Vanilj, -pulver, -extrakt
Jag funderar på om det förrutom färsk vaniljstång finns vaniljpulver eller vaniljextrakt att köpa.
Altså försvarbart kolhydratinnehåll….
Tänker mig en liten skål vispad grädde med vaniljsmak…
Jag är ingen godisgris och har inget sockerbegär men jag var bjuden på middag i helgen och tog några skedar vispgrädde utan kaka till dessert…det var ganska gott!
Minns jag rätt om jag läst i en tråd att även cacao är ok att smaksätta med?
Det borde bli som chokladmousse…eller?

Ha!! nu hittade jag pecis en tråd med vaniljaglass

Chokladmousse (mörk choklad, äggulor, vispgrädde) är faktiskt helt ok - ibland, för även mörk choklad innehåller ju kolhydrater.
Och jo, det finns ekologiskt vaniljpulver på vanliga mataffärer; det är dyrt men man använder så lite varje gång så det är värt det.

Tack!
Menar du smält blockchoklad?
Jag tänkte väl inte främst på ekologiskt eller ej…..mer bekymrad över att i min ICA finns bara vanilinsocker ( 99gr kolhydrater)…har inte heller hittat flytande vanilj på flaska som jag sett på TV.
Hittade ett gammalt paket med Fazer cacao i skåpet…mycket kolhydrater!!!
Fast ….o andra sidan vem sa att jag behöver hälla i 100gr. vaniljsocker eller cacao till en 3:a grädde?

Nja, mörk choklad, över 70% kakaohalt… T.ex. Marabou Premium eller vilken choklad du vill som är över 70%.
Vaniljpulvret som finns att köpa är ekologiskt, tror inte att det finns nåt icke-ekologiskt (det innehåller inte socker utan är bara mald vaniljstång). Be din affär ta in det, eller köp härifrån.
Men som du säger så använder man ju inte så mycket vanilj eller kakao till "1 portion" (hur mycket man nu tycker att det är) vispgrädde… 

Förresten, recept på en enkel chokladmousse:
För 4 port.
100 g mörk choklad (minst 70% kakaohalt)
2 äggulor
2,5 dl vispgrädde
(ev. ½ dl starkt kaffe)
(ev. sötning, 3 msk florsocker är det i orginalreceptet så sötningsmedel eller annat som motsvarar det)
Smält chokladen och låt svalna något. Rör ner äggulorna en i taget. Rör ordentligt mellan varje. Låt smeten svalna.
Rör ev. ner kaffe och/eller sötningsmedel.
Vispa grädden, inte för hårt, och rör ner den i smeten till en jämn smet. Fördela chokladmoussen i portionsglas och ställ in i kylen.
Garnera med färska bär eller hackade nötter.

Ok Tack!
Kanske prövar till helgen, ikväll blev det en skål "lättvispad grädde naturell".
Men som sagt jag blir sällan godissugen, innan jag började äta LCHF var jag däremot brödberoende, men det suget är borta nu… Helt underbart!

Har inte gjort Chokladmousse än…
Men hittade vaniljpulvret på en större ICA och har nu en plastburk lättvispad grädde med vailjsmak färdig i kylskåpet att "klicka" i kaffet.
Gott som …
Ikväll kanske med en skvätt Whiskey?