Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 10154 ggr
smeo
0

Plastkulor i lätta !

En gång för drygt 20 år sen skulle min man o jag resa från stockholm till en stuga på Åland.

Det var en solig o varm sommardag, vi hade köpt med oss mat och även LÄTTA som vi då trodde var nyttigt

Unga och oerfarna som vi var hade vi paketerat maten dåligt och när vi kom fram efter flera timmars resa hade margarinet smält och SEPARERAT. man kunde tydligt se fullt med PLASTKULOR i margarinaskarna!

Vi tyckte naturligtvis detta var hemskt - Att de kan sätta i plastkulor för att dryga ut  margarinet !  sa vi.Och det har vi ätit!!!!!!!!!

Jag minns att jag förundrades över hur de(tillverkarna) lyckades få plastkulorna att inte synas                              och när man brer på smörgåsen så är margarinlagret betydligt TUNNARE än vad vi såg - plastkulornas tjocklek!

fd-sockerknarkare
0

Ja tror vi alla kommer att vara balsamerade när vi ligger i graven av allt skit vi ätit!!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Maia
0

Detta är en vandringsmyt. Här finns en förklaring. Men det gör ju inte Lätta nyttigt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

fenixthebasketcase
0

Jag tror också att jag har sett dom där plastkulorna i lätta! Obestämd

smeo
0

Så maia   tror du att vi såg i syne ?

Aniara4
0

Förmodligen bestod inte kulorna av plast utan av partiklar i margarinet som klumpat ihop sig på något sätt.

[Pennylane1]
0

#4 Det gjorde ni nog inte men  ni såg väl samma sak som de gjorde som satte igång myten…

Maia
0

#4 Det såg allt ut som plastkulor, så nej, jag tror absolut inte att ni såg i syne. Och jag menar inte att vara respektlös mot dig. Rynkar på näsan

Men detta är de fakto en av de saker som klassas som urbana myter.

I mina trakter var det produkten Lätt-och-Lagom som det handlade om. I den trodde man att det fanns plastkulor. Lätta var helt OK, visste vi, för den fanns det inga plastkulor i.

Så jag tror att det kan stämma att det är en myt, faktiskt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

bazz
0

Denna matmyt finns om alla margariner! Jag kommer ihåg den redan från början av 70-talet! En av våra mest seglivade matmyter. Nästan i klass med råttan i pizzan och att invandrare odlar potatis i parketten…Det var t.o.m. en etnologistuderande som 1977 gjorde en studie om ryktets uppkomst och spridning. Var 4e person trodde då att det var sant. Helt otroligt!

Det finns lite olika förklaringar till hur myten har uppkommit. När margarin introducerades på marknaden så lanserades samtidigt en tandkräm från Bofors som hade små plastkulor som slipmedel. En annan förklaring är det är vattnet som är emulgerat i margarinet. Ännu ett är att det är mjölkproteinerna som har uppvärmts och klumpat ihop sig.

Man kall väl kalla dessa myter för folksägner i vår tid Flört