Energifördelning i procent
Jag har nyligen börjat med LCHF, samtidigt som jag fortfarande tycker att viktklubbens matdagbok är bra för att hålla lite koll på hur mycket jag stoppar i mig (utan att bry mig om deras energirekommendationer). Det jag undrar är om någon kan säga hur mkt energiprocent man ska få i sig av de olika grupperna? I procent alltså, inte bara att man helst ska äta mat som innehåller max 5% kolisar. Man brukar visa det i ett cirkeldiagram, vad rekommendationen är - det är detta jag letar efter. Eller bara nån som kan säga vad som räknas som LCHF, 20% kolisar, resten fett o protein? Hur mkt ska komma från fett? Vad är den dagliga "kalorigränsen" för viktminskning, jag är 160 cm och väger för tillfället 69 kg, vill gå ner minst 10 kg.
Tacksam för svar!
5 % kolhydrater, 15-20 % proterin och resten fett.
herregud, det är ju jättesvårt att hålla sig till 5% kolhydrater bara… Jaja, tack för svaret, nu blir det kämpigt värre… :( Tycker att jag har varit duktig, o ändå slinker det per automatik in 15-20% kolhydrater på en hel dag. Kanske ska nämna att jag mår ILLA av att äta "rent fett" i form av synligt fett på exvis kotletter, plus att jag ogärna äter kött överhuvudtaget. Jag vet att jag har gett mig en ordentlig utmaning som "halvvego" och laktosintolerant - känns som att jag bara ska äta ägg och spenat med lite ost o grädde. Alla slags tips på vegoLCHF mottages tacksamt.

Jagvet.. det tog iallafall en månad för mig innan jag åt LCHF på riktigt.. men så fick jag alldrig några övergångsbesvär heller!
Som sagt vi inriktar oss på att reducera kolhydraterna, och ersätta energin från dessa med fett, varken mer eller mindre!
Med 5E% kolisar får man vara restriktiv även med grädde och ost o sånt på gund av den lilla mängd som finns däri!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Raring har en hemsida om vegetarisk LCHF.
Är du säker på att du inte blandar ihop viktprocent och energiprocent?
När man handlar är det enklast att hålla sig till varor som innehåller max 5 VIKTprocent kolhydrater. Då brukar man automatiskt hamna ganska rätt i den totala ENERGIprocentfördelningen under dagen.
Sen bör man försöka hålla sig till omkring 5 ENERGIprocent kolhydrater per dag totalt. Många håller sig till 20 GRAM kolhydrater per dag eller mindre. Andra klarar fler gram. Det kan ta en stund att komma underfund med hur man kan äta. Man får inte alla rätt på en gång
Låt det ta lite tid! Viktigast är att du äter tills du blir mätt av tillåten fet och god mat!
Och välkommen förresten!
Ja, det är energiprocent jag talar om, inte viktprocent - det kan man ju läsa på förpackningen :)
Och som sagt, försöker man äta vegetariskt - eller ska jag säga veganskt men med ägg för att vara tydlig (klarar inte laktos så bra) så blir detta ett projekt som heter duga - tofu innehåller ca 10% kolhydrater (i energiprocent) så man är ju tvärkörd från början, eller? Om jag då inte äter den med typ bara olja? O det går inte. Nu verkar jag väldigt negativ, o det är jag normalt inte, blev bara väldigt trött… :) Tack för hjälpen o bli inte avskräckt av att jag gärna tjatar vidare, hehe.
Ah, nu hittade jag på en annan sajt att "allt under 100 g kolhydrater per dag räknas som LC… under 60 hamnar de flesta i ketos" Under 20 är tydligen STRIKT LCHF, så jag får väl bara acceptera att det blir svårt att äta så när jag är som jag är :)
Men kom gärna med tips ändå (är redan flitig besökare hos Raringen)!
5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett är vad som brukar rekommenderas (E% betyder energiprocent alltså procent av energin).
Som vegetarian får man räkna med att kolhydrathalten blir lite högre men försök få en fördelning som är ungefär 10E% kolhydrater, minst 15E% protein och sen resten fett.

Det är som sagt inte alla som måste ligga på 5E%.
För friska kan det räcka med att äta någorlunda bra och inte vara fettskrämda!
#0, Runt 0-5 E% kolhydrater, 20-30 E% protein, och runt 60-80 E% fett är väl ungefär hur dom flesta LCHFare ligge, beroende på hur strikt man vill äta.
Äter man 2500 kalorier så är 5 E% kolhydrater 30 gram, och det är ju jättemycket om man inte äter en massa kolhydratrika saker. Håller man sig till kolhydratfattiga grönsaker till exempel så blir det ett berg av grönsaker för att komma upp i 30 gram.
Äter man vegetariskt så är det däremot en helt annan situation. Nästan omöjligt att äta strikt eller "normal" lchf som vegetarian eftersom nästan alla vettiga vegetariska energikällor innehåller relativt mycket kolhydrater. Utan man får nog acceptera att vill man äta vegetariskt så får man lägga sig mycket högre än genomsnitts-LCHFaren vad gäller kolhydratintag. Är man dessutom laktosintolerant eller inte äter mjölkprodukter av andra anledningar så blir det ännu svårare.
Under 100 gram vet jag inte om jag skulle kalla för lågkolhydrat. Möjligtitvis kolhydratreducerat eller något sådant. Under 50 gram kan jag hålla med om att det är lågkolhydrat, men sedan är det skillnad på lågkolhydrat och lågkolhydrat också. Men det finns såklart inget tvång att äta strikt om man inte vill det, och inte har några särskilda behov som gör att man bör göra det, t.ex. övervikt, diabetes, tarmsjukdom, osv. Man lägger sig på den nivån man vill. Jag skulle inte kalla 20 gram kolhydrater för strikt lchf, 10 gram är strikt lchf, 20-30 gram är vanlig lchf. Visst hamnar man i ketos vid 60 gram, men det är skillnad på ketos och ketos, ketosen vid 20 gram är betydligt starkare. (sedan är det inte ketosen som ger dom flesta hälsofördelarna vid lchf-kost, så det är inget bra sätt att mäta om man ligger "tillräckligt lågt")
Tofu och andra sojaprodukter är inte särskilt nyttigt att äta, dom bör man undvika, ovavsett vad man äter för kost i övrigt. Mer info här: WAPF: Soy Alert!
Hur klarar du smör? Det innehåller väl inte mer än spårmängder av laktos, om det innehåller något alls. Om du klarar det så har du en bra energikälla du kan dryga ut dom flesta måltider med.
Kan du tänka dig att äta fisk?
Äter gärna fisk och har inga problem med fetare laktoshaltiga produkter som grädde o smör, men HUR äter man sånt i större mängder? När du säger "dryga ut måltider med"…
Ok, men om soja inte är så bra (läste på länken och andra sidor) så känns det snart som att jag har valt nåt som gör att jag till slut lever på luft. Eller olja. Hmm hmm. Har iaf saknat mina proteiner under en veckas semester där de bara serverade vegemat, i princip helt utan protein, det var ledsamt att äta där…
I dagens samhälle så känns det inte så bra att äta "vanligt kött" då det oftast är uppgött på just soja, måste alltså en gång för alla hitta en matbutik med ett bra utbud av ekologiskt kött och fisk.
Tack igen för tipsen, ser fram emot mer info om smör osv.
Var bor du tiinaviva? Vi har en del tips på var man kan köpa bra mat.
Det finns de som säger att man når ketos på 60g kolhydrater - men det gäller inte alla för det gäller inte mig.
Man måste prova sig fram till något som passar en - både svårt och enkelt. Svårt om man måste hålla fast vid något och enkelt för att man väljer själv - ingen kan tvinga en.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ägg och kokosfett.
Jag bor i Malmö. Vad gör man med kokosfett? Är väldigt tacksam för alla era tips!
Äter.

Cocosfett kan du använda som allt annat fett, men om amn köper det dyra ekologiska så kanske det blir lite väl dyrt att steka i.
Annars så brukar en del ha det i te eller kaffe för öka på fettkonsumtionen!
Malmö har väl flera bra ställen att handla kött på? I alla fall hade de det när jag bodde i Skåne. Sen kan du köpa naturbeteskött på flera ställen! Googla runt så hittar du gårdsbutiker.
Quorn är bra. Råmaterialet är en Fusariumsvamp där man spunnit proteintrådarna och sedan smaksatt.
Tempe bör väl ha kommit till Sverige vid det här laget.
Äter du fisk är det ju inget problem!! Stek lax, makrill, sill etc. Kokt torsk med smör och äggsås. Hoki på spenatbädd i ugnen ev med äggstanning. Makrill i tomatsås om du vill ha något snabbt ur burk. Tonfisk i olja (med oljan avrunnen när du skall äta) blandad med majonnäs och chili.
Ägg är exemplarisk mat. Du kan leva på uteslutande ägg!! Kan bli lite tråkigt i längden men rent näringsmässigt är det outstanding. Omelett med eller utan lite grönsaker. Stekt el rökt lax med äggröra. Ägg och någon korv (om du inte vill äta bacon).
Hur många förslag vill du ha 
Nu är i alla fall jag hungrig! Dags för lunch…..
#9 under 150g kolhydrater/dag så är du i ständig fettdrift dvs ketos.
se fråga nummer 12 i frågor och svar
under !50g räcker inte för alla.