Vad säger kostkonsulenten?
Jag vill att barnen på förskolan där jag jobbar ska få Bregott istället för Milda. Idag togs det upp på köksmötet.
Köket kunde inte bestämma det själva tydligen utan måste kolla med kostkonsulenten. Vad ska hon säga? Det måste ju köket kunna fixa själva. Det är ju bara att ändra beställningen.
Om det nu blir nej, då ska det bli väldigt intressant att höra anledningen till det!!
Har nån annan som jobbar på förskola eller skola lyckats ändra till Bregott eller smör?
Kostkonsulenten kommer hänvisa till Livsmedelsverket som säjer att barn över ett år ska äta lättmargarin och dricka lättmjölk (eftersom mättat fett är livsfarligt och barn äter alldeles för mycket kakor och godis som ger dem högt intag av mättat fett). Detta har SLV gett som råd men kostchefer och likn i kommunerna tror att det är ny lag.
Jag skulle bli galen och börja skicka med mina barn både smör och mjölk. Kan inte förstå att skolan t o m ska styra vad barnen ska äta.
#2 Jag tycker det är bra att de bryr sig, tyvärr har de vänt sig åt fel håll. Mer rena råvaror hade ju varit bättre än att lyssna på SLVs tillsats-råd. Rena idiotin att byta naturligt smör mot onaturligt margarin…
Man blir så himla trött på dumt folk!
Jag tror också att kostkonsulenten kommer att vilja ha margarin istället för bregott. Men man kan ju hoppas på att det inte är så!
På vårt dagis har de bregott, så jag behöver inte skicka med eget, införde de becel, lätta eller något annat snusk skulle jag skicka med dem en ask bregott.