Hemgjorda korvar?
Jag har en tanke om att göra egentillverkade korvar. Blir GALEN när jag kollar på färdiga korvar i affärerna. Det är bara en massa E-nummer i hela innehållsförteckningen.
Ibland tryter matlådefantasin och man vill ha något snabbt och enkelt att ta med till jobbet.
Kollade hemma hos min mamma i en massa gamla kokböcker. Men det finns ett problem. Dessa korvar innehåller ofta potatis, korngryn, potatismjöl och en massa annat som jag inte ska äta.
Därför vänder jag mig till er som hållit på ett tag och har utvecklat ert nyarecept-sinne. Vad kan man tillsätta för ingredienser i korvsmeten för att få något som binder ihop köttet? Ägg kan man ju tänka sig, men kan man verkligen ha så mycket ägg att det gör nytta.
Väntar med spänning på goda råd!
Köp din korv på Lidl. Många bra sorter med lite kolhydrater och inte en massa E-nr.

Det är ju kanske ett sätt. Jag har kollat där också men vårt Lidl kanske har litet sortiment. Men finns det verkligen korvar helt utan E-nr och konserveringsmedel mm? Kanske måste kolla igen.
Tänkte att om man gör dem själv så kan man göra en bunt och ha ligga i frysen för att sedan bara ta upp en när man behöver. Om man fryser dem, så behöver man ju inte tillsätta något mystiskt alls.

Är avsaknande av E-nr i innehållsförteckningen en garanti för att det inte finns ändå?
Med tanke på att Lidl importerar en hel del varor, är det ngn som vet vilka krav/regler för märkning av innehåll som gäller i andra länder i och utanför EU?

Man behöver varken nåt utdrygande eller bindande i korven, räcker med kött, späck och kryddor (ev lök el dyl). Har provat olika varianter men tyvärr inte uppfunnit någon riktigt riktigt god ännu, men det kommer säkert.

Jag tror inte man ska lita allt för mycket på innehållsförteckningar från andra länder. Det som måste deklareras i ett land kanske inte alls måste tas upp i ett annat land.
EU försöker ju styra upp lite men många gånger så verkar det som de silar mygg och blundar för de stora grå elefanterna. Därför skulle det vara skönt om man kunde göra korven själv. Då vet man förhoppningsvis vad man stoppar i den 

#3 Lidl importerar mycket från Tyskland, och där har de samma EU-regler som här.
Kolla också på turkiska sugcuk (stavning?) korvar, som är kompakta och rejält köttrika. Är ofta mindre tillsatser i dem. Finns på invandrarbutiker och på en del välsorterade stormarknader.
Fabricati diem, pvnc!

Ok, tack det ska jag göra.

Puttar upp. Ingen som gör korv själv?
Du får nog experimentera.
Idag köpte vi Bökelinders (Heter det så) knackwurst på ICA Maxi, två E-nummer och 0,5 gram kolhydrater.
Jag hat ett korvrecept sommaninte behöver fjälster till. Det är so köttbullesmet till konsistensen men det är ifrån den "gamla# tiden och jag får försöka ändra lite på det. Ska leta fram det ur receptgömmorna. Jag har många (samlare). Ber om att få återkomma.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Vi gör korv varje jul efter ett recept på småländska isterband som min mormor gjorde. De innehåller visseligen korngryn men går säkert att göra utan, jag tror vi glömde dem ett år och det blev korv ändå.. De hänger och torkar över ett element, eller helst vedspis, ca en vecka och blir riktigt syrliga, så det vill nog till att man tycker om isterband. Jag kan leta fram receptet om någon vill testa.
Ja gör det, både anki1 och enilorac. Mottages tacksamt.
Jag la in ett recept här före jul. Ska se om jag kan hitta det
Det är helt fantastisk vilken guldgruva denna sajt är, det finns svar på det mesta. Blir intressant med dessa korvrecept.
Här kommer det. Riktigt god korv!
Ojoj vilken julkorv
Idag har jag gjort fakirbiffar på en halv sats. Den andra halvan kryddade jag med malen ingefära, kryddpeppar och nejlikor samt lite vitpeppar och bara en liten aning salt. Stoppade löst i fjälster, pickade skinnet och lät den sjuda ca. 15 min. Julen är räddad.
skulle tro att man kan använda sitt köttbullerecept och krydda upp och att rulla in i folie och koka. Mitt recept bygger på det.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Håller med Pasi. Köttfärs binder sig självt. Det är inte förrän du börjar dryga ut korvsmeten som du får problem med att det inte binder.
Angående Lidl. Jag har sökt igenom alla korvar där vid flera tillfällen utan att hitta en enda korv utan något av följande: socker, glukossirap eller stärkelse. Måhända är det väldigt lite kolhydrater men för mig är det en principsak, köttprodukter skall inte innehålla kolhydrater alls (leverprodukter undantaget).
Jag gjorde dock ett fynd på Allfrukt Helsingborg (dock ej i Allfrukt Malmö). En korv med endast kött, fett, kryddor och konserveringsmedel. Tuggmotstånd som en kotlett och riktigt god.
Vad för konserveringsmedel?
Egen korv är lätt. Du behöver ingen potatis och korngryn, om du bara har tillräckligt mycket FETT!
Kör dessutom smeten ordentligt många gånger i köttkvarn eller mixer. Jag tycker kryddning med lite stekt lever, stekt bacon och mejram är absolut godast.
Kom ihåg att pricka korvarna innan de kokas med en nål, så de inte spricker.
Hade jag inte jobbat så skulle jag prova att göra själv, men tiden räcker inte till allt.. Kanske någon kväll när mannen jobbar…
Låter väldigt frestande.

Oh, jag har hittat ett riktigt bra recept att få en massa tips på korv.
Gå bort från datorn några timmar och vips så kryllar det av snälla människor som ska leta i sina gömmor. Tack alla vänliga människor. Jag ser fram emot kommande resultat.
#11 enilorac: Isterband är ju gudagott. Vi brukade åka till Hallstahammar och Åsby kött och vilt, där gör de sina isterband själva och de smakar underbart. Dels är det långt att åka och jag tvivlar på att de vill dela med sig av receptet så jag tar gärna emot det om du vill dela med dig av det.
#15 Gojkan: Den julkorven ska jag prova göra. Visst finns det väl fjälster frusna som man kan köpa i butikerna? Eller måste man beställa dem?
Vad hette korven på Allfrukt i Helsingborg?
Japp, här kommer mormors gamla recept i sin helhet:
SMÅLÄNDSKA ISTERBAND
1 kg fläskfärs
1/2 kg nötfärs
250 g korngryn
1 stor gul lök
knappt 1 msk salt
knappt 1 msk vitpeppar
knappt 1 msk kryddpeppar
Korngrynen blötlägges i vatten kvällen innan och kokas sedan mjuka på morgonen. Mal löken och blanda samman alla ingredienser till en ganska lös smet, späd med vatten till önskad konsistens. Stoppa i krokfjälster, ganska hårda korvar och tillräckligt långa att hänga, brukar bli runt 7 stycken. Låt dem hänga över element eller vedspis 5-7 dagar, tills de torkat, ha något under i början då de droppar en del. Skär i bitar, stek i smör, ät och njut!

Färs och värme….finns det inte risk för matförgiftning?
Ska de inte rökas innan torkningen?
Jag har ätit den varje jul sedan barnsben och det har gått alldeles utmärkt! Den torkar ganska fort och blir väldigt syrlig, så någon slags process måste det bero på antar jag..vi brukar skämta lite om vår halvruttna korv..
men god är den och ett måste på vårt julbord! Vi får väl se om någon törs prova..
Nu när det inte är jultid behöver man nog beställa fjälster. Testa även att göra korv med plastfolie runt istället och sjud sakta. Får tyvärr inte utseende av traditionell korv, men smakar gott i alla fall.
Lycka till

Tack för receptet på isterbanden. Detta ska jag försöka göra. Jag har en torkmaskin som blåser varmluft som jag brukar torka äpplen och svamp i bland annat, undrar om man kan köra dem i den? Jag ska höra mig för på ICA om man måste beställa fjälster.

Hittade "Wärdshus isterband" på Coop Som innehåller extra mycket kött, 5gr kolhydrater / 100g, blir ca 8 per korv. Jag har alltid älskat Isterband men har inte ätit det på ett år nu, eftersom det innehåller så mycket kollisar. Nu kan jag ta en korv isterband någon gång då och då utan alltför dåligt samvete.
Steker en korv i smulor ( tar av skinnet ), några stekta ägg och en klick majonäs till, gott.
Studerade varenda jädra korvbit på COOP idag. Varför måste de trycka m så små bokstäver…vavava!? O varenda en innehöll antingen en massa E-nr o alltsomoftast glutamat. Höll på att driva Guben o Sonen till vansinne. Minstan hade jätteskoj; hon gillar både folk o mat så hon stortrivs på mataffärar…o det ekar så bra på OBS…! 
Nu ska jag prova på att göra egen slang!

Håller med angående texten på paketen, har funderat på att skaffa ett litet förstoringsglas att ha i plånboken. Bra att ha när man handlar.

#27 BitteS
fick en sådan i juljklapp och har inte haft riktigt nöjet att använda den..
har du provat att torka korv i din? det skulle ju vara riktigt roligt om de gick vägen!!

Caena: Nej det har inte blivit av ännu. Däremot så torkade/torkar jag mycket annat i den.
Innan jag började äta Lchf så torkade jag bland annat äpplen, jordgubbar och bananer i den, att ha som godis till barnen. Äpplena blir kanongoda. Eftersom vi har många äppelträd så var det ett sätt att enkelt ta tillvara på överflödet. Vi har ingen bra källare att förvara frukten i. Numer försöker jag att dela ut äpplen till vänner och bekanta.
Nu blir det mest svamp, tomater, nypon och persilja som jag torkar. Det går snabbt och blir jättebra. Trattisar, KarlJohan, Stolt Fjällskivling, Sandsopp och Rynkad Tofsskivling är de svampsorter jag brukar torka med gott resultat.

BitteS..
längtar till hösten, vid jaktstället plockar man icakassar med rödgula trattisar .. och då e man bara ute en kort stund!.. och det e per person.. suck.. det tar eeevigheter att rensa och torka allting via vanlig rumsluft.. =/.. ..
låter jättebra att kunna torka resterande svampar också..
äpplen till nästa höst och vinter kan nog vara suveränt också..
trots lchf..
gör du n ått speciellt med dem då? eller är det bara kärna ur och skiva?
ett sätt för "svärföräldrar" att spara äpplen..

Nä, jag bara delar äpplet i två halvor, tar bort kärnhuset och sedan skär jag tunna (3-4 mm) skivor som blir halvmåneformade. Skalet låter jag vara kvar då mycket av smaken sitter där. Det blir jättebra.

gillar tanken att ha det där hålet för att kunna hänga upp dem efteråt..
estetiskt.. men får pröva mig fram i höst.. =)
Tack ändå!
ska väl hjälpa till att göra äppelmos nästa år också..
(har kvar småpaket sedan i förra hösten.. =)
Gör egen polsk vitkorv. Den är som en köttkorv.
4 kg fläskkött, kanske fet variant som fläskkarré
1 kg kalvkött eller typ av nötrulle
smakar av den malda köttsmeten med salt, lite svartpeppar, mejram och vitlök i vald mängd, själv öser jag på med det sistnämnda 
Mer behövs inte, se till att du har bra naturfjälster till detta. Bara att koka och njuta!

Hålet gör inte så mycket nytta, då man bör förvara de torkade äppelbitarna i lufttät burk. Annars drar de till sig fukten i luften och håller inte lika länge. Om man förvarar dem i burkar och på mörkt och gärna svalt ställe, kan de förvaras lääääänge utan att bli förstörda.
Ska ha dem häng framme i t ex köket så borde de nog bli ganska dammiga med tiden. Kanske inte så gott om man tänkt äta dem. Till prydnad är det väl helt ok.
Jag har även torkat apelsinskivor i maskinen som jag sedan använt för att dekorera olika arangemang med. Det är ju också ett användningsområde.