Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2704 ggr
shintaida
0

Vill bara meddela detta...

….att jag slutat med LCHF.

Detta pga av mina ryggskott och för att min terapeut sa att jag INTE har byggt upp min kropp/mitt försvar mot smärta.

Visst har jag haft mer ont under LCHF-tiden. Men det har jag tagit.

Men TVÅ ryggskott på TVÅ veckor blir för mycket! Varav ett slutade med ambulansfärd och höga doser morfin.

Nu har jag ätit som "Svensson" i en vecka och INTE gått upp ett enda dugg!

Det enda jag ser efter, är att jag INTE tar om, eller att jag INTE TAR FÖR MYCKET av maten.

Äter på mindre tallrik också.

Har till och med choklad och ostbågar åt jag i helgen!

Och när detta ryggskottet gett med sig, kommer jag att börja stavpromenera igen.

Nu är jag inte heller vikthysterisk mer, som jag var innan. Men jag kommer att väga och mäta mig en gång per vecka.

Margarin kommer INTE in i huset! Behåller mitt smör. Undviker så mycket som möjligt vitt mjöl. Annars äter jag fullkornssaker och grönsaker till kött, fisk, korv mm.

Tack för denna tid! Den var lärorik och jag kommer att förmedla att det är en BRA livsstil, men inte passade just MIG.

Ville bara meddela detta om (vilket jag inte tror) ni skulle leta efter nya trådar som jag skrivit.

Tack! // Shintaida

annainorrland
0

Men vad tråkigt, jag följde alltid dina trådar även om jag inte skrev mycket

Och tror du verkligen att du får mer ryggskott av att äta mindre socker?

Thea
0

Hej!

Tråkigt att höra att du fick mer ont under LCHF-tiden. Det är också min egen erfarenhet. Jag sitter idag med värk (inte så farlig ÄN) i handleder, armbågar och axlar. Något som jag aldrig upplevt tidigare! Trodde först att det var "musarm", men det sitter i båda armarna, även om "musarmen" är lite hårdare ansatt av värken. Jag vet inte om jag ska förknippa det med LCHF eller slumpen.

Hur som så har jag också "övergett" LCHF, men jag befinner mig fortfarande på forumet då jag anser att jag har något att tillföra med min erfarenhet! Vi har börjat lägga till fullkornsprodukter och dragit ner lite på fettet. Men fortfarande är det bara naturligt fett som gäller! Mycket inspirerat av GI.

Lycka till och hoppas att ryggskottet ger med sig fort!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Anninni
0

Hoppas ryggen blir bättre.

Ät och må bra.

UBCL
0

Jag förstår om du har det jobbigt just nu Gråter

Det är bra om du fortsatt försöker hålla dig till sådant som du nu vet är nyttig mat. Precis som Annainorrland har jag svårt att se kopplingen till just ryggskott men beslutet är naturligtvis ditt eget. Och du vet ju att du är välkommen tillbaka in i värmen igen.

Bertil

ariaam
0

Vad tråkigt!! Det gör ont att ha ryggskott!! Jag är överrörlig i hela kroppen o lchf har gjort att jag inte har så ont längre o viktminskningen har gjort att jag mår bättre. Jag styrketränar 3 ggr i veckan "för att hålla ihop" o jag tycker att träningen går bättre nu än förut!! Men lycka till nu i fortsättningen o ta det lugnt med ryggskotten!!Flört

dufva
0

Shintaida!

Jag tror din terapeut är fettskrämd och har sin övertygelse klar.

Du har fått mycket bra kunskaper under tiden du har varit här som du kan använda själv så hoppas du hittar en mix som passar dig

Lycka till Glad

fia1
0

Tråkigt att du har såna problem. Jag har förstått att du tvivlat tidigare på kosten och inte bestämt dig förrän nu. Lycka till, jag tror det går bra för dig.

ebet
0

Rygskott är ryggskott, har med massa saker att göra, men min erfarenhet är att det har inget att göra med kosten. Jag har ständiga tendenser till rygg och nacksott, de har varken blivit bättre eller sämre av kosten. Det är inte alltid maten som saker och ting beror på.

Naturligtvis hoppas jag att din ryggskott går över. Det är inte första gången du börjar eller slutar med LCHF. Någonstans gäller det att bestämma sig för det som man ser bevisad. Kvaliten på dessa bevis är väldigt varierande, då man är inte mer än människa, lättpåverkad och benägen att tro.

Att man väljer att äta mer, eller mindre kohydrater är ju helt ok, om man bara vet varför man gör det. Men att skylla på ryggskott är ju lite långsökt tycker jag. Vill du äta mer socker, så kan du bestämma det alldelles själv, det är ingen livavgörande beslut, det är bara att testa. Ryggskottet kommer att försvinna så småningom oavsett vad du äter. Även om du fortsätter med LCHF.

greensis
0

Hoppas dina ryggproblem förbättras.

Lycka till med en kosthållning som passar just dig.

Fabricati diem, pvnc!

elisabeth83
0

Hej Shintaida!

Har efter en tid här börjat inse att jag kanske inte heller ska (eller behöver) ät så strikt lchf, är ju varken diabetiker eller överviktig dock kommer jag vara lchf evigt tacksam för att den botat min fettskräck!! Jag kommer nog fortsätta ät lite kolhydrater men försöka att inte vara så extrem.

Hoppas det går bra för dig även med större andel kolhydrater, annars kan man ju alltid gå tillbaka :)

Kramar från elisabeth

shintaida
0

#6 dufva

Min terapeut är absolut inte fettskrämd.

I början tyckte hon det var jättebra och hon berättade hur hon äter.

Men med tiden såg hon på mig att jag inte mådde bra. Speciellt inte när vi pratade kolhydrater.

Jag var så…hmmm…hjärntvättad Obestämd, att jag fick ångest bara jag TOG på något med kolhydrater i.

Nu mår jag mycket bättre och äter som "vanligt" fast mindre och fler gånger om dagen, så att jag inte ska få sockerdippar.

Min handstil har blivit läslig sen jag slutade med LCHF. Innan var den skakig och det såg ut som om det var en mycket gammal människa som skrivit.

Nu är jag en erfarenhet rikare. Det HÄR var inget för mig. Behöver nog min dagsdos med kolhydrater som överstiger LCHF:s.

Men jag tittar in och läser här i alla fall. Skrattande

// Shintaida