Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3572 ggr
MonicaG
0

En vanlig dag - bra eller dålig

Hej

Nu har jag levt enligt LCHF under 1 månad. Och min första anledning till detta var för att gå ner i vikt. 1 kilo har jag lyckats med. Så man börjar ju fundera på om man gör totalt fel eller om min kropp spjärnar emot.

Grädde eller inte grädde.

Läser ju om att gräddsåser, grädde i keso, kaffet etc är bra. Eller så är det tvärtom. Man blir ju väldigt osäker.

En vanlig dag kan se ut så här.

Dricker kaffe eller te med mjölk alt grädde och ibland med smörklick i. Att dricka utan går totalt bort. Ett par koppar om dagen.

Äter en frukost på turkisk yoghurt som jag har en liten skvätt grädde i för annars tycker jag den är lite för syrlig. Och jag har lite blåbär i.

Lunch och middag består av något kött eller lax. Ofta äter jag vitkål till. Ibland har jag smör på eller så blir det en sås. Ibland en gräddsås eller så hollandaise eller bearnaise.

Har festat till det med smörbollar och har gjort ischoklad på 70% chokladkaka.

När det gäller att må bra så gör jag väl det i och med att jag inte känner mig så hungrig som jag kunde göra förr. Min IBS mage är fortfarande en IBS mage. Min fibro är fortfarande också som förr. Så ur den hälsoaspekten märker jag inget.

Men det är ju frustrerande att vågen inte rör på sig. Och blir så avis på dom som går ner massor genom att äta på samma sätt. Så man undrar ju varför jag inte gör det.

När det gäller kolhydraterna så är det bara dom jag får i mig genom grönsaker och bär, mjölk och sånt som jag stoppar i mig.

Ingen pasta, bröd, potatis, ris eller andra tydliga kolhydrater så där känner jag mig "duktig".

Grönsaker som växer ovan jord äter jag förutom då vitkål och då mest i form av sallad med tomat, gurka, paprika och grönsallad. Broccoli äter jag också ibland.

Fläskkött, nötkött, blandfärs, kyckling och lax. Ägg och bacon. Smör, mellanmjölk, grädde.

Ingen alkohol, inga läskedrycker, saft.

Enda i godisväg är då den mörka 70% chokladen och inte någon stor mängd.

Så förstå att jag är frustrerad och tror att jag har missuppfattat allt.

Eller??

mikaelka
0

Jag har också IBS och för mig funkar inte vitkål alls, gör mig mycket värre i magen!

Paprika är också något som många med IBS inte klarar, personligen kan jag även ha problem med tomat och broccoli! 

Samma sak gäller för ägg för mig samt bacon (för salt). Prova dig fram och uteslut dessa en i taget och se vad som händer! 

Vad gäller vikten så hade jag själv problem med detta men det handlar till största delen nog om att viktminskning är ett gammalt, föråldrat sätt att mäta fettminskning. Som de flesta andra kommer du nog att få ökad muskelmassa, vilket väger mer än fett och därmed syns inte så mycket på vågen! Prova att mäta med måttband istället, en gång i månaden eller så!

MonicaG
0

Jag hade trott att jag skulle känna mig mer konstig i magen efter vitkål. Lite mer bubblig och gasig men märker inget sånt. Så jag vill tro att vitkålen inte ställer till det. För jag har ju upptäckt hur gott det är. Vilket jag inte trodde tidigare som nästan bara ätit vitkål i pizzasallad.

Maia
0

Jag tror att du helt enkelt får i dig för mycket kolhydrater för att gå ner. Om du tar mjölk/grädde i kaffet och äter yoghurt till frukost med blåbär och dessutom har med t.ex. tomat i salladen så kan det gott bli såpass mycket att det hindrar viktminskning.

Testa att lägga in allt du äter under ett par, tre dagar på t.ex. http://www.MinMat.net och kolla hur mycket kolhydrater, fett och protein det blir. Se om du kan hålla dig under 20 gram kolhydrater om dagen, och rejält med fett så att du blir mätt, så kanske viktnedgången kommer igång. Och undvik att festa lite på choklad ett tag, för det kan ofta bli lite för mycket av det goda…

Har du stor övervikt? Om inte kan det också vara en del i att du inte minskar så snabbt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MonicaG
0

Nu börjar jag då fundera på vad ska jag äta???

Till frukost.

Jag äter inte mat hemma för det fixar jag inte på vardagar. Det ska vara något som är enkelt och kan ätas kallt. Och gärna förberedas dagen innan. Har provat äggmjölk men jag tyckte inte det mättade så bra som man skulle vilja utan det fick mig att tänka på svältdiet.

OCH jag äter INTE ägg kalla. Ryser av bara tanken. Dom ska vara stekta eller löskokta och varma.

Och när man läser om LCHF kost så får man ju äta också mejeriprodukter. I alla fall i den folder som jag läst och tror ju då i min enfald att detta är bra. Då borde dom ju nästan stå bland undvik eftersom det innehåller så mycket kolhydrater. Så ostskivor går ju också bort.

Ägg och bacon kan jag äta på en helg.

Och när man äter en blandad sallad så kanske det är knappt ens en halv tomat. Kan de ge så mycket kolhydrater??

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

Den här länken går jag efter - är den missvisande då???

Känner mig missmodig nu :(

greensis
0

#4 Frukost - kanske creme fraiche istället för yoghurt. Det är så fett att jag blir mätt på mindre än en deciliter.

Fabricati diem, pvnc!

Hausswolff
0

Först: Jag anser egentligen att LCHF är en kost och inte en diet, men i ditt fall är syftet att gå ner i vikt just nu och då kan det krävas vissa restriktioner i kosten = dietliknande.

Alla dieter förutsätter självdisciplin i någon form och ibland kan egna preferenser ställa till det rätt ordentligt. Du säger att du MÅSTE ha frukost som är kall och kan tas med enkelt, och helst fixas dagen innan. Det begränsar utbudet lite grann, i synnerhet om man ska dra ner på kolhydratintaget. Finns ingen möjlighet att gå upp tidigare, låta kroppen få vakna och sedan fixa en trevlig och god frukost som inte måste ätas kall och "på stående fot"?

//Celia

Hausswolff
0

greensis - och visst är det lite mumsigare med CF? Inte så syrligt. Tungan ute

greensis
0

#7 Ja, jag är ingen yoghurt-entusiast, har hellre ätit fil (förr i tiden)

Fabricati diem, pvnc!

mikaelj
0

Lågkolhydratkost är ett ganska bra effektivt skydd mot att gå upp i vikt, men som du märker finns det inga garantier för att gå ned i vikt.

Ett bra sätt är att äta långsamt, samt motionera måttligt (förbättrar aptiten, och dessutom kan du inte äta när du tränar ;)).  Insulinnivåerna gör att fettcellerna inte tillåts släppa ifrån sig fett, varför det just är mjölkprotein (ohc ost) många måste utesluta för att kunna gå ned i vikt.

Dessutom mättar hårdare saker bättre än mjuka. Låter kanske lite fånigt, men jämför en viss mängd kött med samma mängd köttfärs. Eller lika många kcal från grädde (lättdrucket) som från fisk.

Mina egna erfarenheter.

MonicaG
0

Tack för svaren.

Att ställa klockan för att gå upp tidigare och vakna är inget som fungerar på mig då jag är en extremt trött morgonmänniska och är inte hungrig för att jag är för trött. Tro mig jag har försökt kliva upp tidigare och gör det också då jag har barnen men har inte aptiten ändå.

Och så fick jag fibro och mig har den drabbat så att det är inte smärtorna även om de finns konstant utan det är hos mig tröttheten är som allra värst och mornar är absolut inte med mig. Helst hade jag önskat att jag hade kunnat börja vid 9-10 på dagarna men det går tyvärr inte och jag ska ändå vara glad att jag kan jobba. Jag har full fokusering på att ta mig upp ändå utan att behöva tänka på mat och laga den också.

Så därför äter jag det som är kallt och som jag kan äta på jobbet då jag har piggnat till efter någon timme. Oftast är detta inte förrän närmare halv 10.

Och i och med fibron så har träningen försvunnit och vikten ökat. Så från att tidigare orkat gå mellan 1-2 timmar per kväll med jycke. Springa på gymmet så ska jag vara glad att jag ens orkar med att laga mat och göra andra sysslor när jag kommer hem. Det blir inte långa promenader längre mer än någon enstaka dag på en helg och då får jag "lida" för det senare. Tur att jag har trädgård och kan leka med jycken där. Så hade jag haft energin och inte denna sjukdom så hade jag inte behövt gå ner i vikt. Tråkig matematik.

Ska testa creme fraiche. Av yoghurten som jag nu har trott skulle vara superbra med 10% fett så har jag ätit knappt decilitern. Förr så åt jag gärna fil eller så gjorde jag smoothies och tog med mig. Det var en bra frukost tyckte jag men det går ju bort.

Och jag har väl läst fel artiklar förmodligen då det sägs att detta ska vara en sån fantastisk möjlighet att gå ner i vikt på. Som jag förstår så verkar dom flesta äta den för annat än att gå ner i vikt. Så jag har helt missuppfattat denna metod.

Så ursäkta mig om jag verkar krånglig - inte min mening!

fia1
0

Små småningom kommer poletten trilla ner och allt blir så enkelt. Självupplevt.

Kan tipsa om Sten Sture Skaldemans böcker "Ät dig ner i vikt" och "GI-Noll". Måltidstips, recept och tips om hur man kan tänka när det gäller kosten.

Greddelin
0

Vad gäller frukosten kanske lchf-muffins skulle passa? Jag har ingen muffinsform, så jag hällde smeten i en vanlig fyrkantig glasform och skar upp i bitar. Bara att värma i mikron på morgonen!

Mer åt sufflé eller omeletthållet än regelrätta muffins om du frågar mej, men onekligen mycket behändigt. Kan ätas med pålägg eller béa… jag har testat.

Jag har hållit på 4½ vecka och gått ner ca 3 kg, men har haft mens två gånger, hjärtklappning och hettande kinder så det verkar hända massa saker i kroppen. Jag hoppas på att den snart fattar grejen och börjat släppa på fettet snart.

MonicaG
0

LCHF muffins låter spännande men jag hittar inget recept eller jo ett med choklad när jag sökte och det kan väl inte vara rätt???

Greddelin
0

Nä, det var med ägg, bacon, grädde och ost det jag testade. Ska se om jag hittar det…