Varför cocos fett?
Hej!
Började äta LCHF kost för drygt en månads sedan, tycker att det fungerar utmärk!!
Humöret är bättre, aldrig hungrig mm!
Har dock en fråga , vad är det som är så bra med cocos fett? Tacksam för svar!

Cocos fett är mättat fett till skilnad från andra vegetabiliska frettet som är enlelomättade eller omättade.
Det hadlar om hur fettet inflamerar din kropp.
Va bra, då vet jag!
Tack så mkt!!

Det överlägset viktigaste med kokosfettet är enligt mig att det är jordens bästa källa för laurinsyra!

Cocosfett är bra på grund av Laurinsyran som är en medellång fettsyra som finns mycket av i modersmjölk och är en aktiv substans i imunförsvaret!
Men mest är det för att få i sig det där extra fettet om man inte tål mejeriprodukter.. för smör o grädde är bra mycket billigare än ekologiskt cocosfett!!
http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm
Och så finns det det där silverpaketet i mejeridisken men det är inte ekologiskt!!
Glömde.. det finns cocosmjölk oxå som är gott till kyckling med currysås! Kan även användas i stället för grädde för de som inte tål laktos!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hur fet är kokosmjölken? Tar maten mycket smak av mjölken.. Man vill ju inte att allt skall smaka kokos - men det kan vara ett trevligt ombyte ibland…

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29014&lang=sv
Jag älskar kycklking med röd curry och kokosmjölk. MenTYVÄRR så blir jag inte riktigt mätt av det. *Tänker* man kan kanske köra fläskkarré med samma ingridienser och wooka vitkål till. Det ska jag testa nästa vecka :o)
En lite påminnelse bara när du startar med cokosfett. Börja med lite (i thé eller kaffe tex) och öka sen sakta mängden. Vissa kan vara känsliga för fettet och få magont och illamående .

Finessen med cocosmjölken är just att det skall smaka utav cocosen.. det blir lite Asiatiskt stuk på maten då!! 
Va bra, nu har jag blivit lite klokare!
Hur mkt kostar ekologoskt cocosfett?
Biofoods ekologiska kostar 40 kr/400 gram.

Jag köper en liter ekologisk kokosolja från www.myc.se för 159 kronor.
Det silvriga paketet tror jag är en lika bra källa till kokosfett. Sedan är den lilla glasburken trevlig för smakens skull.
Jag har märkt att jag får ont i lätt ont i magen av kokosmjölk/grädde samt kokosfett.
Det kommer oftast inte omgående utan efter en - ett par timmar.
Idag åt jag lunch kl 12 laxpudding 20 g smör samt gröna bönor.
Kl tre drack jag två koppar kaffe med kokosmjölk och kokosfett i.
Magonda startade lite lätt efter cirka 1 timme, tilltog och lugnade sig inte förrän nu vid halv åtta när jag ätit två kokta ägg, 10 g smör, tio g majonnäs 20 g kyckling samt en halv tomat.
Kan det vara så att kokosfettet och grädden kan bli jobbiga om man inte tillsätter proteiner? Undrar också varför det magonda kommer efter så lång tid?
Medellånga fettkedjor irriterar magen rent allmänt, tydligen.
jag äter inte kokosfett alls..räcker så bra med fet ost,grädde,mjukostar,gräddfil,cremefraiche mm.