Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2085 ggr
Greddelin
0

Samlade produktrekommendationer?

Jag fick en liten fundering, ni får säga om det är intressant och genomförbart eller ej, men nu när man börjar få kläm på vad som är bra att äta och vad man inte ska äta börjar man bli lite nyfiken på grejerna i gråzonen.

Jag har ännu inte lärt mej att läsa innehållsförteckningarna ordentligt! Det slog mej när jag köpt magnesium och först hemma upptäckte att de var fulla med sötningsmedel.

Samtidigt vet jag att många är jätteduktiga på detta! Det finns folk som har jämfört alla buljongsorter och kommit fram till vilka märken som är bäst vad gäller antal kolhydrater och tillsatser. Någon annan har jämfört allt jordnötssmör och en tredje vet vilken färskost som är bäst. Andra har koll på vilka korvar som är bäst och att man brukar hitta dem på Lidl, tex.

Kunde man inte samla dessa kunskaper i en tråd?

Till vänster finns ju tex "Mat - Billiga ingredienser", skulle man inte kunna göra nåt liknande? Vi är ju många nybörjare som alla irrar bland gångarna i mataffären, vi skulle ju kunna hjälpas åt.

På så sätt skulle man ju också kunna be ens butik att ta hem varor som man är intresserad av att köpa.

Vad säger ni?

PiteCarina
0

Jag tycker det låter som en jättebra idé!

Det skulle hjälpa mig mycket. Är inte så haj på vilka märken som är bra.

Novisan
0

Jättebra idé tycker jag, har själv varit inne på den tanken men inte kommit så långt. Trodde nästan att den fanns en sån här redan men har inte kommit mig för att leta.

Hur ska vi göra rent praktiskt?

fia1
0

Jag läser innehållsförteckningarna. Kan inte utantill vilka varor som är bra, men börjar få ett hum om tex vilken bacon som är bäst. Så fortsätt läs, läs, läs. Nån gång borde det ju fastna i min skalle tänker jag…..

Greddelin
0

Allt vi behöver är en databas där var och en kan föra in sina forskningsresultat! Höhöhö, det lät ju enkelt.

Någon annan vet säkert bättre än jag hur man bäst genomför en sån här grej!

redina
0

Jag har en sådan funktion på min hemsida.

http://www.lchfrecept.com/GoodFoods.aspx

Den är inte så jättelång just nu, men den växer, så fyll gärna på med mera.

mejram
0

#5 Jag förstår inte riktigt listan. Ska man rösta på produkterna? Och bra ur vilket hänseende? Bara låga kolhydrater eller tillsatsfritt? Och hur viktas de olika? Lite informationstext till listan skulle vara fint.

nyttigajag
0

#6 nej jag tror trådstartaren menar vilka produkter vi kan köpa som är bra i LCHF kosten.

redina
0

#6 Tanken jag hade med röstningen är att man kan hålla med eller inte om man tycker att det är ett bra livsmedel. Men just nu är det inte så många som röstat och då får mot eller för ganska stor påverkan. Fick en kommentar att jag ska ta bort röstningen och istället ha att man kan kommentera livsmedlen istället. Det är något jag jobbar på.

Ja det är lite bristfällig information ser jag nu när du säger det. Man blir lätt hemmablind.

konichiwa
0

Den där listan kommer att bli suveränt bra redina!

Ska fundera på om jag kan lägga in någonting.

redina
0

Sen har jag börjat på två andra listor, men dom är väldigt korta just.

Den ena är mattips, där man kan läsa och tipsa om små och stora tips när man lagar mat.

Och den andra är pryltips, olika bra prylar man kan ha vid matlagningen. Finns säkert jättemycket finurliga prylar man kan ha nytta av vid matlagningen som man inte hade en aning om och som kan underlätta matlagningen.

Där får ni jättegärna komma med flera tips också.

PiteCarina
0

#5 Ja, du har ju börjat på en sådan lista! Vad bra! Skrattande

Jennix
0

Tycker det verkar superbra men jag skulle nog ta bort röstningen och ha kommentarer istället. Att nån tycker det är dåligt säger ingenting om man inte vet varför, precis som andra har sagt - just att man kanske inte tycker om smaken på Stevia. Det har inte med kvaliteten att göra, tycker jag.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nyttigajag
0

#12 precis som jagg tycker mer om gräddfil(godare smak) än creme fraiche,trots att gräddfil bara har 12% fett..men fett finns i så mycket annat..

Greddelin
0

#5 Ja men det var ju ett jättebra initiativ!

Men när det kommer in tre märken av samma typ av vara så vill man gärna veta skillnaden vad gäller kolhydrater och tillsatser, och smak, för all del! Så lite mer info vore bra! Personliga utlåtanden är ju perfekt!

Blow
0

#0 Det låter som en jättebra idé. Hänger dock inte riktigt med på hur den ska gå till rent praktiskt. Menar du att du har gjort eller ska göra en sådan här tråd? Vill du att vi tipsar om olika produkter här eller någon annanstans?

PiteCarina
0

#15 Klicka på länken i inlägg #5, så ser du att redina redan påbörjat en sådan lista.

Greddelin
0

#15 Min tanke var från början att det skulle göras en sån lista här på detta forum, men eftersom en entusiast redan fått en liknande idé och satt igång med den kan vi ju lika gärna hjälpa till att bygga upp den istället?

redina
0

Har nu gjort om så att man kan kommentera Bra livsmedel, istället för tummen upp och tummen ned.

http://www.lchfrecept.com/Links.aspx?c=2006

Man kan även kommentera Mattipsen och Pryltipsen.

Novisan
0

Gud va bra, tack redina. Ska lägga in lite kommentarer o så sen

nyttigajag
0

creme bonjour gräslök har 3g kolhydrater/100g.