Scan kokade grisar levande
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4665039.ab
Riktigt obehagligt. Är tyvärr inte särskilt förvånad…
Hörde detta på rixfm i dag… Så fruktansvärt hemskt!!!! Sådant borde helt enkelt inte kunna hända. 

Tror sånt här händer oftare än man vill veta. Var på studiebesök på slakteri för ungefär 14 år sedan. Där var det en gris som levde lite när de skulle avbloda den. Inte alls trevligt att se…
"You just have to belive…"
Usch, jag hörde också om det på radio imorse… Stackars djur, man blir ju alldeles förtvivlad. Skulle tro att det kommer på nyheterna på TV ikväll.
Varje gång sådant här poppar upp är jag lika glad att jag huvudsakligen äter viltkött.

Mmm, jag var glad att jag var vegetarian när jag hälsade på på slakteriet men det är jag ju då inte längre…

Fy F*n!! Vi männsikor är ett vidrigt släkte ibland. När jag hör sånt här vill jag bli vegetarian (igen). Men som magma säger. Man kan göra mycket genom att envisas med att köpa vilt och från små gårdar som sköter allt själva och har respekt för djuren och ekologin. Inte för att man har råd med det egentligen, men vad gör man inte…..

Usch ja, jag hörde det samma - jag ryser! 
Vegetarian vill jag inte bli men man måste ju kunna arbeta för att de djur som ska slaktas behandlas värdigt och får ha ett så bra och naturligt liv som möjligt den tid de lever.
Jag ler med hela ansiktet varje gång jag kör förbi en gård utanför Helsingborg där grisarna går ute i jättestora, riktiga gräshagar och med små "krypin" att skydda sig i mot väder, vind och insekter. 
Så skulle alla livsmedelsdjur ha det!

Vegertarian… hmm och är grönsaks/fruktodlingen så himla sund då? Inget försvarar givetvis att djur kokas levande men alla människor som handhar besprutningsmedel mm i alla vegetariska odlingar runt om i världen vilket resulterar i cancer och missbildningar. Och visst, det finns "KRAV" men det är stora brister även där. Själv fattar jag inte att man får kalla grönskaker och frukt som fraktats från alla möjliga länder för KRAV..?! Avgaser och koldioxid dödar också, men inte direkt utan långsamt istället så det "syns" ju inte på samma sätt som när en gris kokas levande.
Dessutom så odlade jag och min exman allt vårat spannmål ekologiskt, men när vi sedan skulle lämna det hos spannmålsleverantören så slog dom ihop allt i samma silo ändå för det fanns inte lagerkapacitet att sortera de i två silos OM vi inte var villiga att frakta vårat spannmål ca 15 mil enkel resa med traktor till närmaste ställe som hade lagerkapacitet. Och sedan fick vi EU bidrag för att vi odlade ekologiskt spannmål! Tror att det är väldigt mkt som vi inte vet och kanske heller INTE ens vill veta om våran livsmedelshantering/produktion.
Ska man äta helt samvetsgrant får man nog helt enkelt flytta ut på landet och föda upp och slakta sitt eget kött och odla sina egna grönsaker helt enkelt.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
"Tror att det är väldigt mkt som vi inte vet och kanske heller INTE ens vill veta om våran livsmedelshantering/produktion."
Absolut! Mycket troligt att det är så.
Vi har sådan tur att vi bor på landet, odlar egna grönsaker på sommaren och Mannen jagar och är med i ett jaktlag- så vi skaffar hem vårt eget viltkött. Gädda och aborre fick vi upp en hel pulka full i helgen!

Vi flyttade till landet i somras och har i sommar tänkt odla egna grönsaker och skaffa höns och möjligen en större kaninras än den vi har. Tanken var att föda upp kanin till ormmat men varför inte öka på kaninen med nått kilo och äta själv.
Sen hänger givetvis allt på det ekonomiska… djuren ska ju bo någonstans med. 
Det är just det ekonomiska som är drivkraften. Tempot är otroligt högt på slaktbandet och det är lätt att missar görs.
Varje slakteri är enligt lag tvungen att ha en slakteriveterinär som inte är anställd av slakteriet utan av Livsmedelsverket så att jäv inte skall kunna förekomma. Den stackars veterinären gör verkligen så gott den kan men är också hela tiden utsatt för hårt tryck från slakteri-ledningen, etc. Mobbing är tyvärr inte ovanligt…
Slakteriveterinären har att se till att djurskyddet och livsmedelssäkerheten föls i HELA slakteriet! Gissa hur lätt det är som ensam person i ett stort slakteri.
Jag tycker dom gör ett fantastiskt jobb och har fått bort väldigt mycket problem genom åren. Sen finns det naturligtvis missar vid omställningar eller tempoökningar (som i de rapporterade fallen) men de tycks ju ändå vara tämligen få och rättas till så fort de upptäcks.
Slakteribranchen i sig är idag också mycket mer vakna för konsumenttrycket och reagerar snabbare än de gjorde för bara 10 år sedan.
Det som refererades till i nyhetsinslaget är alltså slakteriveterinärernas kontroller som alltid rapporteras till Livsmedelsverket.
Själv är jag tacksam att det finns slakteriveterinärer på plats och tycker att Livsmedelsverket sköter dom jobben bra!
Det är ju kostråden dom tycks ha svårt för 

Det är nog inte lätt att vara veterinär på ett slakteri… Synd att det ska vara så stressigt överallt att det inte ens finns tid att avliva djur ordentligt.
Inget jobb med djur är roligt när det börjar komma in för mycket tidspress.
Det är vi, ätande människor, som får prioritera om vad vi värdesätter främst.
Många vill handla billig mat bara för att få pengar över till resor och nöjen. Tyvärr är det maten man drar ner på. Om vi efterfrågar lokal mat och bra djuromsorg och är beredda att betala för det, då kommer det att bli bättre. Men som det är idag då de flesta lantbrukare och livsmedelsproducenter är pressade av både ekonomin och en massa byråkrati så blr det så här… fruktansvärt.
Att det finns små gårdar är bra, men tyvärr blir även de djuren oftast slaktade på de större slakteriern då alla lagar och bestämmelser gör det ekonomiskt omöjligt att driva ett litet slakteri. Efter EU-inträdet fick vår lokala slaktare lägga ner… då slutade också vi med kossor. tack och lov.
Ofta så gnäller vi när mjölpriset går upp, men regaerar inte när läsken gör det….typ.
Jag tycker vi ska eftersträva svenska livsmedel i första hand. Det gynnar både djur och natur…. och människan. 
Jag tycker alla ska läsa "Den hemlige kocken: det okända fusket med maten på din tallrik" av Mats-Eric Nilsson samt hans andra bok "Äkta vara: guide till oförfalskad mat". Man blir rädd! Men kunskap ger makt och vad är viktigare än kunskapen om vad det egentligen är vi stoppar i oss? Bra och oerhört viktig bok.

#2: Säker på att grisen verkligen var vid medvetande? Även om de bedövas innan och inte är vid medvetande så kan de ju ha reflexer så de rör på dig.. Grisarna lever alltså alltid när de avblodas men känner inget. Det som hände med dessa grisar ska verkligen inte vara möjligt om man kollar hur slaktprocessen funkar så något måste verkligen gått hemskt fel! Vad jag har förstått är det ytterst ovanligt att liknande saker händer som tur är..
Ska till skara på studiebesök nästa vecka så det ska bli spännande att se om man kan äta kött efter det då vi ska få se verkligen allt och även få stycka våra egna slaktkroppar 
Jag har själv varit på Scan på studiebesök för ca fyra år sedan och jag har inte haft problem med att äta kött, tvärtom. Det jag fick se av processen och fabriken tyckte jag såg bra ut. Rent och fint, respektfull personal, bra hantering så vitt jag kunde se. Men det är nog skillnad på vad man får se som besökare, en annan om man arbetar där varje dag. Dessutom fick vi inte se själva avlivningsdelen eller hur djuren förvarades och transporterades. Förhoppningsvis var detta med grisarna en grej som inte kommer upprepas men vi som konsumenter måste verkligen börja ställa krav för en bättre djurhantering. Pengar är inte allt.

#12 Det enda jag vill lägga till är att det inte enbart är pengar över till resor och nöjen som gäller när det handlar om att köpa billig mat… Jag kan välja att äta billigare nötkött (upp till 150 kr/kg är ungefär vad jag tittar på) och bli mätt, eller svälta för att jag inte har råd med tillräckligt mycket mat av naturbetet (250+ kr/kg).
Däremot försöker vi satsa på ägg, eftersom det är något som ändå är billigt även när det är bättre kvalitet.
visst alla kan göra något, men ingen kan göra allt. Men jag syftade även på industrin. Deras vinstintresse får inte vara det som styr. Hur de hanterar djuren måste helt enkelt prioriteras oavsett om det kostar dem mer. Vi får väl lagstifta om det och dela ut grova böter till de som inte följer reglerna och minimerar djurens lidande.
Den lagstiftningen finns redan!

#12 Hade jag haft råd hade jag gärna betalat mycket mer för gårdsslaktat kött än köpa i affären. Men dels är ju sådana slakterier rätt ovanliga och dels har jag inte råd.
#14 Den var nog inte vid helt medvetande men sprattlade mycket mer än de andra och skrek när de hängde den upp och ner. Det var ju några år sedan så jag minns inte helt och hållet, minns mest ljudet och plasket från blodet på den grisen. Och att jag hoppades att den verkligen var helt genomdöd tills när de svedde av borsten på den. Fast det är jag rätt säker på att den var.
#18: jo jag vet att den redan finns men den är full med kryphål och det görs knappt några kontroller för att se att de efterlevs. dessutom utdelas det mycket varningar men jag tycker man ska slå till där det känns- på ekonomin.
#14: i boken jag nämner ovan visar författaren att svenska slakterier inte är mycket bättre, vi bara leds att tro det. Ekologiskt ska det vara om man vill vara på den säkra sidan (och inte ens då vet man säkert)
Det tråkiga är att bra mat är dyr mat. Staten borde göra det lättare för ekologiska bönder och uppfödare att tillgodose efterfrågan utan att höja priset och lägga på skatt på de som förser maten med tillsatser och fuskar. Det är fel på hela vårt system helt enkelt.
Usch vad hemskt!!Kan ju jämföra med att man själv ligger på operationsbordet o vaknar när dom gräver nånstans!!

#12: testa ekologisk eller naturbetes högrev eller märgpipa.. kan man göra fantastiska grytor på och kilopriset är ofta under hundralappen 
Naturligtvis har man inte alltid pengar över, eller pengar alls. Det drabbar nog de flesta någon gång. Men faktum är när man hör resonemanget på många håll att maten är för dyr och att man köper billig "skräpmat" och sedan reser utomlands eller köper häftig teknik… ja då kan man ju undra, lite i alla fall.
Tyvärr är det inte tillåtet för bönderna att sälja gårdslaktat kött. Möjligen till släkt och anställda och om det är veterinär besiktat före och efter slakt. Vi har själv tidigare alltid slaktat nöt på gården. Bra för djuren, men en mssa jobb och avfall som man inte får göra av med hur som helst.
Inte lätt detta.
/Lena 

# 20 Vad grundar du det uttalandet om att det knappt görs några kontroller på att lagen efterlevs? Vad är det rent konkret för kryphål du syftar på?
#24 Läs boken "hemliga kocken" så får du dina svar

Jag är just tillbaka efter en månad på Kuba, och där har jag full koll på hur slakten går till.
Först sticks grisen, och skållningen görs bit för bit medan slaktaren skrapar av borsten och det yttersta skinnlagret. Sedan styckas grisen, alltihop på gatan utanför kvarteret där jag bor.
Hygien? Hmm… Ja, solljuset är ju bakteriedödande…