Nu har det gått snett!
Klarade två veckor på fakirkost……….i går kväll käkade jag ett par nävar cachewnötter och likaså idag har jag tagit lika mycket ungefär, så jag har väl fått i mig regält med kolisar…..SUCK! Vad gör jag NU???????
Kram på er

Går vidare - UTAN Cachewnötter. Ingen fara sålänge Du inte fortsätter på samma vis. Mula in nåt riktigt fett så Du inte orkar få ner kolhydrater! Och spola ner resten av nötterna i toa, eller nåt. Allting funkar om man ger sig den på det. Heja heja ;-)
Ja jag ska slänga nötterna NUUUU
Jag har inte riktigt koll på vad Fakirkost är, men jag har tolkat det som att det är ännu strängare än att ligga på runt 5% K per dag. Kanske är denna kost för tuff för dig? Kanske fungerar en "vanlig" LCHF-kost bättre? Jag tror att det är bättre att äta det som fungerar i längden, även om viktminskning tar längre tid, än att ta i för hårt med risken för att det spricker. Men det är bara en personlig reflektion från mig 
Ja Gitsan det är tufft. Men det är enda sättet för mig att gå ner i vikt, att lämna grädde, ost, grönsaker och nötter mm helt. Jag har tänkt att jag ska komma igång nu så att kroppen börjar att ta av fettlagren ordentligt, sedan ska jag börja lägga till ett av ovanstående i taget och se om jag tål det och fortsätter att gå ner på det……….
Kram på er

"Fakiren" är väl närmast min uppfinning, och ingenting jag rekommenderar som förstaval. Det är något man tar till när ingenting annat fungerar. Dessutom är det bra när man vill utröna vad det är för ett födoämne som man inte tål.
För de allra flesta duger det utmärkt med en hög andel animalisk mat (inklusive de feta bitarna). Halva tallriken eller så. Resten får bli grönsaker som växer ovan jord. Yoghurt, nötter och alla andra tillägg tycker jag att man ska vänta med tills huvuddelen av fettminskningen är i hamn. Börjar man sin fettförbränningsresa med hela batteriet av tillägg är det upplagt för problem.
Och för tusende gången: Fettminskning och minskning på vågen är inte samma sak!
Använd mitt magiska snöre!
Sten Sture
Sten Sture; jag är inet bekant med ditt snöre…. Allt detta är väldigt nytt för mig och det känns onekligen lite omvälvande.
Är det ett snöra du använder och t.ex mäter midjan med och klipper av varefter, eller?
Japp, jag mumsade också i mig ett par nävar cachew-nötter igår. Plus att det blev ett par msk grädde i morgonkaffet idag.
Så nu vacklar jag mellan att gå tillbaka till min vanliga kost eller fortsätta med "fakiren".

Gnici,
var lugn. Lite cashewnötter är långt ifrån någon katastrof. De innehåller ju trots allt till största delen bra fetter. De kolhydrater du fått i dig bränns snart bort. Om du fortfarande har ångest - ta en promenad så bränns de fortare! 
Gnici, loppet är inte kört för det! Se det som ett tillfälligt avsteg och som att du blev en erfarenhet rikare, och så lägger du det bakom dig och går vidare. Du vinner inget på att må dåligt, få dåligt samvete eller dylikt- tvärtom! Snarare så kanske det gör det lättare att undvika samma situation nästa gång, och när du lyckas bryta "ovanan" och gå tillbaka till den kost du vill äta så stärker det målmedvetenheten och minskar risken för återfall. Det var enligt mig ändå ett ganska snällt avsteg, det kunde ha varit värre än några nötter 
Tack för svaren allihopa!
Har funderat på om mitt nötfrosseri bottnade i att jag inte förmår mig att äta det jag Ska äta egentligen, utan att få en kväljande känsla. Min kropp försöker att protestera mot allt fett på något sätt, jag vet inte…….
Jag har inte dåligt samvete eller så.
Jag har ju provat att äta mera normal LCHF kost, men varken minskat i cm eller kilon……..Så att äta så här strikt nu, är min sista utväg och hittills så har det ju funkat.
Skit också
Bara för att jag mår lite sämre psykiskt, så går min plan angående mat i stöpet. I dag har jag ätit en massa ost, grädde + hallon. Inte så farligt kan tyckas, men inte enligt min plan……….

Inte så farligt! Inte om du jämför med hur du åt förr, eller? 
Nä precis
Jag har återgått till LCHF efter semesterfrosseriet och vikten minskar men jag vet att det stannar snart. Jag har min magiska gräns där det inte går ner om jag inte kör fakirkost. Men nu skall jag ta det lugnt och komma igång med maten igen. Har ätit både det ena och andra men inte godis och massa kakor.
Om du ätit lite nötter så händer det inget annat än att vikten står still, och man kan återgå till fakirkosten när man känner för det.

Jag hade också en kväljningsperiod, tror det ingår i en övergångsfas.
Jag försökte laga lite annan mat som omväxling, byta recept och så. LC fortfarande, förstås, men införde lite mer variation. Då gick det bättre, inga problem nu.
Gitsan…. Knipsa inte av snöret…. Markera från början så du när du slimat ihop kan se hur mycket du faktiskt minskat.
Bättre med snöre än med våg sägs det …
Jag fixar inte det här……..Har mycket omkring mig och mår inte särskillt bra just nu……Och i dag hamnade jag in i de gamla banorna - Att köpa godis och choklad för att sedan proppa i mig i stora lass……Det känns som om jag aldrig kommer att klara det här med LCHF och jag känner att jag vill gå till baka till "vanlig mat", där jag får äta allting……..Men jag vet också att min kropp inte mår bra av kolhydrater, samtidigt som jag vill äta dem……..
HJÄLP!!!!!!!!!!!

Gnici, jag förstår att Du har det mycket jobbigt. Och har jag förstått rätt på tidigare beskrivning av Dig är det inte bara maten/kolhydratberoendet, sorgen över Din fina flicka utan också Borderlinepersonligheten som "bråkar" med Dig.
Ta en dag i taget. Det är ju som Du vet: bara Du som får lida när Du öser ner kolhydrater i form av godis. Vi andra finns här ändå. Du sviker Dig själv och det är straff nog. Jag lovar att det är fler än jag som i alla fall ska finnas här för Dig.
Imorgon är en annan dag !
Tänker på Dig *kram*
Gnici, ge inte upp NU när du kommit igång så bra!! *pepp* Försök att inte ens gå in i en butik eller kiosk närmaste tiden… Vet ju att du har mycket i bagaget som sätter snubbelben för dig, men försök ta dig vidare de här första veckorna, det ljusnar längre fram och blir lättare med maten… Kramar!
Hej Gnici!
Jag har precis som du varit nere och vänt.
Det är ett evigt trixande med tankar och känslor och till slut ski… man i det.
Jag vet dock att du kan, du bevisade det för mig.
Man ramlar,men man reser sig igen.
Ta tag i det när du orkar.
Jag väntar på dig, vi måste peppa varandra.
Tack för ditt fina mail och fina kissarna.
"Det är inte i medvind som draken flyger, utan i motvind"
Du lär dig av dina misstag, jag är inte alls orolig för dig. Du kommer fixa det här
Du har ju gjort enorma framsteg redan!!
Misslyckanden är en del av inlärningen! Hoppa upp på tåget igen för du kommer falla tillbaka färre och färre gånger. Du kommer inte att ångra dig i slutändan…
"Styrka är inte att aldrig falla. Styrka är att falla, slå sig hårt och resa sig igen"

Jag tycker inte att 2 nävar nötter på 2 veckor är ett misslyckande.
30 mål pasta och 70-100 brödskivor (som jag åt förut) kallar jag för ett misslyckande….och är väl också den troliga kosten om man hoppar av denna artriktiga kost.
Margareta skrev tidigare på forumet om att man går på en väg med massa hål och gropar som man ramlar i i början. Men det kommer bli bättre om man fortsätter efter fallen. Det blir så smånimgom lättare att återgå och man faller inte så ofta.
Hoppas du kommer igen. Kram/Mervi
Gnici, fortsätt att läsa och skriva här! Hur går det för dig?