Nybörjare med farhågor
Jag ska börja med LCHF imorgon. Jag känner mig otroligt laddad och det känns inte alls motigt på nåt sätt som det brukar göra när jag ska lägga om kosten. Har vänt mig till Viktväktarna förut.
Jag har ganska många kilon att bli av med och jag har nu blivit tipsad om det här från flera olika håll. Jag har skaffat en bok av Ola Lauritzson som kanske mer inriktar sig på GI, men fas 1 i GI-metoden verkar påminna mycket om detta, och jag har gjort mycket research på nätet. Det verkar vara en "diet" som passar mig. MEN, jag är livrädd att jag ska gå upp istället för ner. Hur troligt är det?
Som ex-viktväktare känns det väldigt konstigt att ha grädde i maten, majonäs på ägget och att köpa creme fraiche som inte har ordet mini i namnet. Dessutom det faktum att jag inte är mängdbegränsad på det sättet. En tesked hit och en matsked dit.
Nån som har några erfarenheter av detta?
Vi har massor av erfarenheter och det är att det kommer att gå bra.
Ta det bara lugnt och förvänta dig inte några enormal viktras i början.
Om man börjar med kött/fisk/fågel/ägg som bas och sen lägger till lite gröna ovanjordsgrönsaker och garnerar med en rejält fet sås gjord på lite mejerier (smör och vispgrädde) och kanske en ostbit så brukar det lösa sig för de flesta.
Då hamnar man automatiskt lågt i kolhydrater utan att räkna ett enda dugg.
Välkommen och lycka till - bra att du startat en egen tråd.
Återvänd hit och berätta hur det går!
Numer pensionär i Nynäshamn
jag tänker kött med fet sås och lite grönsaker.
Meep!
Första frågan i artikeln Vanliga frågor & svar heter just "Kan man verkligen gå ner i vikt genom att äta fett?"
Läs gärna igenom den (och de andra frågorna), så kanske det hjälper dig att sova på natten.
-- Mikael, som äter 100-300g fett om da'n…