Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2076 ggr
Aliki
0

Äggekonomi..Oopseis

Ska idag försöka mig på oopseis. Vanligtvis köper jag stora frukostägg i 12-pack på ICA (ca 28:-)…. ..oekonomisk som jag är…men goda är dom!

Idag bestämde jag mig för ett 30-pack för 34,90.( Kanske dyrt det också?)…men de är ju pyttesmå! (44gr)

Har storleken någon betydelse?Flört

-Främst i "bakrecept"som oopseis? -Hur stora ägg köper ni? -Vad betalar ni /styck?

Ser fram emot en Räkmacka till kvällen… hoppas någon av er har tid att svara innan dess.

flikkan77
0

Köper medelstora ägg, 53-63 gram, och dem  har jag både i oopsies och äggmjölk. En storlek som passar mig! Glad

"You just have to belive…"

rifla
0

har tur för jag kan köpa ägg direkt av en vän här hemma, kolla om det finns någon som har hönor nära dig? lite svårt om man bor mitt i stan förstår jag.

Gav min vännina en säck med linfrö till hönorna sist..och det gillade dom och vips blev det lite mera omega 3 i äggen..

rifla
0

Idag blir det kål soppa

• 1 vitkålshuvud (krav)
  • 2 gula lökar
  • 3 klyftor vitlök
  • 2 strimlade morötter
  • 1½ tsk mortlade grovt kryddpeppar
  • 3 istärningar av älgfonden som jag gjort själv
  • 2 liter vatten
  • 2 tsk salt ev lite soya
  • 3msk smör

Fräser kålen,lök, vitlök och morötter i smöret först utan att det blir brunt, sista minuten ihop med kryddpepparn. sedan allt det andra i. detta kan koka i 1-2 tim.

• 500 gr färs (älg har jag)
  • 1 riven lök
  • 2 ägg
  • salt och peppar och goda örter
  • 1dl grädde

Gör små köttbullar av detta som precis innan servering får koka med i soppan ca 10 min.

en avokado sallad intill med fetaost och vinegrett…

rifla
0

Så fel den kom..jag som hade slagit upp soppa och gjort den dit..

Aliki
0

Låter gott i alla fall! 

Kål är ju ekonomiskt!

Själv gör jag gräddstuvad direkt i stekpannan minst en gång i veckan.. gott med ett par skivor stekt fäsk till!

Tillbaka till äggen:

Om ett normalstort ägg är ca 60 gram och jag gör dubbel oopseis på 6 ägg blir det 360 gr.

360 gr / 44gr. = 8

Jag tar 8st pytteägg till receptet och hoppas på tur.

redina
0

Där jag bor i Storvreta köper jag 30-pack (normalstora) i en gårdsbutik i Ängeby. De är närodlade och kostar 40kr. Tycker det är bra ägg, som jag kan rekommendera om man bor i närheten.