Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1021 ggr
magdaek
0

Mjölkprodukter

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett råd. Har ätit LCHF-kost i ca 6 veckor nu. Kroppen mår toppen; mindre värk i axlar och mitt eksem har försvunnit, dessutom är magen lugn och tyst. Tänker aldrig gå tillbaka till en kolhydrat-rik kost igen. Min fråga är dock följande: första månaden gick jag ner lite drygt
3 kg men sedan har vikten stått stilla. Skall jag testa med att minska konsumtionen av mjölkprodukter? Har ett stort intag av mjölk, fil och grädde. Fetaste varianterna naturligvis. Kan det vara anledningen till att viktminskningen uteblir eller är jag helt enkelt för otålig?

"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!Skrattande

dufva
0

Jo, mejeriprodukterna tillhör dom första stenarna man får börja vända på när viktnedgången går i stå.Glad

Grädde och cf i matlagningen går ofta bra men mjölk som dryck och grädde o youghurt som egna fristående rätter frigör ofta för mycket insulin..

magdaek
0

Okej. Tack för rådet. Ska kanske inte äta fil till frukost längre då. Blir dock lite problem all sluta med mjölk i kaffet. Kaffe är en stooor last.

Wtn3
0

Ett paket (3 dl) ekologisk grädde i veckan samt 200 gram CF och 500 gram turkisk yoghurt i veckan kan jag konsumera utan att det stör viktminskningen (om jag tog bort dem skulle dem skulle det kanske gå ännu fortare men det vill jag inte, skinnet ska hänga med fettförlusten också), lägger jag till ett stort glas mjölk eller en tallrik fil om dagen stannar viktminskningen, alla är olika känsliga för mejeriprodukter, man får prova sig fram till en bra nivå. Och du kan ju prova med grädde istället för mjölk i kaffet, men det är inte alla som tycker att det blir gott, personligen tycker jag att grädde är för sliskigt för att blanda i dryck, men i såser och äggröra går det bra.

magdaek
0

Jag brukar ha lite grädde i också men det är alltså bättre att bara använda grädde? Då blir inte problemet lika stort:)

Wtn3
0

Grädden innehåller färre kolhydrater och mindre mjölksocker än mjölk så kan du byta ut mjölken mot grädde så är det positivt. Står vikten still är ett av de första tipsen man får att sluta med de minst feta mejeriprodukterna helt (eller ersätta dem med fetare sådana)

Jennix
0

Tyvärr är det så att vissa måste begränsa mjölkprodukterna och vissa kanske måste ta bort dom HELT.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mrsAngel
0

Jag är en sån som dricker mkt te, och i det måste jag ha mjölk, och då menar jag frikostigt med mjölk. 1 dl i varje kopp te. Samma med kaffet. Men nu sitter jag och sippar på en kopp te med äggmjölk i istället, har inte så mkt smör i som andra har men detta är helt okej, smakar nästan identiskt med te och mjölk.

Sen funderar jag på en sak, jag har tänkt att jag nog använt för mkt mjölkprodukter innan, typ det ovan nämnda, och grädde och creme fraiche i maten. Men så slog det mig att det kan inte vara så farligt ändå, för det finns ju inget på tallriken som liksom suger åt sig det goda, och jag äter ju inte såsen med sked. Alltså kan det inte vara så farligt. Värre är det nog för min redan runde make som inte alls är intresserad av denna kosten utan äter kolhydrater fortfarande, han går ju upp i vikt!

TjockaBerta
0

Mjölkprodukter är svårt tycker jag. Jag kan helt enkelt inte avstå från mjölk. Det är den godaste dryck jag vet. Kaffe dricker jag med mycket mjölk i också.

Fick på kostdoktorns sida rådet att byta ut mjölken mot grädde för att sänka antalet kolhydrater och gjorde så. Men häromdagen läste jag en tråd om hur folk går upp i vikt av just grädde.

Nu försöker jag dra ner på både fett och kolhydrater genom att blanda mjölk och grädde och ha i kaffet.

Hur man än vänder sig har man den där bak.

>>>Malum domesticum<<<

magdaek
0

Ska kanske testa med äggmjölk. Har hört att det finns många olika varianter dock. Har man alltid stevia i blandningen? Har beställt men inte fått det ännu.

Andina
0

Jag använder stevia i min äggmjölk som jag har i kaffet. Inte annars. Jag tycker om sött - också.
Många sötar inte alls, många smaksätter med annat som de tycker om, många smaksätter inte alls.

Så prova dig fram till varianter som du tycker om.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

magdaek
0

Jag får exprimentera lite helt enkelt. Tack för tipset!