Äggekonomi..Oopseis
Ska idag försöka mig på oopseis. Vanligtvis köper jag stora frukostägg i 12-pack på ICA (ca 28:-)…. ..oekonomisk som jag är…men goda är dom!
Idag bestämde jag mig för ett 30-pack för 34,90.( Kanske dyrt det också?)…men de är ju pyttesmå! (44gr)
Har storleken någon betydelse?
-Främst i "bakrecept"som oopseis? -Hur stora ägg köper ni? -Vad betalar ni /styck?
Ser fram emot en Räkmacka till kvällen… hoppas någon av er har tid att svara innan dess.

Köper medelstora ägg, 53-63 gram, och dem har jag både i oopsies och äggmjölk. En storlek som passar mig! 
"You just have to belive…"

har tur för jag kan köpa ägg direkt av en vän här hemma, kolla om det finns någon som har hönor nära dig? lite svårt om man bor mitt i stan förstår jag.
Gav min vännina en säck med linfrö till hönorna sist..och det gillade dom och vips blev det lite mera omega 3 i äggen..

Idag blir det kål soppa
- 1 vitkålshuvud (krav)
- 2 gula lökar
- 3 klyftor vitlök
- 2 strimlade morötter
- 1½ tsk mortlade grovt kryddpeppar
- 3 istärningar av älgfonden som jag gjort själv
- 2 liter vatten
- 2 tsk salt ev lite soya
- 3msk smör
Fräser kålen,lök, vitlök och morötter i smöret först utan att det blir brunt, sista minuten ihop med kryddpepparn. sedan allt det andra i. detta kan koka i 1-2 tim.
- 500 gr färs (älg har jag)
- 1 riven lök
- 2 ägg
- salt och peppar och goda örter
- 1dl grädde
Gör små köttbullar av detta som precis innan servering får koka med i soppan ca 10 min.
en avokado sallad intill med fetaost och vinegrett…

Så fel den kom..jag som hade slagit upp soppa och gjort den dit..

Låter gott i alla fall!
Kål är ju ekonomiskt!
Själv gör jag gräddstuvad direkt i stekpannan minst en gång i veckan.. gott med ett par skivor stekt fäsk till!
Tillbaka till äggen:
Om ett normalstort ägg är ca 60 gram och jag gör dubbel oopseis på 6 ägg blir det 360 gr.
360 gr / 44gr. = 8
Jag tar 8st pytteägg till receptet och hoppas på tur.

Där jag bor i Storvreta köper jag 30-pack (normalstora) i en gårdsbutik i Ängeby. De är närodlade och kostar 40kr. Tycker det är bra ägg, som jag kan rekommendera om man bor i närheten.