Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3339 ggr
mammaru
0

Vem tjänar på LCHF?

Jag tycker mig se en viss naivitet bland LCHF-folk vad gäller att LCHF i somliga debatter beskrivs som om det skulle vara så gott som immunt från att någon ska tjäna pengar på att vi äter just LCHF.

Självklart finns det alltid företag som tjänar pengar på det vi äter så länge som vi inte har självhushåll och producerar våra egna livsmedel.

Arla har väl redan märkt att försäljningen av smör, grädde och röd mjölk har ökat? Scan borde ha märkt att försäljningen av bacon har ökat. ICA har varit på hugget genom att utveckla sitt nötsortiment. Osv.

Omvänt så finns det många livsmedelsproducenter som har mycket att förlora: potatisbönder, pastatillverkare, risimortörer, läskfabrikanter, godistillverkare osv.

Jag läste i ICAs tidning Buffé idag. Fast det är ju meningslöst, eftersom alla recept bygger på andra principer än LCHF. Hur länge tror ni det dröjer innan LCHF börjar synas där? Vad ska till för att de ska tordas utmana sina leverantörer - för det är nog sådan diplomati det handlar om: släpper de in LCHF har de samtidigt gett en signal om att övriga recept är bakvända. LCHF kräver ett ställningstagande och det vill nog ICA undvika. Men det finns förstås en gräns - när tillräckligt många äter enligt LCHF kommer ICA att följa med, därför att de är ett kundorienterat företag.

Kan ni se det framför er? Hur man exponerar LCHF-livsmedel sida vid sida med fettsnålt, veetariskt, GI… Det kommer att vara svårt för dem, de andra varianterna är lättare eftersom de ändå bygger på liknande principer med mycket fibrer, kolhydrater, grönsaker, frukt och fett och protein blir mest något nödvändigt ont…

Men en dag, när LCHF-kunderna blir tillräckligt många, kommer det att märkas, DÄRFÖR ATT DE TJÄNAR PENGAR PÅ OSS.

mikaelj
0

Är det en dålig sak att företag tjänar pengar på att göra människor friska, istället för att göra dem sjuka?

Jennix
0

Jag tycker mig se en viss naivitet bland LCHF-folk vad gäller att LCHF i somliga debatter beskrivs som om det skulle vara så gott som immunt från att någon ska tjäna pengar på att vi äter just LCHF.

Det har varit det hittills. Vi har försökt att få kontakt eller stöd från vissa företag men dom har ju inte varit intresserade, det verkar som dom skäms för vad dom gör.

Jag har personligen inget emot om vi skulle få stöd eller bli sponsrade. Jag tycker inte det är nåt fel med att tjäna pengar så länge man är ärlig och tror på det man gör.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Inke
0

Vi märks redan. Köttdiskar, ostdiskar,, mejerikylar. och grönsaker.

bustas
0

Håller med men första meningen är märklig. Klart att de som producerar den mat vi förespråkar måste tjäna pengar. Annars skulle vi svälta ihjäl och det var ju inte min tanke i alla fall!

LatMask
0

De flesta av oss LCHF:are äter bra mat baserad på goda råvaror. Självklart finns det företag som tjänar på att sälja dessa goda råvaror till oss - inte mej emot!

Men alla de företag som tjänar pengar på att sälja usel mat med "mervärde" - glutamat, kanske? - sitter pyrt till. Det gläder mitt ondsinta hjärta om dessa företag går illa - för att deras "affärsidé" helt enkelt är usel!

raphanus
0

Vi som för fram det här argumentet är inte naiva, utan menar med begreppet "att tjäna pengar" att det handlar om att tjäna pengar på sånt som det egentligen borde vara förbjudet att tjäna pengar på, såsom cancerogena, manipulerade eller urvattnade livsmedel, eller "designade" viktminskningsprogram. När "light" och "fettsnål" har blivit ett säljargument, har det gått för långt. Alla måste tjäna pengar, eftersom pengar är det medel för utbyte av varor och tjänster som står närmast till buds i dagens samhälle. Det är inte fel eller synd i sig att tjäna pengar, men det är oetiskt att tjäna pengar på att luras eller att sälja skräp.

LCHF gör anspråk på att vara en okonstlad kosthållning, till skillnad från t.ex. Fredrik Paulúns isodiet. Denna kan man bara följa om man köper hans böcker, och då kan man väl anta att den har skapats med syftet att Paulún ska göra sina trotjänare beroende av hans s.k. kunskap och att han därigenom kan tjäna pengar. Ingen har skapat LCHF med syftet att göra sig en hacka på skräp eller att luras. Att någon tjänar pengar på LCHF (såsom mejerierna och köttproducenterna) är bara en biverkan, men inte grundtanken med LCHF.

Sen behöver spannmålsproducenterna inte oroa sig för att gå i konk om nu LCHF skulle slå igenom på bred front. Man kan faktiskt köra bilar på spannmål i stället för att äta det.

Jennix
0

#6  JA! Precis vad jag hade i huvudet men inte lyckats få fram, EXAKT! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lena123
0

Jag tycker som flera andra som svarat här att visst kan de få tjäna pengar på oss om de säljer mat som gör oss friska till skillnad från så många andra som tjänar på att göra folk sjuka.

Kan nämna t.ex tobaksindustrin,cocacola med flera.Alla vet att man inte mår bra av det som de tillverkar men deras affärer blomstrar ändå.

Jag anser att den som tjänar mest på att just jag äter LCHF är jag själv eftersom jag mår bra av den här kosten Flört

http://www.winthers-skafferi.se/

profca
0

om ,am struntar i det ekonomiska så tjänar min hälsa på LCHF

drina
0

Finns det nån handlare som säljer gratis lchf-kost? Ge mig namnet genast!Förvånad

Margareta
0

Tror ni Kif hade haft 8000 medlemmar om jag lagt en medlemsavgift med i paketet för att få vara med?

Det är inte fult att tjäna pengar - jag skulle gärna få betalt för det arbete jag lägger ner på Kif - men jag vill inte att det skulle hindra allmänheten från att nås av informationen.

Om vi vore en betalsajt skulle vi inte nå ut.
Om Annikas föreläsningar kostade lika mycket som tex en komikers skulle ingen boka henne.

Numer pensionär i Nynäshamn

Listeria
0

Fast det är ju faktiskt så att livsmedelsföretagen tjänar mer på lightprodukter då det är mer vatten (även om man börjar se att vissa produkter som lättmjölk har minskat lite i pris). Just nu råder det tom brist på råvaror för att kunna möta den stigande efterfrågan av helfeta ostar ex.. de företag jag snackat med påstår att lightprodukter går mycket dåligt just nu och det är ju en nackdel för dom. Succes! Cool

sia1348
0

Otroligt många magra ostar som ligger i ostdisken, dessa 10%

är inte någon smakupplevelse. Så minskad efterfrågan är logisk,

särskilt som ligthprodukterna får allt mer kritik.

rifla
0

det är väl på pengar världen går runt?

Listeria
0

#12: haha ja vi hade ostprovning på mjölkkunskapen (ja det finns en sådan kurs..) och då bad de oss helt enkelt notera hur gummiaktigt 10% osten smakade Cool enligt osttillverkarna finns den i princip på marknaden för dom som inte kan äta annan ost av strikta hälso skäl (vad nu det skulle kunna va?)

HarrietKiara
0

JAG tjänar på LCHF och i längden min familj och mina vänner. Mår jag bra så mår de bra. Fast de skulle ju må ännu bättre om de åt som jag. Flört

Love my Kelpie!

Aniara4
0

Matvaror säljs sällan till självkostnadspris, utan både affären och andra längs vägen tar ut vissa marginaler - vilket de förstås måste göra för att kunna försörja sig på det de gör. Men hur stor marginalen är varierar väldigt mycket från vara till vara. Generellt kan man säga att de varor som det görs mest reklam för, eller som försäljare försöker få oss att köpa (det här gäller ju inte bara mat) är de som de har störst marginal på.

Tittar man så i ett reklamblad från affären för att se vad de vill att vi ska köpa den här veckan, så märker man snart att det är en stor andel väldigt artificiella, bearbetade, sockrade produkter från stora varumärken som lägger mycket pengar på reklam - och pengarna till reklamen får de genom att ta ut överpriser för varorna.

Jag vet inte säkert om det är så här, men jag misstänker att marginalerna är mindre på naturliga matvaror med kort hållbarhet, som inte kan varumärkesskyddas (man kan inte få ensamrätt på namnet "fläskkarré"), än på färgglatt jox som är billigt att framställa och håller sig hur länge som helst i hyllan.

Alltså tror jag att det är betydligt färre som tjänar betydligt mindre på att många äter LCHF. Helst skulle jag (och säkert de flesta här) nästan bara köpa gräsbeteskött och ekologiska produkter direkt från bönderna, utan mellanhänder. Jag kanske är vilseledd, men jag känner inte till så många ekologiska småbönder som tjänar grova pengar, lever lyxliv, och kan lägga miljoner på annonsering. De flesta får vara glada om de lyckas hålla verksamheten flytande.

Magica1970
0

Producenter till ren och hälsosam mat får gärna tjäna en rejäl hacka Glad

TjockaBerta
0

Jag ser ingen motsättning i att ha recept både för "vanliga" ätare och LCHF-ätare. Redan idag finns det ju recept för lakto- och glutenintoleranta, för vegetarianer av olika slag och ibland läser man om olika "dieter" sida vid sida. Såsom VV-recept, fettsnåla, GI metoden, kaloriräknare osv.

Nej, det berikar bara utbudet av recept och Buffé kommer få ännu flera intresserad läsare som vill prova recepten vilket så klart skapar merförsäljning för butikerna.

>>>Malum domesticum<<<