt då man inte får äta kött, fisk m.m. Och nästan inget mättat fett, inga ägg eller nått, nästan bara kolhydrater i form av bär och diverse juicer.

Jag undrar: Eftersom detta är raka motsatsen till LCHF så kan det väl knappast vara bra? Eftersom LCHF är bäst =) Men å andra sidan äter man ju "supernyttiga" livsmedel. Förstår ni hur jag tänker?

Annat alternativ jag funderar på är Low Carb fasta med citronjuicer.

Jag har ingen aning om hur mycket gifter jag har i kroppen, förmodligen en del då jag inte äter ekologiskt, och jag vill ha UT DOM!

Går det få ut dom med LCHF? Det sägs ju att allt vi äter orsakar gifter. Lite virrigt inlägg men förstå att jag är uppochner i tankarna :D

Kram till alla!

Listeria
0

LCHF ÄR detox Cool Nä men seriöst jag tror inte på att det skulle vara bra att svälta kroppen med endast kolhydrater.. Har du några bra källor på att det verkligen skulle ge en hälsoeffekt? Tvivlar på det..

savagegarden
0

Hej igen!

Listeria, nej jag har inga vetenskapliga bevis eller nått liknande för att det skulle ge hälsoeffekt. Men alla som gör det babblar på om att de mår så otroligt bra på detox och Rawfood och allt. Att det rensar ut alla gifter. Jag ska nog bara köra på med ekologisk LCHF, jag tror det kan vara bra om man äter ett paket köttfärs om dagen =) Är inte lika bortskämd med viktnedgången denna gång så jag får väl bara ha tålamod och äta gott :D

mikaelka
0

Alla som gör det mår förmodligen förträffligt pga placeboeffekten…

Listeria
0

Tja det är väl upp till var och en vad man mår bra av men jag tror stenhårt på att vi mår bäst av att äta den kost vi är gjorda för.. Sen är ju hela matindustrin idag åt skogen så även om man äter LCHF är det svårt att hålla en naturlig kost eftersom animaliska fetter inte är idag var de en gång var. Men jag tror helt klart på att det är bra att välja ekologisk/naturbeteskött och kanske dra ner på portionerna lite.. Ekologisk köttfärs är ju relativt billig iaf Glad

Sen skulle jag rekommendera ett stort intag av fisk om du inte redan äter det.. Försök att blanda odlad lax (som egentligen inte är bra ur miljösynpunkt) med sill och annan fet fisk. Tror ett för högt omega 6 och sockerintag är de största bovarna i dagens kost nämligen..

MimLan
0

Detox i det syfte du vill, funkar inte så. Den förtjänst du får är en mental sådan, som placebo.

Fundera på om du egentligen inte är ute efter snabba lösningar på långsiktiga problem och ovanor?

Ärligt, ta hellre en helkroppsmassage och ansiktsbehandling och börja äta rätt igen. Det ger mer, på riktigt.

Magica1970
1

#0 Du har gått ner i vikt och mått bra med LCHF innan. Vad är det som hindrar dig nu?

Karin20
1

Sanna Edhin som är en klok person skriver om Detox på sin hemsida.

Hon skriver också så här:

"För en basdetox rekommenderar jag framför allt att man äter mindre och lättare under cirka två-tre veckor. Då belastas tarmen inte lika hårt. Man bör även utesluta mat med vitt mjöl och socker, och frukt om detoxen ska bli grundlig. Frukt jäser lätt i kroppen eftersom det är sött, och jäsningar vill man undvika under en detox."

Det här går absolut att göra inom LCHF.

//Karin

nobban7
0

#2 Stilla undran - de som kört detox, hur vet de att det rensar ut alla gifter?