Diabetesförbundet ryter till
Va? tänker du säkert. Svenska Diabetesförbundet som knappt synts i debatten om fett i kosten! Men nu har de minsann satt ner foten ordentligt:
"Osmakligt skämt om diabetes i SVT:s Melodifestivalen
I helgen (den 7 februari) sände SVT första deltävlingen i Melodifestivalen. Programmet har bra tittarsiffror och är populärt hos såväl vuxna som barn. Mitt under showen nedlåter sig plötsligt programledaren Petra Mede till en plump och diskriminerande kommentar. Den kom efter att artisten Emilia, en av vinnarna där i Göteborg, sa att hennes idol var den framgångsrika amerikanska jazzsångerskan Ella Fitzgerald.
Ella avled 1996 och hade som följd av diabetes blivit blind och tvingats amputera bägge benen. När Emilia berättar om sin idol avlossar Petra Mede nedlåtande att Fitzgerald var både tjock och hade diabetes. Naturligtvis var det inget lämpligt uttalande, det sårade många med övervikt och många med diabetes. För barnen i tv-publiken, speciellt de med övervikt eller diabetes, gav det naturligtvis upphov till frågor. Bakom övervikt finns många orsaker som individen själv inte alltid kan påverka och diabetes är en kronisk sjukdom som kan drabba i stort sett vem som helst"
Därefter krävde de offentliga ursäkter av alla inblandade. Stark jobbat av Diabetesförbundet som beskriver sin verksamhet så här på sin hemsida:
"Svenska Diabetesförbundet finns ofta mitt i händelsernas centrum - bland politiker, huvudmän för vården och andra beslutsfattare. Vi arbetar för att minimera konsekvenserna av sjukdomen så att alla människor med diabetes och deras närstående ska kunna leva så bra liv som möjligt. Till exempel arbetar Svenska Diabetesförbundet för att alla hjälpmedel såsom blodsockermätare, -stickor, insulinsprutor och -pumpar även i fortsättningen ska vara kostnadsfria"
Att lindra symptomen istället för hitta orsaken till sjukdomen…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Åh Maxiq - vad återstår det att säga?
Äntligen!… kanske… 
Vad säger diabetesförbundet när dom konfronteras med undersökningar om diabetikers förbättrade hälsa med LCHF?
Förnekar man eller ignorerar?
Hallå vadå
"Svenska Diabetesförbundet finns ofta mitt i händelsernas centrum - bland politiker, huvudmän för vården och andra beslutsfattare. Vi arbetar för att minimera konsekvenserna av sjukdomen så att alla människor med diabetes och deras närstående ska kunna leva så bra liv som möjligt. Till exempel arbetar Svenska Diabetesförbundet för att alla hjälpmedel såsom blodsockermätare, -stickor, insulinsprutor och -pumpar även i fortsättningen ska vara kostnadsfria"
Har inte sett mycket av dem i LCHF samband. Borde vara vettigare att lägga kraft på att forska om LCHF än att strida för kostnadsfria läkemedel. Fö. tycker ja som mamma till en diabetes typ ett flicka och en ADHD son (har fem barn) och två barnbarn med behov av tillväxthormon att det är FEL att inte även diabetikerna skall betala sina läkemedel. Högkostnadsskyddet gör att det inte blir en orimlig summa. De övriga med. jag nämnt betalar sina, minst lika viktiga mediciner. Jag är medveten om att jag trampar på en ibland öm tå här men de 1800 som alla diabetespatienter skulle kunna bidra med till stadskassan, för t.ex. forskning, är stora summor totalt.

Svenska Diabetesförbundet är ett stort skämt om det är detta de jobbar för. Varför ryter de inte till åt kostråden som gör dem sjukare än nödvändigt? Vilken offermentalitet 
På deras hemsida finns en sida med länkar och under rubriken Diabetesrelaterade företag finns följande:
"Svenska Diabetesförbundet värnar om sitt oberoende. Därför betraktar vi länkar till företag som annonser och fakturerar en årlig summa till de företag som står med på denna länklista.
Bayer AB, Diabetes Care
Eli Lilly Sweden AB
LifeScan Sverige
Abbott Diabetes Care
Novo Nordisk Scandinavia AB
sanofi-aventis"
Blods(ocker)pengar?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Småfnissar igen när jag läser..
De skriver:
"Mitt under showen nedlåter sig plötsligt programledaren Petra Mede till en plump och diskriminerande kommentar."
Vaddå plötsligt? Snacka om att plocka ut ur sammanhang! Finns det någon/nånting som Petra Medhe INTE skämtar plumpt och diskriminerande om? Det är ju hennes "jobb", henns humorstil och för den blev hon utsedd till programledare där.
Och - inte minst har hon ju skämtat grovt på sin egen bekostnad hela tiden.
Skämtet var dessutom ungefär så här: "Jag har förstått att du vill bli som din idol Ella Fitzgerald *konstpaus* fet och med diabetes"
En lysande vändning på det vanliga tramssnacket som programledare brukar använda! Smeka och slå när det är som bäst!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ja, om jag hade diabetes finns det gott om saker jag skulle kunna reta upp mig på, men Petra Mede är inte en av dem.
Jag har slutat betala medlemsavgift i Diabetesförbundet. Och jag slösar inte min tid på Melodifestivalen. Nu kan jag nog skippa Rapport också…
I Diabetesförbundets web-butik hittar man nyheten:
"Ett bananfodral (bananbox) som skyddar din frukt i sportbagen till träningen, i skolväskan, golfbagen eller till fruktstunden på jobbet"
En uppföljare till storsäljaren Äppelfodral (Fungerar för runda frukter som äpple, apelsin, persika, kiwi etc)
Vad blir nästa produkt i butiken? En sockerskål? 
Jag får trösta mig med gosebjörnen Sötis
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#10 *LOL* Är detta sant, eller driver du med oss! Eller nej, det gör du inte - kollade länkarna… Jiiiiiiiiiiiisös! 
Fast björnen är verkligen söt… vill åxå ha en gosebjörn.

Om man nu ska diskutera att diabetiker ska betala för sitt insulin mm så vore det kanske bra eftersom man säkert skulle göra allt för att minska sitt insulinbehov. En annan sak jag undrar över i sammanhanget är varför det ska bytas blodsockermätare en gång om året. Vi slänger mängder med stickor som inte fungerar med de nya och vad kostar det inte oss skattebetalare med alla dessa manicker men nya finesser. Märkligt att inte folk reagerar.
#11: Missade du Insufanten?
"Den lilla Insufanten, som i filmen sprutar in insulin i Jörgens kropp"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#13 Åh ännu ett viktigt initiativ! Jag viker mig (vördnad? kramper?) inför detta förbunds arbete - av livsviktig betydelse för oss alla - och särskilt då för diabetiker..
#2 - Diabetesförbundet tiger nog i frågan, för om förbundet skulle börja förorda LCHF, skulle ju dess medlemmar bli friska och behovet av förbundet skulle upphöra!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Där satte du nog huvudet på spiken, raphanus!
Vi kan väl ha en tävling om vem som först hittar något om hur vi ska äta på deras hemsida. Kost finns inte ens som en rubrik på undersidan Om diabetes.
Det närmaste jag har kommit är: "Vid behandling med kost och tabletter är blodsockret oftast stabilare än vid insulinbehandlng" och "För ungefär en tredjedel av alla människor med typ 2-diabetes i Sverige består behandlingen av att lägga om matvanor för att gå ned i vikt samt vardagsmotion"
För oss som kan lägga ihop ett och annat så är denna mening självklar men de skriver ändå inte i klartext:
"Typ 2-diabetes ökar kraftigt i länder där levnadsstandarden stiger, där folk börjar äta mer - och framför allt mer fettbildande mat - samtidigt som de arbetar mindre med kroppen"
(Forumet räknas inte för där diskuteras det LCHF hejvilt)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Fast, ärligt talat, tror jag att dom är helt i händerna på dietisterna……
…som i sin tur är i händerna på SLV som i sin tur är i händerna på livsmedelsproducenterna…
Råttan på repet… 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
En bekant till oss med diabetes fick amputera ett ben nyligen.
Varför står inte det på deras hemsida? Var som vanligt - ät som folk - ta ditt insulin och amputera så småningom ett ben eller två.
Alternativt - det finns ledarhundar när du blir blind - men det tar många år att få en så ställ dig i kö redan nu.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nu tycker jag att det går väl långt. Diabetsförbundet gör mycket gott och stöder tex forskning på området. Insufanten kanske är löjlig för en vuxen, men kanske inte för en 4-åring som måste börja ta sprutor? Håna går bra, tydligen, men inte att se att det faktiskt finns ett antal hänvisningar till alternativa metoder, som tex att minska på kolhydraterna. Varför denna hets? Not nice…

Som ett "vuxenskämt" så tycker jag Medes diabetsskämt var OK, men rått. Tyvärr så tror jag att det var många barn med diabetes och deras föräldrar som blev upprörda. Jag fick i alla fall förklara skillnaden mellan diabetes typ 1 och typ 2 hemma i TV-soffan och berätta att vilket barn som helst kan få typ 1 och det är otur om man drabbas av det och inget man kan rå för, man måste ta medicin och tänka på vad man äter resten av livet.
Var finns de hänvisningarna GAKA? Jag har verkligen letat…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Visst ironiserar vi - och spårar ur - liiiiite.. Kanske har vi en sorts Petra Medhe-hurmor eller ännu värre. Ajajaj… *skäms jättemkt* 
Men även jag har kompisar med diabetes typ 2 och gemensamt för dem är faktiskt att de tycker liknande om förbundet..
Tack för länkarna! De leder till artiklar som skrivits om forskning eller om personer som förändrat sitt liv genom att lägga om kosten. Det finns dock ingenstans där föreningen har skrivit en officiell text om hur viktig kosten är för en diabetiker, det står inte ens något om Tallriksmodellen!
En sökning på "LCHF" gav ingen träff och när jag sökte på "kolhydrat" så fick jag tre träffar, en om alkohol och diabetets, en om att man ska skaffa en insulinpump istället för att räkna kolhydrater samt en krönika där någon tycker att man ska sluta ge socker dåligt rykte:
"idag har varken patienter eller dietister problem med att en bra diabeteskost innehåller normala mängder sackaros"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
GAKA: Den tanken om Insufanten (eller vad den nu hette) slog mig också…
Men, guuud jag har varit prediabetiker i cirka 6 år och missat att det finns ett förbund ( så intresserad var jag) och min blodsockermätare hade jag i 5 år sen gick den sönder, jag hade bara betalat 100 kr så det var väl ok. Den nye mätaren har samma stickor och nålar som den gamle.fiffigt va. Ska nog kolla det där förbundet i sömmarna.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Förbundet är i alla fall i "gott" sällskap.
Ryssar arga över svenskt show-nummer
Jag förstår bara inte varför de ber om ursäkt hela tiden?

Det är på det lokala planet stora saker sker. Storstockholms Diabetesförening har en egen hemsida och en egen tidning Leva med diabetes. Man har skrivit en hel del om LCHF, rätt så positivt. Liksom att man hänvisat till kostdoktorn.se!
Att helt ta ställning är svårt, men man berättar iallafall om skillnaderna i kosten och varför man väntar.
I senaste tidningen finns Annikas och Airams kokbok kort presenterad, man tar upp att Becel inte längre är ok för Hjärt- och lungfonden.
Dessutom har man aktiviteter, t ex grupper både för ettor och tvåor
Nu ska jag försöka se till att några kommer på kryssningen också.
//Karin