Tråkig viktökning
Hej alla glada!
Jag är relativt ny här men har läst saiten med intresse ett tag och känner att LCHF är svaret för mig. Problemet är bara att jag efter några års släpande på alldeles för många kilo bestämde mig för att gå ner (och gärna med blixtsnabbt resultat), så då blev det Cambridge kuren. 15 veckor på pulversoppor, inget annat..och resultatet blev en viktnedgång på 33kg. Det var under min cambrigdekuren som jag började leta efter ett annat sätt att äta för gå upp allt igen och det var då som jag hittade er på den här saiten.
Efter att ha läst och grunnat ett tag så tänkte jag att jag ska ge det en chans. Sagt och gjort… den 1/2 -09 så la jag av med pulverhelvetet och gick över till LCHF,och hade nästan inga övergångsproblem, kollade varje dag på minmat hur jag låg till så man låg inom ramarna och lärde sig var fällorna var. Visserligen hade jag räknat med att gå upp ca 3-4kg men vågen vill bara högre och högre upp och snart är det 8 kg på 2 månder och jag tycker det är fruuuuuktansvärt tråkigt och deprimerande.
Jag började träna direkt när jag la om kosten men viktuppgången är absolut inte bara muskler……(men det är skönt att ha kommit igång igen)
Så vad jag vill är att någon förklarar för mig att det kommer att vända någon gång, även om jag har läst om det flera gånger här på saiten.
Tyvärr har jag inget råd eller tips jag vill bara hälsa dig välkommen hit!
Gratti till alla förlorade kg!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Du har med andra ord ätit fettsnålt en längre tid och din kropp är i obalans?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Cambridge är inte bara fettsnålt, det är rena rama självplågeriet. Däremot är det kolhydratsnålt :)
Välkommen hit förresten Ufomannen. Tråkigt med viktökning, förstår att det måste kännas jättesurt efter att du gått ner så mycket! Får man fråga hur det ser ut för dig idag? Är du normalviktig, överviktig, kanske snudd på underviktig? LCHF verkar ju fungera så att det normaliserar kroppsvikten till den nivå som kroppen tycker att den ska ha, det överensstämmer inte alla gånger med vår egen bild av hur vi vill se ut :)
Det kan ju vara övergående också, eftersom du har gått på svältkur a la cambridge så kanske kroppen tycker att den behöver lägga på sig allt den bara kan för man vet ju aldrig när nästa svältperiod kommer igen.
Hoppas det löser sig för dig!
Jag körde cm i en tid under lchf, ville gå ner snabbt i vikt. Tyvärr fuskade jag en hel del under 6 månader och resultatet blev +10 kg som jag nu jobbar hårt med. Det var alltså pga fusk jag gick upp dessa kilo. Tänker på allvar köra cm igen för att få ner dem och lite till och sedan dra mig i örat för att lära mig att inte fuska igen.
Jag tror att det är mycket lyckligt att du inte gått upp mer efter en Cambridgekur på 15 veckor. Men det vore bra om du kunde ge lite mer information om din nuvarande vikt, vad du äter under en dag och så vidare. Då kommer du att få mer hjälp!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#1 Tack !
#3 Njaeee… cambridge tycker jag inte är något självplågeri… det var mycket värre att sluta röka
Jag är överviktig.. gick ned från 110 kg till 77 och jag är 173cm lång. Det är trist att man har så dålig kommunikation med kroppen för det blir aldrig mera någon svältkur , men man tycker att den ska fatta det efter 2 månaders frosseri i LCHF anda.
UfoMannen,
Mycket av det du gick ner var muskelmassa, tyvärr.
#5 frukost: 2stekta ägg halvt pkt bacon lite majjo, kaffe med grädde eller kokosfett ibland någon ostbit till
lunch: makrill i tomatsås och 2 kokta ägg+majjo alt kött bea + lite sallad eller fisk med skirat smör + sallad alt kyckling+ lite sallad etcetc
middag: se lunch..
jag är nästan aldrig hungrig, jag lider inte av sockersug, jag har druckit rött vin två gånger sen oktober förra året och kan lugnt säga att man blir väldigt charmig av 2-3 glas vin numera=tål ingenting

Alla reagerar väl olika antar jag :) Jag har aldrig någonsin mått så dåligt som jag gjorde när jag körde cambridge… Som tur är verker lchf fungera ganska bra, har inte kört så länge dock, är inne på 7:e veckan nu. Magen mår jättebra (har en magsjukdom som är riktigt besvärlig) och jag har gått ner i både vikt och centimetrar, det går i en bra takt tycker jag, ungefär ett halvt kilo i veckan, det syns mer på måttbandet än vågen också, vilket jag bara tar som ett bra tecken, det måste ju betyda att jag lagt på mig lite muskler, eller iaf tightat till kroppen lite, trots att jag inte tränar :)
Hoppas verkligen det löser sig för dig, kanske får du ge kroppen lite mer tid.
#7 jag har ett fysiskt tungt jobb som inte påverkades av viktnedgången så så mycket muskler kan man inte ha förlorat, för det skulle jag ha märkt av. men jag förlorade 31cm runt magen(dyrt med arbetskläder) och nu börjar dom försvinna…
#9 kul att det går bra för dig och jag mår också bra av den här maten.. det är bara trist när man går upp ett kilo i veckan..