När målvikt är nådd, hur fortsätta?
Jag har kört lchf i tre veckor nu, har minskat ordentligt i centimerar och vikt. Är snart nere på min målvikt. Nu äter jag vanligtvis mellan 1500-2000 kcal om dagen, fördelat i ca 75-80 fett/15-20 prot/5 kolh.
Jag undrar hur jag ska gå tillväga sedan för att inte öka i vikt igen? Kommer fortsättningsvis såklart utesluta onödiga kolhydrater och äta kanske lite mer varierat av grönsaksutbudet istället, fortsätta äta rätt fetter osv.
Min undran gäller främst övrig familj, speciellt min son som snart kommer äta vår mat. Vill inte köra så strikt då. Vill inte heller göra flera olika rätter.
Har läst i någon annan tråd att efter kroppen vant sig vid denna kost, kan det bli så att man går upp igen, om man inte minskar kcal-intaget.
Ja, en aning svamlig fråga från en nybörjare..
Alltså - vill göra samma mat till hela familjen, inte strikt med att väga och mäta, och stanna på min vikt jag snart har. =)

Tycker inte du ska haka upp dig på vikten för mycket!
jag är visserligen ingen expert utan har bara ätit på detta sett en vecka typ men känner att jag har nog med kunskap för att svara på din fråga 
Det som händer i början är att kroppen gör av med sitt sista glykoslager. Det väger lite i sig och binder även en del vatten. Själv gick jag ner 2 kg på endast 4 dar men den är alltså endast vatteb och gykogen skulle jag tro. Det som händer om du börjar äta mer kolhydrater är att du samlar på dig lite mer vatten och går upp lite.. Ingen fara för formen dock! Bara du äter vettigt och inte svävar ut för mycket är det nog ingen fara.. Bättre att låta kroppen finna sin balans helt enkelt
Sen får man ju automatiskt plattare mage av att äta mindre spannmål som blåser upp den som en ballong.. love it!
Tack för ditt svar!
Ja, vågen är jag inte supernoga med, vill bara tillbaks till min vanliga kroppsform och komma i de gamla kläderna. =) Det är graviditetskilon/fett jag försöker bli av med.
Det jag blev lite orolig över efter att ha läst här lite, var att det kanske funkar som "andra dieter", att man tjockar på sig ordentligt om man gör lite avsteg från den strikta delen…?
Som sagt, potatis, pasta, ris och annat kommer jag fortsättningsvis hoppa över (om man nu inte är bortbjuden och det är svårt att plocka bort), men vill ju äta lite mer av de goda grönsaker som finns och så.. =)

Jag har gått ner till min målvikt. Nu kan jag äta lite mer grönsaker, rotsaker, mejeriprodukter och ev frukt.
Det jag undviker helt är spannmål, det mår jag riktigt dåligt av.
Du får försöka komma fram till hur du vill äta och vad din kropp tål för att inte gå upp igen. En avvägning.
Om jag slarvat med maten en dag eller varit bortbjuden och ätit mycket kolhydrater brukar jag dagen efter rätta upp det hela med en rejäl äggfrukost, då är jag snabbt på rätt köl igen.

Som sagt, råkar du få i dig lite för mycket kolhydrater kommer du öka rätt mycket i vattenvikt men ej fett (om det inte handlar om extrema mängder socker alltså). Så låt du lite goda och nyttiga grönsaker förgylla din tillvaro! :) Märker du att det påverkar formen är det ju bara att gå tillbaka till strikt kost igen..
Tack för era svar!! =)

Jag förstår inte riktigt frågan.
LCHF är en kost och inte en diet. Vilket innebär att man inte slutar att äta LCHF när kroppen är nöjd med sin vikt, utan fortsätter med LCHF i någon form för sin hälsas skull. Börjar man gå upp igen är det ju bara att strikta till kosten, om man varit för liberal under en period.
Fabricati diem, pvnc!
Jag vet att det inte är en diet, därför skrev jag "andra dieter", för att göra en jämförelse. Jag vill t.ex inte äta fakir resten av mitt liv. Men om jag sedan gör avsteg från fakir betyder väl inte det att jag inte kan äta LCHF? Det är väl alltid mer eller mindre strikt, beroende på situation.
Hade väl en undran efter att jag som sagt läst att andra som t.ex ätit fakir, men sen äter mer likt Dr D och airams kokbok, går upp i vikt. Eller att de ätit strikt men sedan ändå går uppåt. De måste då "chocka" kroppen igen med olika metoder. Det är detta jag tycker är likt andra dieter. Och då menar jag alltså inte att detta är en diet.
Capiche?
Så frågan är ju fortfarande hur jag ska stanna kvar i vikt men "slippa" äta tex fakir.. Och jag har väl fått bra svar ovan.