Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3046 ggr
Karin20
0

Hur mycket?

Nu har jag räknat lite och funderat efter att ha fått frågan i går. Hur mycket kolhydrater ska/får jag äta då? Och vi pratar ju ofta i %, dvs 5 % och som UFO i gram, dvs under 5 gram.

Men om vi nu ska prata om de 5 procenten så har jag tänkt det så här:

Jag utgår från proteinet, som jag tänker mig är 1 gram per kg jag vill väga. Enligt Skaldemans ratio ska det vara 20 %. Jag vill väga 60 kg, alltså ska jag äta 60 g protein och det ska vara 20 % av helheten, som då blir 300 g och då har jag fått något att utgå ifrån.

75% ska vara fett, dvs 75% av 300, som då är 225 g och max 5% ska vara kolhydrater, dvs max 15 g.

Mer ska jag inte äta. Vill jag väga mindre, måste jag äta mindre av allt förstås. Det är ju också så att för mycket protein inte heller är bra.

//Karin

mikaelj
0

Det där lät faktiskt rätt invecklat. :-)

Cissit
0

Ojoj, vad invecklat…jag tror inte man behöver räkna så himla mycket utan mer känna efter vad som funkar för en. Man kan någon gång ibland lägga in dagens intag i minmat så ser man om man ligger hyffsat till. Men det är klart, gillar man att räkna och vill ha stenkoll så why not :) Själv tycker jag det är hysteriskt skönt att slippa väga och räkna allt efter viktväktarperioden. Jag kör på känn och än så länge går jag ner i vikt i ett bra tempo, men jag är också rätt ny på det hela.

Karin20
0

Tyckte det lät rätt enkeltGlad

//Karin

mikaelj
0

Det där med Skaldemankvoten och allt det med procent och gram.

Jag utgår från (ungefär) en handflatestor kolhydratsnål proteinkälla, fett till och eventuellt lite av något kolhydratrikare tillbehör. Ta-da. :-)

Karin20
0

Jag räknar inte egentligen heller, jag fick frågan och funderade på hur mycket 5% egentligen är i mängd.

Jag tror inte att man kan äta hur mycket som helst även om man bara håller sig under 5%-gränsen på matvaran eller till proportionerna.

//Karin

MimLan
0

Mja.. Procenten avser E%, inte vikt% som du räknar med. Dvs 75% fett är inte av 300 gram (kött), utan av totala energiintaget.

Aslaug
0

Jag tycker det var rätt lätt och bra räknat, även fast det är lite fel då det ska vara E%. För 60 gram protein per dag är väl ganska så lite? Jag tänker typ på en 90 grams hamburgare. är två tredjedelar av den det enda proteinet man bör få i sig? Om man nu då väger eller vill väga 60 kg. Eller är det jag som tänker fel? Jag trodde jag fick i mig alltför lite protein då jag inte äter kött varje dag utan får i mig det i från ägg och andra livsmedel… hmm…

Jag har ju garanterat fått i mig mer än 15 gram kolhydrater. Som sagt. Jag måste börja väga och räkna, måtta och mäta Tungan ute

Caena
0

anslaug, tror du missuppfattat.. 90 gram hamburgare betyder inte 90 gram protein, utan 90 gram kött, varav ca 20% är protein.. mer vid tex lax eller kycklingfile, mindre vid tex feta köttbitar..

Karin20
0

MimLan, jo precis, 300 gram är inte 300 gram kött, utan 300 gram total av någonting, dvs kanske energiintaget, fast egentligen inte det heller, eftersom energi mäts i kilokalorier. Och jag ville komma ifrån kaloritänket, inte få fram hur många kalorier 5% kolhydrater är.

60 gram protein är ju inte 60 gram kött heller, men jag kanske är helt ute och cyklar.

Edit: Oj då det kom visst några till emellan.

//Karin

Aslaug
0

Nej, det är klart. Vad dum jag är. Tänkte liksom inte riktigt så långt.

Det är onekligen intressant, även fast jag faktiskt skulle behöva en föreläsning om alla gram och procent hit och dit.

Cissit
0

Det kan ju absolut vara bra att i början "pejla in" lite hur mkt saker och ting väger och vad de har för energivärde, hur mkt kolhydrater, fett eller protein de innehåller och sånt, så har man ju lite bättre koll sen. :)

nyttigajag
0

jag kollar bara kolhydrater i dem varor jag köper.

Caena
0

det har ju kommit en tråd där vi väger våra vanligaste ingredigenser och skriver in hur mycket det är i tex dl.. 

#12 det kan vara bra att även kolla protein och fett.. 

har börjat tänka på det som en uppställning för matten.. 

prot        12
kh     +  5,5
____=_____(17,5)____
= fett   25
I'm all clear

nyttigajag
0

#13 nej det behövs inte så länge fetthalten är hög ,och kolhydraterna är låga.

exempel:

creme bounjour:

kolhydrater 3g/100g

fett 30g/100g.

det räcker för mig.

Caena
0

tycker bara att det e ganska lätt. har nog med skaldemans ratio att göra.. =)
försöker se till ungefär desamma på hela dagens intag..

Margareta
0

En del gillar matte och andra gör det inte - så har det varit ända sen skoltiden.

Ni som inte gillar det kan läsa en annan tråd och ni som gillar kan fortsätta läsa och skriva. Så enkelt är det.

Numer pensionär i Nynäshamn

nyttigajag
0

#16 kändes som ett ganska meningslöst inlägg margareta,det där vet ju alla.men man måste väl få uttrycka sig i en tråd eller?

Cissit
0

Det är klart att folk får räkna om de vill. Hur mkt som helst! Men det är väl bra om folk vet att man kanske inte nödvändigtvis MÅSTE räkna på allt? Alla har ju sina metoder, inget är mer rätt eller fel :)