För mycket protein?
Jag har läst vanliga frågor och svar om hur vet man att man får i sig tillräckligt med protein, men min fråga är vad händer om jag får i mig för mycket protein? Har hört att om man får i sig för mycket protein så omvandlar kroppen den själv till kolhydrater!!!
Om man äter stora mängder protein så omvandlar kroppen en del av det till kolhydrater, så funkar det. Men om du ser till att äta fett med ditt protein så finns det väldigt liten risk att du äter alldeles för mycket.
Idag hade jag fördelningen :
Protein 122 gr
Kolhydrater 25 gr
Fett 164 gr
Protein + kolhydrater = 147 gr dvs fettet vinner! Är detta "rätt" sätt att tänka för viktminskning. Är det trots det för mycket protein eller ok?

Låter helt rätt och som bra mängder.
#2 Helt rätt tänkt!
Man kan räkna fram mängden protein. 1-2gram protein per kilo kroppsvikt är lagom. Mer eller lite mindre är inte farligt heller men nånstans här bör man ligga…
Överskott av protein bryts ner och omvandlas till glukos som triggar insulinet som ger fettinlagring (bland annat). Därför ar det totalt onödigt att ösa på med för mycket protein.
0,6 gram / kg FETTFRI kroppsvikt är rekommenderat dagligt intag vilket brukar motsvara 1-1,5 gram så håll dig till det. Tränar du stenhårt kan du höja till 2, möjligen 2,5 g (men då är du nog på elitnivå).
(tar det här med…)
0,6 gram / kg FETTFRI kroppsvikt vilket brukar bli 1-1,5 gram/kg kroppsvikt.
Nu räknar du åt fel håll.
Dagens rekommendationer på ~0,8g/kg kommer från att man räknar på 1-1,5g/kg fettfri massa. Det krävs inte mer protein/kg om man spär ut kilona med fett, eller hur?
Fel: ponera 40 kg fettfri massa * 0,8 = 32g. Väger du 80kg skulle dessa 32g plötsligt bli 80-120g protein. Men eftersom 80 > 32 stämmer inte uträkningen.
Rätt: 40 kg * 1,5 = 60g. På 80 kg blir 0,8 kg/faktisk kroppsvikt ger det 64g, alltså en helt okej approximation.