Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 70189 ggr
nyttigajag
0

creme fraiche vs. gräddfil

vilket äter ni mest utav?

har inte tänkt på det förräns sambon sa det igår:

gräddfil är surare och godare än creme fraichde som är len på nåt konstigt vis och näst intill smaklös.

så här inhandlades 4st 5dl gräddfil idagFlört

Karin20
1

Jag äter mest creme fraiche för att den är fetare, godare (enligt mig) och kan användas till hur mycket som helst. Gräddfil har jag helt lagt av med.

//Karin

PiteCarina
0

Jag har alltid gillat crème fraîche och numera äter jag det med gott samvete!Glad

Gräddfil har jag nog inte ätit hittills i år? Innan LCHF så åt jag det till senapssill och ibland till tacos.

MegN
0

Jag har också alltid gillat creme fraiche - kan äta det direkt ur burken (brukar ha i lite vaniljpulver i cf och kalla det "efterrätt"…!).

Gräddfil har jag aldrig fastnat för, konstigt - för jag älskar filmjölk men unnar mig förstås inte det särskilt ofta numera. När det är varmt på sommaren är ett glas kall filmjölk otroligt gott!

Puhlo
1

Innan LCHF älskade jag gräddfil. Jag sade nångång att mitt indiannamn vore "Käkar-litervis-med-gräddfil" för det var precis det jag gjorde. Kunde inte få nog.

Nybakt bröd med salt och kummin och sen gräddfil till det. Helst den ungerska som har 20% fetthalt. Jag kan fortfarande leva på det, men akta dig vad ont i magen jag får.

Hemma i Sverige är jag dock en creme-fraiche-kvinna. Och smaklös? Gud nej. Ha på lite salt, flingsalt är toppen. Det är smarr!!

jessikan
0

Älskar creme fraiche! Behövs det ens en krydda på den?

nyttigajag
0

#5 ja det behövs det.(ibland)

greensis
0

Creme fraiche, definitivt. Fet, len, syrlig. Anpassar sig till de flesta sorters mat.

Gräddfil är OK, men går inte att koka, och så är den i magraste laget - jmf med CF, alltså!Flört Ett alternativ till färdig sås, eftersom den är rinnigare.

Jag har CF till mat, i mat, som såsbas, som röra-bas, med mosade hallon till yoghurt, som bas i falsk glass…

Hos oss går det nog ett par liter CF i veckan och minst en liter vispgrädde.

Fabricati diem, pvnc!

cacao
0

Creme fraich innehåller 34% fett medans gräddfil "bara" innehåller 13% fett. Använder knappt gräddfil alls längre utan det blir oftast bara CF

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

flikkan77
0

Jag tycker bäst om gräddfil till maten men CF är mer användbart i mat. Fast just nu äter jag inte direkt nått av det.

"You just have to belive…"

molana
0

Skrattande

molana
0

Skrattande

nyttigajag
1

#9 håller med,creme fraiche  i maten och gräddfil till goda kalla såser!!

cacao
0

PS: Vet ni att det går att vispa upp creme fraich så att den blir tjock som vispad grädde? Toppengott med lite vaniljessens i,  istället för vaniljsås.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

nyttigajag
0

#13 jasså?? nej det visste jag inte,men vispgrädde är ju sååå gott.

greensis
0

#13 Creme fraiche vispad med elvisp m äggulor, vaniljpulver och hälften mascarpone är basen i min vaniljglass.

Mycket mäktig och mättande, det räcker med LITE till efterrätt.

Fabricati diem, pvnc!

nyttigajag
0

en variant på glass:

Vispa äggulor med florsocker till ett hårt "skum".

Vispa grädden tills den är lite hårdare än filmjölk i konsistens.

Dela vaniljstången på mitten med en vass kniv och skrapa ur fröna med en sked. Vänd ner vaniljfröna i de vispade äggulorna och vänd ner grädden i din äggblandning.

Frys 5-6 timmar i lämplig form, ta ut parfaiten och låt den tina i kylskåp i ca 15 minuter innan servering.

greensis
0

#16 Måste man ha florsocker för konsistensen skull, eller funkar det att bara vispa äggulorna?

Fabricati diem, pvnc!

nyttigajag
0

#17 funkar utan florsocker skulle jag tro..

greensis
0

#18 Jag funkar också bättre utan florsocker.Tungan ute

(Skärpning, nu är jag så "rolig" att det bara är att gå och natta sig. Snart…)

Fabricati diem, pvnc!

Cissit
0

Jag har alltid gillat creme fraiche bättre, men tidigare tyckt att den var "för fet"..hållt mig till lättvarianterna, på slutet åt jag viktväktarnas fraiche som mer är som tjockt vatten :P Nu äter jag min älskade creme fraiche med gott samvete! Kan inte komma på något där jag hellre skulle ta gräddfil faktiskt. Ett par stora burkar i veckan går det nog, lite mer ibland och mindre ibland. Och någon liter grädde :D

Maja2
0

cf alla gånger Skrattande

anki1
0

Om maten är mager (när sonen lagat den) har jag på några skedar CF. När jag använder CF och är klar med den brukar jag slicka av skeden jag anvvänt innan den åkr i diskhon (det får gärna vara lite CF kvar på den då).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

nyttigajag
0

bnu har jag gjort LCHF kokbokens coleslaw…

det stod creme fraiche,men jag tog gräddfil,det gick bra det med..Flört

till det blir det ungsbakad falukorv med krossade tomater,paprika och massa ost.

UBCL
0

CF i kalla såser + TY + räkor + dill + citron = Skrattande

CF i varma såser + vispgrädde + smör + lit soja + lite tomatpasta = Skrattande

evacarina
0

Använder CF både i varma och kalla såser och röror.

Det enda jag använder gräddfil till är kebabsåsen. Hälften GF och hälften CF tycker jag blir bäst.

jejjja
0

Creme fraich klart bäst och godast med lite färska kryddor i mums fillibabba

[Pennylane1]
0

använder inte gräddfil, men CF och turkisk yoghurt. CF är så gott och jag äter också med vaniljpulver. MMMMM

Go-D
0

Jag använder CF, det är riktigt gott att slurpa lite direkt ur burken. Gräddfil använder jag när jag ska göra en viss sorts smet till smörgåstårta, men det blir ju inga såna nu för tiden….bara ibland.

Karin20
0

För att inte tala om smetana som finns på två-kilos burk, tyvärr endast hos grossisterna, typ Martin Olsson.

42 % fett 2,5 % kolhydrater och så gott så gott

//Karin

JAUS
0

Endast kräm fräsh och maskarpone.

Cissit
0

Oh Karin, det låter ju mumsigt som tusan…varför säljs inte det i affären? Vi får tametusan ta och starta en lchf-vänlig affär :)

starhawk
0

Creme fräs har jag väl prövat nån gång men det gav verkligen ingen mersmak, gräddfil å andra sidan är smaskens!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus