Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5480 ggr
Tompaeller
0

Puls och Träning?

Hej alla, är nu inne på min 7:nde LCHF vecka, gått från 91kg till 86kg (Är 1,83m och 38 år), vidare har jag slutat med blodtrycksmedicinen, cozaar den lättaste 50mgg, blodtrycker ligger i alla fall under 140/90, för ett år sedan låg det på 160/110. Jag skyller inte hela blodtrycksnedgången på LCHF, men tror definitivt att det verkat i positiv riktning.

Nåväl detta var lite bakgrund.

Jag gillar att långdistanslöpa och har tidigare haft mina långpass på upp till 22km, på 2h30m och pulsen låg på 150. Omställningen till ketogen drift gick smärtfritt, fast träningen var väldigt tuff i början. Mina långpass nu ligger på 10km MEN Pulsen ligger på 170!!! Samma kilometertakt som innan.

Flåset bedömmer jag vara samma som innan LCHF.

Jag vet också att träningsomställningen kan ta upp till 6 månader och är inställd på det.

Således, frågan är: innefattar även pulsnivån omställningen, dvs kommer min träningspuls att gå ner till mer normala nivåer i denna omställning.

Har sett liknande frågor innan, men lyckas inte hitta svar på den.

Palle65
0

Jag har kört LCHF i lite mer än två månader och min puls har också uppfört sig konstigt. Jag har en normal vilopuls på mellan 35-40 och den är samma som innan. Det som har ändrat sig är min arbetspuls/maxpuls. Jag har också sprungit distanser mellan 15-22 km, men nu är max 10 km. Jag springer långsammare och jag har en högre puls. Har haft puls upp till 172!!! Blir lite orolig av detta och känner mig stressad när jag löper. Jag springer inte fort för att få denna höga puls, ca 10 km/h. Har i och för sig haft en elak förkylning under dessa månaderna som jag testat LCHF-kost, men ändå.

Att vänta sex månader… känns länge. Hoppas att det finns någon där ute som har erfarenhet av detta.

Cykel-Anders
0

Jag har upplevt samma sak själv, och försökt få svar på olika sajter. Tyvärr har jag inte fått något jättebra svar, men börjar få en egen bild. Eftersom jag på cykel kan mäta vilken effekt jag kan utveckla, så ser jag att jag nu, efter cirka 4 månader, börjar komma tillbaka på samma uteffekt som jag hade innan, men pulsen är högre än tidigare. Det är dock inte så stor skillnad som i början. Det sker alltså någon form av normalisering där jag både börjar nå samma fart/effekt som tidigare, med samma puls.

Då man tävlar på LCHF så blir man (jag) begränsad av att hjärtat inte kan slå fortare, snarare än att man får mjölksyra, och eller helt enkel blir utmattad. Man får alltså lägre "top effekt" men bättre uttållighet. Då är ju pulsen ett problem, men jag förstår inte vad ert problem är när ni långdistanslöper för tränings skull. Vad spelar det för roll om pulsen är 140 eller 150?

Pulsbaserad träning handlar inte om att man ska ha mest tid i ett pulsintervall, utan om att träning ska bedrivas med olika intensitet. Man använder pulsen för att definera och hålla sig inom dessa intervall. Då det verkar som vi LCHF/Paleo människor behöver mer syre än när vi åt kålisar så får vi något högre puls vid samma ansträngning inledningsvis.

Zepp
0

Vi har en medlem som är löpare!

Carl-Johan M Robertsson

Fettdriven ultralöpare

http://callerobertsson.blogspot.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tompaeller
0

Tackar för respons.

(2) Vi får väl hålla våra resultat uppdaterade på tråden. (REser mycket i mitt jobb och springer gasnka ofta på nya ställen) Igår råkade jag ut för en lång ganska seg backe på nästan halv kilometer, höll samma takt, pulsen steg till 180, men det var inga problem att hålla i, inga mjölksyra känningar, tyckte inte flåset steg så mycket heller, så uthålligheten vid hög puls är ju mycket högre, det känner jag redan nu, men farten är fortfarande mycket lägre vid samma puls som innan.

(3) Låter som om pulsen kommer att gå med i omställningen. Men, mitt bryderi är förstås inte tävlingsbaserat, det är det att jag springer i över 6 minuters tempo, vilket tidigare gav en puls på mellan 140 och 150, men att den nu lägger sig på 170 och jag har toppat på 184, detta utan ett jätteflås. Testade max puls för några år sedan då fick jag upp den i 194. Min puls ligger då på nära 90% av maxpuls, i och för sig orkar jag ju hålla detta tempo i tio kilometer, men det känns märkligt.

(4) jag har sett hans sida och så tidigare, men inte hittat nått om oställning och pulsnivåer.

Zepp
0

Känner du till Colting.. han förespråkar bland annat Maffetons träningsmetoder!

"Want speed? Slow down!

by Dr. Philip Maffetone"

http://www.rrca.org/resources/articles/slowdown.html

Wildrat
0

Blodtrycket har en tendens att sjunka lite på LCHF och kroppen kompenserar detta med att höja pulsen. Sen är ju hjärtat en muskel och den behöver göra omställning precis som alla andra muskler. Hur kommer det sig att ni inte har tid att vänta tills omställningen är gjord? För ni vet ju att det kommer att hända och de som genomgått det tidigare kan ju vittna om att det mesta blir mycket bättre sen…

mikaelj
0

Wildrat,

Hur lång tid brukar den omställningen ta, ungefär?

Tompaeller
0

(6) Nja, det handlar inte riktigt om att inte kunna vänta på omställningen.

I januari var jag såpass kass så att jag inte ens kunde springa 2,5 km, och då låg mina långpass i augusti på runt två timmar, så jag är bara väldigt glad över att kunna springa överhuvudtaget.

Vill bara ha andras erfarenheter kring omställningen och just löpning, eftersom andra saker kring omställning finns beskrivet så kan man se om man är normal eller inte. Just kring löpning hittar jag inte så mycket info kring.

(7) Är det månne detta som tar 3 -6 månader!

Zepp
0

Om det känns som om du har en riddarustning att släpa på så är det formodligen Karnitinbrist du upplever!

Karnitin behövs för att tranprtera långafettsyror in i mitokondrierna och om man slutar med kolhydrater så går det åt mera Karnitin för att tillfredställa mitokondriernas behov, vid maximal fettförbränning!

Kroppens förmåga att syntetisera Karnitin ökar vid ökat behov men det tar en tid innan detta har uppreglerats till full styrka!

"Carnitin är en transportmolekyl som är kopplad till transporten av långa fettsyror över inre mitokondriemembranet. En källa till carnitin är bland annat kött, men carnitin kan även egensyntetiseras från aminosyrorna lysin och metionin."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karnitin

Palle65
0

Jag frågar naturligtvis för att jag undrar. Jag har som sagt bara ätit LCHF i två månader och jag hoppas verkligen att detta går över. Jag brukar springa en mil varje söndag med en kompis. Normalt har han ingen chans utan det är jag som bestämmer takten. Nu har det varit så den sista månaden att jag har inte kunnat hänga på honom utan fått släppa. Så nog är det skillnad mot innan. Men om det bara är en övergångstid, så kan jag ta det. Övriga fördelar överväger i så fall. Hoppas att jag kan springa Göteborgsvarvet under två timmar precis som vanligt. Jag tävlar i och för sig inte men om man som jag är 43 år och har en maxpuls på ca 170 då vill jag att jag gör en maxinsats när jag når upp till den pulsen och inte en joggingrunda i skogen…

Palle65
0

Jag tror man ska kontrollera sitt vätskebehov, det kan var så att löpare kanske lättare får vätskebrist än andra, anstränger sig mer osv. Jag räknade på mitt vätskeintag och kom fram till att jag troligtvis dricker alldeles för lite vatten. Jag har bara ätit LCHF i två och en halv månad och om man betänker att jag har slutat äta frukt, gröt och dricka fil så blir det en ansenlig mängd vätska som försvann. Jag åt ju inte 500g frukt om dagen jag var ju "duktigare" än så… Byt en liter fil på jobbet mot 200g turkisk yoghurt, bara detta är ju säkert 750g minus. Tror att detta kan förklara åtminstone min höga puls och dåliga ork. Det är klart att tappar man ett par procent i vätska så kan man tappa 10-20 % i kapacitet. Har därför börjat att dricka betydligt mer vatten än tidigare. Hoppas att detta kommer att hjälpa.

mikaelj
0

Palle65,

Något du får tänka på är att det inte försvinner lika mycket vätska via avföring.

Cykel-Anders
0

Jag har nu tränat hårdare än någonsin de 4-5 sista veckorna. I mycket träning så använder jag wattmeter så jag vet hur mycket effekt jag utvecklar vid träningspassen, och eftersom jag loggar vad jag haft för värden tidigare så kan jag jämföra med tidigare år.

För tillfället så har jag samma värden som förra året, vilket inneburit att jag hämtat mig ganska rejält de sista 2 månaderna. Orken är minst lika bra som tidigare, och pulsen uppför sig ungefär som förut. Ungefär, säger jag för man får inte riktigt mjölksyra som tidigare och man får lite annorlunda beteende över mjölksyratröskeln, jämfört med tidigare.

För mig innebar det alltså att jag hade ganska små omställningsproblem i vardagen men det tog ca 3 månader att komma tillbaka till samma form som innan kostomläggningen.

Hoppas det hjälper lite.

Zepp
0

Tja nu kan det bara gå vidare med full fettomställning för musklerna.

Rapportera gärna hur det går framöver, för det är många som undrar hur kosten fungerar ihop med träning!

Tompaeller
0

Hej igen, nu är det 9 veckor på LCHF och vikten är nere på 83kg.

Status ang löpningen nu, i tisdags sprang jag min runda (ca 7km) 6,5 minuters tempo, medelpuls 168.

Igår sprang jag långsammare (7,5 minuters tempo) och då la sig medelpulsen på 150. Så jag anar en förbättring även om det snabbare tempot är långsamt.

Det jag tyckter är att hjärtat får slita vid 170 i medelpuls även om jag klarar det utan kraftigt flås, tidigare hade man ju fått riktigt flås vid samma puls.

mazziz
0

Hej. Tänkte bara delge mina "puls-erfarenheter".

Jag har ätit enligt LCHF sedan februari. Cyklar och springer en del. När det gäller cyklingen så har jag inte märkt någon större skillnad på pulsen, men vid löpning ligger den, trots lägre fart, c:a 10 slag högre jämfört med tidigare. Det har hänt att jag fått en smärre chock när man tittat ned på klockan och det står 202 eller liknande, detta utan någon nämnvärd mjölksyra och nästan normal andning…

Före LCHF var det högsta pulsvärdet jag uppmätt vid löpning 201. snittpulsen låg då oftast omkring 175. Nu har jag vid ett flertal tillfällen hejdat mig och slagit av på takten när jag sett att pulsen legat en bit över 200. Oftast hamnar snittpulsen nu på 185 eller däromkring, men det har hänt att snittpulsen legat en bit över 190 på ett 50 min pass.

Brukar oftast springa mellan 7 och 10 km i 5:45 min/km tempo. Före LCHF låg jag oftast under 5:30 tempo, men var då ofta helt utmattad efter en runda.

Har sprungit lite mindre iår jämfört med tidigare, så den högre pulsen kanske delvis kan förklaras med sämre kondition/form. Men å andra sidan orkar jag ju hålla på längre utan att känna mig trött.

Tompaeller
0

(16) Intressant, låter lite som om att du kör i det gamla tempot så ligger din puls över 20 enheter, mer än innan LCHF, det är så jag upplever min puls nu, dvs samma tempo som innan ger 20 - 25 extraslag i minuten.

En fråga din ålder, jag gissar runt 30, med tanke på dina pulsvärden, jag är 38 och maxar på runt 195 nu.

Vidare så verkar din puls inte ha lugnat ner sig trots 8 månaders LCHF:ande!

Min fundering är om det är bra för hjärtat att pumpa på i 180, 90 - 95% av maxpuls under 45 - 60 minuter. Tycker mig ha nån bröstkänsla efter mina lite hårdare pass, kanske bara oro???

Pasi
0

#17 VO2Max går upp med LCHF, vilket jag även misstänker att maxpulsen gör.:-)

mazziz
0

#17 Jag är 37, snart 38.

Har ibland känt ett tryck över bröstet i ett par dagar efter vissa pass där pulsen legat onormalt högt (toppar över 205 och snitt över 190). Tror att det i mitt fall kan bero på att jag har lite överansträngningsastma som jag vid dessa tillfällen märkt av lite… Det påverkar väl pulsen en del… När syretillförseln minskar så får väl hjärtat jobba hårdare kan jag misstänka.

Astman hade jag ju dock även före LCHF, och har inte märkt av någon direkt förändring där.

Brukar nu försöka hålla pulsen under 190, framförallt på lite längre pass, vilket gör att det går lite långsammare nu. Men då brukar jag inte känna av någonting efteråt i allafall.

Det känns dock lite märkligt att man kan ligga över 190 i puls i låt säga 30 minuter utan att det känns speciellt jobbigt. Tidigare hade jag haft grymt med mjölksyra och blytunga ben efter bara några minuter. Å andra sidan hade jag nog behövt springa betydligt fortare då för att få upp pulsen på den nivån… Så det är lite svårt att jämföra.

Har nog annars relativt hög maxpuls för min ålder… Har inte gjort något maxpulstest, men skulle tro att den ligger någonstans strax över 210.

På cykel har jag mätt upp 198, men då tar jag i max från tårna i riktigt tunga backar.

På gymnasiet för, 20 år sedan, har jag för mig att jag mätte upp  214 eller liknande på motionscykel efter några minuters trampande i högt tempo med riktigt tungt motstånd.

Tompaeller
0

(19) Samma här har även jag Astma men det känner jag mest av i Björktider, så jag har INTE kopplat bröstkänslan till astma utan att till hjärtat får pinna på, undrar lite omdetta verkligen är nyttigt, men o andra sidan som du säger känns det ju inte så jobbigt, inte för mig heller???

Håller fulständigt med om att det inte är i många minuter man hade kunnat köra på i 180 i puls utan att krokna innan.

Vidare kollade jag maxpuls för ett par år sedan (Egen mätare och en härligt lång backe, med 4km relativt hård löpning), vad jag förstått är att det normalt är svårt att komma upp i sin maxpuls, nära kräkgräns etc. och att maxpulsen varierar mellan tex cyckling och löpning beronde på vilket man är mest tränad i, dvs det man är mest tränad i kan få högre maxpuls i.

Däri finns en stor skillnad nu att pulsen verkar toppa oherhört mycket fortare, men att man skulle kunna ligga kvar där ett tag.

Celestial80
0

Jag upplever liknande problem. Men jag tror att det börjar bli bättre. Tack och lov.

Jag jobbar på en gym/träningsanläggning bland annat som instruktör. Styrkepass är inga problem däremot KONDITIONSpassen. Typ spinning, aerobic osv.

Jag har en uppmätt maxpuls på ca 174 (lågt för min ålder) och kan ligga på 160 till över 170 i puls under större delen av passet. Tyvärr triggar det igång min anstränings astma. Det är dessutom otroligt ansträngande, även om uthålligheten är enormt mycket bättre med den här kosten, att ligga så nära maxpuls under nästan hela träninspasset. Jag har tränat (och instruerat) med pulsklocka för att försöka kontrollera och hålla nere pulsen och inte få astma, vilket är lite klurigt. Astama medicinerna har tyvärr inte hjälp mig så bra i dessa situationer och eftersom om jag tar för mycket astma medicin ökar dom pulsen i sig = moment 22. Svårt att sköta sitt jobb på ett bra sätt.

Om astman håller sig borta så orkar jag ändå ligga på så hög puls och träna hela passet. Jag upplever inte att det känns "farligt/fel/konstigt", bara härligt att kunna jobba så hårt. Upplever heller inte sämre/längre tid för återhämtning för det.

MEN jag tror att min puls börjar gå ner lite vid träning, ännu inte som förut men det är bättre. Har ätit LCHF i drygt 4 månader.

Jag dricker mycket vatten (vilket jag alltid gjort) och magnesium tabletter har hjälp mot vadkramperna på nätterna.

Jag har ingen förklaring till varför vi får de biverknigar vi upplever, men jag tror det finns hopp om att de försvinner. Så ge inte upp!!

HanneU
0

Men visst är det så att det går åt mer syre när musklerna använder fett istället för glykogen vid ansträngning? Och ska mer syre ut till muskeln måste ju hjärtat slå snabbare……

Pasi
0

#22 Precis!
Kroppen anpassar sig till fettdriften genom att öka sin kapacitet med syretransporten, men även vad gäller energifabrikerna….dvs fler mitokondrier i drift i cellerna.

Kan ni tänka er vad detta innebär när man närmar sig VO2Max (som nu är högre än när man gick på kolhydratdrift) och cellerna börjar övergå i sockerdrift (de övergår allt mer i sockerförbränning ju närmare max man kommer)….med bättre syretransport, fler mitokondrier osv?Flört
*Nåt att fundera på, hehe*

Caena
0

jag är inte en storlöpare, men sprang tjejmilen på 1timme12 min ganska otränad och på min sjätte vecka som lchf:are .. 
trodde inte jag skulle orka alls, men orken satt i mycket mer än jag trodde, och då hade jag ändå vid km5 tagit 2 klunkar sportdryck som gav mig intensivt ont i magen…. vissa sträckor fick jag sluta springa och gå snabbt istället.. 

men pulsen låg otroligt högt genom hela loppen, högre än jag någonsin varit på tidigare, men samtidigt var det inte "så jobbigt"… det fanns alltid mer energi att ta av..

chilisalsa
0

Man blir svårslagen i en spurt kanske Glad

om man nu har sparat på glycogen…

Kom å tänka på en sak… har ju en sån där polarklocka som mäter nåt som dom kallar ownIndex. Läste nånstans att det värdet man får ungefärligen ska motsvara VO2Max. Hade ju vart skoj om man mätt det innan… för å se om det förändras. Fast jag fattar inte hur man kan räkna fram den med bara hjärtfrekvensvariation i total vila + basdata !?

Medarbeterare på Kost

Pasi
0

#25 Troligen blir man det!
Är man inställd på fettförbränning så spar kroppen på glykogenet i mesta möjliga mån….plus om man inte brännt massa kolhydrater innan spurten så slipper man gå in i ev spurt med muskler fulla av mjölksyra.

ownIndex….aldrig hört talas om det.Glad

#24 Man blir ju ganska seg och uthållig på fettdrift, tom med en ganska kort omställningsperiod (redan efter 2 veckor så blev tränade cyklister nästan dubbelt så uthålliga).

Tompaeller
0

En liten fråga kvarstår, dvs om det verkligen är nyttigt att under en timme ligga på 90% av sin maxpuls?

Det var väl inte helt ovanligt förr att löpare dog när de hade käkat amfetamin och sprang ihjäl sig ;-)

mikaelj
0

Utan amfetamin och utan förkylningsvirus i kroppen lär du börja se stjärnor/bli utmattad innan det blir farligt för kroppen.  Av egen erfarenhet, då.  Skulle vara intressant att veta något definitivt där.

Pasi
0

#27 Att vara vältränad är nyttigt, men att träna är onyttigt (risktagande, slitande och stressande på kroppen).Flört

mikaelj
0

Pasi,

"Höna, möt ägg."

Tompaeller
0

(28) När jag var yngre, så hade man ju pass där man nästan kräktes av mjölksyra och hade blodsmak upp över öronen! Men på den tiden hade man ju ingen pulsklocka så jag har ingen aningen om hur man låg till pulsmässigt. Hade då träningstider på 37 minuter på en flack asfaltsmil, det var tider det ;-)

Nu så springer jag ju lugnt utan allt för allvarligt flås, men pulsen är mycket hög. + att jag tycker att jag har en känsla över bröstet ett par dar efter hårdare pass (Alltså där pulsen varit mycket hög, det går ju fortfarande inte speciellt fort, straxt under 6 minuters tempo)

Caena
0

det är väl det den där mjölksyran och blodsmaken är till för? att berätta att nu ska du verkligen inte köra mer just nu.. 

men vi fettomställda antar jag får lära oss andra gränser nu när mjölksyran försvinner som "varningssignal"… frågan är bara vad..

kanske försvinner den höga pulsen, eller så är det bara tänkt att vid aktivt arbete så ska kroppen ha hög puls..
kanske är det den där känslan som e varningen för nått .. kolla upp om du känner dig orolig!.. skulle vara kul att se någon göra ett riktigt "idrottsläkartest" och kolla ..

Tompaeller
0

Så, har nu lagt av mig pulsmätaren!!!

Sprang ju i många år innan utan och då lyssnade man på sin kropp istället för att stirra sig blind på en apparat.

Sprang 11km, tillsammans med en vän vi pratade en hel del samtidigt, så man blev lite flåsig när man inte kunde hålla truten i uppförsbackarna.

6,5 minuters tempo blev det och det kändes bra.

Tror att det börjar kännas lite lättare nu, efter tio veckor.

Tompaeller
0

Hej igen, nu har det gått 6 månader på LCHF, ner 11kg, har stått still i vikt i över en månad, men platån släpper väl vad det lider, hur som helst är det inte så viktigt att gå ner mer huvudsaken är ju att jag kunnat sluta med mina piller.

Omställningsmässigt så är det nog klart nu sprang en 11km runda idag på 59minuter, det ger 5,18 minuters tempo, vilket jag tycker är bra (Även om jag hade tider på under 40 minuter när jag var yngre). Pulsen låg stadigt på 180, utom sista 500 metrarna som den låg på över 190, maxade på 193. (Hade den på idag, har ju som lagt av mig den)

Fick i torsdags kramp i vaden under natten så att jag for upp ur sängen och hoppade omkring (Skrattar nu när jag tänker mig hur det måste ha sett ut) krampen var så kraftig att jag sträckte mig.

Pga av krampen köpte jag magnesium och D-vitamin och jag undrar om inte detta faktiskt också gav en helt annan känsla i löpet, dvs musklerna var med bättre, blev inte lika seg i benen, dvs inte bara omställning.

Frågan dock; som jag förstått det kan man ju få magnesium brist när man går ned kraftigt i vikt, vilket jag ju inte har gjort på över en månad, kan då magnesiumbrist uppkomma av träningen enkom? Det var 7 dagar emellan dagens pass och förra söndagen då jag sprang 15km i 6 minuterstempo.

Nåväl lite avrapportering kring omställning och resultat samt fråga!

mikaelj
0

Muskler kräver magnesium för hurm mummel mummel och troligtvis behövs mer magnesium när du tränar.

Viktnedgång/vätsketömning drar definitivt med sig magnesium.

Tompaeller
0

Tillägg: Så här års dricker jag inget vatten under pass under 15km, vätskebältet tar jag på mig vid varmare klimat och längre pass. Kanske e dumt men jag tycker inte jag blir törstig under löpet, dock det första jag gör när jag kommer hem.

Tompaeller
0

#35, jo det är ju klart,  jag kan ibland tappa 1,5 lite vatten under ett pass så det är väl klart att en del magnesium går åt för hurm mummel mummel, detta kanske accelererar mer vid LCHF, därav krampen, har ju som sagt stått still vikt ett tag nu.

mikaelj
0

Ja, med tömda muskelglykogenlager har du några kg mindre vätska i kroppen.

Tompaeller
0

Hur har det gått för er övriga med lite högre träningspuls och omställning???

mikaelj
0

Jag mäter inte min puls, men min prestation har inte sjunkt och jag har inga problem med att få lika hög puls som i somras.

Tompaeller
0

Hehe, mitt problem är inte riktigt att få hög puls, den blir jättehög jättefort ;-) Det är snarare så att den ligger ungefär 20 enheter högre än tidigare vid samma ansträngning.

mikaelj
0

Fett kräver syre för att förbrännas.  Högre syrekrav => högre puls!

mazziz
0

Min puls ligger kvar högt vid löpning. Har dock bara tränat lite sporadiskt under hösten och vintern p.g.a. en massa envisa återkommande förkylningar.

Det har hållit på ungefär så här:

När förkylningen känns bra tänker jag att det ska bli skönt att springa en runda.

Löppassen ser ut så här:
Börjar i lungt tempo, pulsen ökar i jämn takt upp till c:a 190-195, som nås vid 4-5 km, sedan håller sig pulsen där omkring, lite högre i uppförsbackar. När pulsen lagt sig på denna nivå börjar istället farten avta långsamt. Brukar springa 10 km. När jag kommer hem känner jag mig inte allt för ansträngd, ingen mjölksyra och förhållandevis pigga ben. Pulsen sjunker ganska snabbt till c:a 130. När jag sedan tittar på pulsklockan ser jag att jag haft en snittpuls på typ 193 och max på 205.

Följande två dagar har jag ganska rejäl träningsvärk i benen och tar det ganska lungt.

Efter några dagar är träningsvärken nästan borta men jag har blivit förkyld igen :-(

Efter ett par veckor, när förkylningen är borta drar jag på mig löparskorna och springer en runda igen…

Så fortsätter det…

jag kanske kör på för hårt?Obestämd

mikaelka
0

Jag har känt av det där med, det är till och med så att det var bland det första jag märkte när jag började med LCHF. Når snabbt upp i en otrolig maxpuls, har dock inte mätt exakt hur hög den är men den är påtagligt mycket snabbare än innan. Ändå blir jag ändå aldrig riktigt slutkörd, det är en otroligt mysko känsla! Cool

Tompaeller
0

#43 , hur fort går din mil? Med tanke på pulsnivåerna så låter det som om du springer för fort, alldeles för fort+ träningsvärken. Normalt träningspass bör vara så att man obehindrat kan snacka (För sig själv eller löparkompis). Försök spring utan att dra på dig muskelvärk Enstaka pass, körs som tempo, intervall, backträning eller fartlek.

95 sprang jag sönder mig totalt, eftersom jag sprang så fort jag kunde varje gång, slutar till slut med att kroppen tar slut. Det svåraste var att springa lugnt eftersom det inte kändes som om att det gav något (Det gör det ändå, tom mer), men det satt i huvudet på mig att ha svårt att springa lugnt och låta folk springa om en.

Jag hade det tidigare som du beskriver och det sammanföll med att barnen började gå på dagis, 1 - 2 förkylningar i månaden, trodde inte det var sant, det höll på i nästan 2 år. Sedan har väl nått grundförsvar byggts upp!

# Testa lite magnesium för  o se om muskelvärken lindras.

mazziz
0

#45. Vad som är fort är ju lite individuellt. Jag kan inte påstå att jag springer fort direkt… En mil tar nu mellan 55 och 60 minuter. Jag känner mig inte heller speciellt ansträngd när jag springer, trots puls nära max.

Jämför ju med hur det var för ett antal år och kilo sedan, då var jag nöjd om jag var i närheten av 4min/km. Men då körde jag också helt slut på mig varje pass och orkade garanterat inte en hel mil.

Träningsvärken ser jag inte som något stort problem, den tror jag försvinner om jag bara får lite kontinuitet i löpandet. Nu har det ju bara blivit nån gång i månaden eller så, varvat med lite feber, sängläge, hosta och envis nästäppa.

Jag väger ganska mycket och har väl inte världens bästa kondition just nu, så att pulsen hamnar högt trots, i mina ögon, låg fart kan jag förstå. (Många kilo att flytta på) 

Jag har ibland försökt hålla lite lägre fart, men det är svårt att inte öka farten när någon kommer och joggar förbi lite lungt…

Min plan just nu är i allafall att varva mina milrundor med lite kortare distanser och försöka få till två löp-tillfällen per vecka…

Tompaeller
0

Lite som min löpning var vid förra sommaren, dvs milen på runt 60 min, ganska tungt var det nog då. Ligger på 50 nu om jag tar i lite, men är fortfarande mindre trött nu än när det tog en timme.

Vikten är väl förstås ganska avgörande. Ser att du (Mazzis har kört LCHF sen feb 08), har du lyckats gå ner något, har du märkt någon skillnad i puls. Tror att delar av min egen pulsstabilisering beror nog mycket på viktnedgången.

mazziz
0

Viktmässigt kan jag inte påstå att LCHF har givit några resultat direkt. Gick ner från 101 till 96 den första månaden, sedan låg jag kvar där under sommaren då jag cyklade en hel del, samma vecka jag ställde in cykeln för säsongen så ökade jag 1,5 kg och sedan har vikten ökat i ett par omgångar. ligger nu på 98-99 kg. (drygt 100 ett par dagar efter lite hårdare löppass).

Kör inte extremt strikt LCHF, kanske ligger på c:a 50g kolhydrater/dag. Ibland mer, ibland mindre.

Har tänkt banta ner mig några kilo nu till sommaren, så jag orkar hänga med kompisarna i backarna på cykelturerna, får väl helt enkelt äta betydligt mindre ett par månader, hur nu det ska gå till.Cool

För att bli någorlunda bra vad gäller löpning så skulle jag nog behöva banta bort c:a 20 kilo, det skulle säkerligen bättra på tiderna och uthålligheten en hel del, men löpningen kör jag ju mest för att det är kul och skönt att röra på sig lite, framförallt efteråt.

Tompaeller
0

Ja olika falla livets lott, jag gick ner 11kg på 4 månader från 91 till 80 till mina 183cm.

Vet inte om du vill tips mazziz (Det saknas ju inga på detta forum), men om du vill veta, hur jag skulle ha provat för o gå ner mer i vikt, hojta till.

När jag var 20 vägde jag 71kg och det gjorde jag tills jag var 26, 27 nånting. Har väl nån ide att kanske gå ner till runt 75, kanske lägre jag har väl mindre muskler nu än när jag var ung. Eftersom jag ligger på en platå nu, försöker jag först o främst o vänta ut den, men om det inte har hänt nått efter sommaren, får jag ta till andra metoder ;-) Vad dessa skulle vara kan jag ju delge vid intresse.