Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5400 ggr
ynnek
0

Rätt proportioner

Har efter ett antal misslyckade försök att gå ner i vikt med LCHF gjort en ny satsning genom att skriva in allt jag äter på MinMat. Idag fick jag fram förhållandena:

3% kolhydrater

26% protein

71% fett

Totalt 1660 Kcal

Är detta bra proportioner, i förhållande till varandra, för att minska i vikt? Jag är osäker på Annikas 80-80-20 regel, är det i procent?

mikaelj
0

ynnek,

Har du läst igenom Vanliga frågor & svar? Just de frågorna finns besvarade där. Om du inte tycker att du fick svar på dem, skriv gärna här vad du tyckte saknades så skall vi försöka svara på det.

nyborjare08
0

Annikas 80-80-20 är i gram (protein-fett-kolhydrater) och framtaget för en liten stillasittande kvinna, typ. Själv skulle jag gå hungrig om jag körde den modellen. Men den kanske kan vara bra om man är liten och har några få kilon att gå ner.

ynnek
0

Jag har läst det (som var väldigt bra) men jag blev ändå förvirrad av 80-80 20. Nu läste juag det igen och såg att det var i gram. Men MinMat får fram det totala intaget i % hur översätter jag nu detta? Tips tack!

nyborjare08
0

Du får fram grammen också i minmat.

Exempel:

Energi kcal:

667,70

Energi kJ:

2788,30

Proteiner:

24,65

Fiber:

1,65

Kolhydrater:

4,18

Vatten:

184,14

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

61,76

Kolesterol:

566,00

E-mättade:

24,45

Mättade:

28,21

F-mättade:

3,85

Vitaminer:

A:

455,90

B1:

0,36

B2:

0,74

B3:

2,37

B6:

0,33

B9:

87,80

B12:

2,29

C:

4,00

D:

2,00

E:

3,42

Mineraler:

Fosfor:

371,50

Järn:

3,00

Kalcium:

140,00

Kalium:

607,40

Magnesium:

46,50

Natrium:

686,70

Selen:

32,70

Zink:

1,33

20Gram Färskost 33% fett Cantadou
110Gram Ägg rått
50Gram Bacon gris
50Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Avokado

mikaelj
0

80-80-20 är ingen fast regel utan är bara hennes egna observationer!

Det handlar bara om att vissa tyvärr måste gå hungriga för att gå ned i vikt, och ingenting om de absoluta siffrorna.

Jag önskar att Annika aldrig nämnt dem…

Jennix
0

#5  Håller helt med.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

bazz
0

Hur länge har du ätit LCHF? Hur lång är du? Hur mycket väger du eller tycker du behöver gå ner?

Fyll gärna på med mer info så kan vi kanske hjälpa dig ännu bättre!

ynnek
0

OK. Vad tror ni om mitt dagliga intag? Ligger jag rätt till, för att gå ner i vikt. Kollade nu gr:

Kolhydrater: 11 gr

Potein: 111 gr

Fett: 131 gr

För mycket både fett och protein? Eller?

ynnek
0

Har hållt på ca 1 år men tyvärr inte hittat rätt., Trots jag trodde jag gjorde rätt har jag ätit för mycket kohydrater och för lite fett (mest för lite fett).

Kvinna

36 år

175 cm

78 kg

Vill ner under 70 kg…

Väldigt tacksam för tips!

nyborjare08
0

#8 Det går inte att svara på eftersom det är så olika från person till person. Det beror på ålder, övervikt, tidigare bantningshistoria, m m m. Rekommendationen "ät tills du är ohungrig" tycker jag är bra.

nyborjare08
0

För lite fett kan göra att man inte går ner. Mjölkprodukter och ost kan ställa till det.

Du kanske kan testa fakir ett tag om du inte har gjort det tidigare? Alltså kött, fisk, ägg smör och/eller kokosfett.

ynnek
0

Ja det kan jag testa. Men ska även verkligen skriva ner allt jag äter och slå in det på MinMat så jag får mer exakt grepp på hur mycket jag får i mig i varje del.

Margareta
0

Sten Sture Skaldeman säger alltid att summan av kolhydrater och protein inte får överstiga fettmängden i gram.

Räknat på det viset är dina siffror helt ok - men det gör inget om fettmängden ökar lite till.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Om du hållit på så länge och inte fått fart på viktminskningen skulle jag gissa att proteinmängden är för stor.

Testa med 1g per kg kroppsvikt och öka hellre på fettmänden.

Numer pensionär i Nynäshamn

ynnek
0

Tack för tipset. Jag har dock svårt att få i mig tillräckligt med fett. Idsag har jag proportionerna:

Kolhyd: 38 gr

Protein: 110 gr

Fett: 174 gr

2120 kcal, och det är väl lite högt..?

Fast kolhydrater + protein tillsammans blir mindre än fettmängden. Jag är väldigt förvånad att jag idag fick i mig så mycket kohydrater. Såg på MinMat att frysta hallon till min yoghurt imorse gav mig 7 gr kolhydrater, OJ! Trodde det var rätt ok med hallon….

Jag har nu gett mig fanken på att verkligen skriva ner allt denna vecka för att se om något händer och få bättre vetskap på vad "jag kan äta" eller ej för viktminskning.

Melindrea
0

Nejdå, 2120 kcal är inte alls högt =) Nu vet jag inte exakt hur stor du är och liknande, men en vuxen kvinna behöver väl runt 2000 kcal enligt olika sidor. När du börjar tiodubbla det är du kanske litet väl högt… =)

nyttigajag
0

#15 vad menar du med tillräcklig?

ynnek
0

Tillräckligt = jag har idag tvingat mig till att äta en blandning av smör och creme fraiche för att få i mig mer fett + vispgrädde i kaffet för jag har svårt med att få i mig fett.

nyttigajag
0

#18 vad åt du till middag idag?

ynnek
0

Frukost:

Fysta hallon 66gr

Yoghurt 200gr

Några hasselnötter och psitagenötter

Lunch:

Revben (ugnstekta igår) 186 gr

Stekta morötter 60 gr

Stekt paprika 20 gr

smör/creme fraiche 41 gr

Middag = övertid på jobbet. Vi åt en stor landgång där jag tog bort brödet. Den bestod av ägg, majonäs, lite minosoma sallad, gravad lax, liten bit brieost, 1 skiva vanlig ost, 2 oliver, 3 skivor skinka.

Kaffe med lite vispgrädde ca 4 ggr

Vad skulle jag skippat /bytt ut?

Tacksam för tips!

missaz
0

#20 Om jag vore du och inte gick ned i vikt som jag ville skulle jag ta bort hallon och yoghurt (äta liiite ibland, inte varje dag), morötter och nötter.

Ät tex. broccoli i stället för morötter, ägg/omelett/äggröra till frukost.

Jag tycker att det ser lite lite ut… Framförallt klent med protein. Äter du vanligtvis så lite eller blev det så pga övertiden?

nyttigajag
0

#20 för lite fett!!

41g är alldeles för lite på en dag.

idag stekte jag i 48g fett.(alltså fettet man lägger i pannan när man steker en köttbit)

jag gjorde en sås på 1dl grädde,30g creme bonjor och 25g smör…

ynnek
0

Fast när jag försökte räkna ut hela dagen + landgången på MinMat fick jag ihop det till

110 gr protein

Kolhydrater 38 gr (tyvärr!)

Fett 174 gr

Så idag blev det nog inte för lite fett men för mycket kohydrater.

Det är svårt att räkna exakt på vad man äter i gram när man inte är hemma med vågen (vilket jag sällan är). Det blir en grov uppskattning men det lär man sig kanske med tiden.

Hallonen åker bort imorgon till frukost fast lite yoghurt behöver jag…eller fil är bättre??

Caena
0

ynnek, 

yoghurten är bättre.. behöver du fetta upp den turkiska(för den tror jag du har =) så spetsa den med vispgrädde.. suveränt gott!!

bra uträknat! blev inte allt för fel ändå tycker jag.. 

kan inte klaga på mängden kh, tycker det är rätt skapligt ändå för att vara en dag då man itne haft kontroll över maten på samma sätt som hemma.!

110+ 38= 148 (fett 174) du ligger bra till!

ynnek
0

Tack för alla svar blir peppad för morgondagen!

Caena
0

har märkt själv att man har svårare att hålla kh nere dom dagar jag ätit yoghurt + grädde och nånting till på morgonen.. helst om jag inte hunnit få i mig 2 ägg samtidigt.. (vilket jag inte alltid orkar om ja ska ha yoghurt.. )
lättare med stekt ägg och bacon.. *mjumma*

Aniara4
0

#26 Jag har också märkt det där, jag tror det är en kombination av att yoghurten/grädden innehåller kolhydrater och att man samtidigt inte blir lika mätt på det som t.ex. ägg&bacon, så det är lättare att trilla dit på fler mindre bra saker under dagen.