Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4004 ggr
greensis
0

Becel-aversion

Jag behöver bara avreagera mig, så här kommer dagens berättelse:

Jag har varit och veckohandlat på det lokala köpcentret. Då vår yngsta nyligen diagnosticerats som ägg- och mjölkallergiker(inte laktos) var jag på jakt efter mjölkfritt smörgåsmargarin - det går inte ens med Bregott just nu i början. (ghee funkar att steka i, men han säger "blä" om det kallt)Rynkar på näsan

Och det krävdes självövertalning för att överhuvudtaget hantera margarinförpackningarna, vända på dem och läsa innehållsförteckningarna efter mjölkprotein, ett märke i taget. Det var så att det kröp i händernaSkrikandes och jag omedvetet fladdrade med fingrarna innan jag lyfte en ask - lite som innan man rensar i slasken eller torkar upp läbbans barnkräk på golvet.

Snacka om att man blir tillvand!
Och jag undrar vad folk som såg mig tänkte - för jag grimascherade säkert omedvetet under tiden - även om jag kastade en och annan nervös blick över axeln. Tänk om någon LCHF:are skulle sig mig och ondgöra sig över min varuvagn…Skäms

Men det där stackars paketet Carlshamns mjölkfria margarin som fick följa med hem räcker säkert ett halvår om inte till nästa vår…

Fabricati diem, pvnc!

tamari
0

Förstår hur det kändes! Jag som måste köpa Becel, bröd mm till min gubbe som vägrar äta smör och MÅSTE äta bröd. Jag har ibland lust att säga högt "det är inte åt mej"

greensis
0

#1 He he, funkar det om man går omkring med ett anslag eller en banderoll - Det Här Handlar Jag Åt Någon Annan  - ???Flört

Välling… där föreslog någon äggmjölk, och det funkar ju inte hos oss. Så nu får han havremjölk i flaska tills vi hunnit vänja av honom att få lilling på kvällen och natten.

Fabricati diem, pvnc!

ulf-jansson
0

Att använda margarin eller smör tror jag nog är en vanesak , jag växte upp hela mitt liv utan att använda margarin förutom ett fåtal gånger då jag rostade mackor.Men på vanliga mackor tyckte jag att den smet som man vill ha på en macka lika gärna kunde bestå av leverpastej , kaviar eller marmelad . Du kanske skulle prova att göra en sån macka och skylla på att du glömt att köpa margarin och se om inte den kanske kan gå ner ändå .

Nu vet jag att marmelad är ett svärsord här på kif men jag skulle hellre ge det till mina barn än margarin om dom inte tålde riktigt smör .

Men jag har full förståelse för att man inte kan tvinga barn att äta nånting dom inte tycker om , men ett försök kan det vara värt

Mvh Ulf jansson

mamski
0

Eller varför inte prova att tillsätta SALT till ister eller kokosfett utan smak och se om det går hem som smör-ersättare?

mammaru
0

Apropå att gå och handla… Ibland löser jag lunchen med en tetra Naturdiet (även fast jag vet att det inte är optimalt, så tar jag det som praktisk nödlösning vissa dagar).  Jag var inne i en affär och plockade på mig fyra Naturdiet OCH en jättepåse Twist!

Hur tror ni det kändes?

Grejen var att jag skulle packa ett kundutskick där det skulle ligga en Twist-karamell med varje brev :-)

När jag stod i kassan sa jag urskuldande: Eh, de här grejorna är inte till samma person…

För övrigt blev det karameller kvar och jag tror att de blev liggande en månad på mitt skrivbord innan de blev uppätna. Själv tog jag ingen. Hade det varit innan LCHF så hade karamellerna tagit slut samma dag.

hoppet
0

Mitt barnbarn är också allergisk mot mjölkprotein och ägg. Jag tycker det är jobbigt att se honom äta margarin. Men det är lite känsligt att ta upp med min dotter. Förhoppningsvis växer allergin bort.

Inke
0

Förr gjorde jag eget bregott. smör,oljaa och vatten. vispa ihop mjukt smör  med 2 dl olja och 1dl vatten.  Man kanske kan göra gee och sen vispa ihop det med olja och vatten och lite salt. Vad tror du om det. Jag har aldrig provat. Närjag var mjölkalergisk så blev det Karlshamns mjölkfria. Men det höll inte länge och sen slutade jag med det.

greensis
0

#7 Ja, det funkar ju inte hos oss, eftersom min son knappt tål smör och ghee är på gränsen.

Problemet är inte maten, problemet är förpackningarna. Det funkar inte att ha yoghurt, bregott osv till syskonen om han inte kan få något "liknande." Han är för liten för att förstå fullt ut, och SÅ kul är det inte att konflikta om maten dagligen. Vi kommer under en period enbart ha oatly-/tofu-/isglass hemma, till exempel. Och vi letar efter en fullgod ersättare till ost till pizza…

Så det jag var ute efter var något att ta till den där enstaka gången något behövdes bredas på ett kex/smörgås osv var något som i kylskåpet påminde om bregott.

Läkaren tror att det växer bort inom något år, bara vi är strikta nu i början.

Fabricati diem, pvnc!

mamski
0

#8 Kan du inte luras lite? Som mormödrar gjorde förr i tiden när de drack mjölk från lagårn men barnbarnen var van vid mjölk i tetra, att man alltså tog en begagnad tetra och hällde i lagårds-komjölken? Barnbarnen drack och njöt!

Alltså, ta en tom liten matfettsförpackning (du får väl gräva i grannens sopor ifall ni inte har någon egen förpackning Glad), diska den, rör ihop lite kokosfett utan smak med salt till lagom sälta, lägg det i matfettsbyttan och servera!

greensis
0

Jo då, teoretiskt - tro mig, jag har tänkt på saken.

Men eftersom lilltrollet nu knappt äter en smörgås i veckan (han vill ha pepparkakor med salt eller möjligen ketchupSkrikandes) tänker jag inte slå knut på mig över den "marginella" frågan.

Det är gott att vara rättrogen - problemet är att man ska hinna leva också.

Fabricati diem, pvnc!

TjockaBerta
0

# 1, 2, 5

Om jag skäms lite för det jag handlat brukar jag tydligt be om kvittot så att den i kassan ska förstå att jag ska redovisa växeln och att jag inte handlar åt mig själv. Knäppt va?

>>>Malum domesticum<<<

missaz
0

#10 Håller med dig; man måste hinna leva också. Om du vill hitta liiite bättre margariner kan du titta här.

Fick något av mina barn allergi som din pojke fick skulle jag beställa därifrån, bättre än milda och becel i alla fall!