salmonella/bakterier i kycklinglever?
håller på och gör en sats kycklinglevermousse (tack Margareta!)
utan att tänka mig för åt jag en bit rå kycklinglever…
hur är det med salmonella och bakterier i rå kyckling?
(det var gott
)
På grund av de stränga hygienreglerna som omgärdar den svenska kycklinguppfödningen är det mycket ovanligt att man påträffar salmonella i besättningarna. Vid smitta isoleras hela besättningen och avlivas på plats. Hela stallet saneras sedan noggrant.
Samtidigt som det svenska kycklingköttet är fritt från salmonella så hittar Livsmedelsverket allt oftare salmonella i importerat kycklingkött. Svensk Fågel arbetar nu för att kontrollen på det importerade köttet ska bli lika bra som på den svenska. Här gör Livsmedelsverket riktigt stor nytta!!
Den svenska salmonellakontrollen är unik. Hela kedjan, från avel till uppfödning och slakt kontrolleras noga. Hittas salmonella tas hela kycklingflocken bort. Detta har lett till att Sverige i dag har en av världens lägsta förekomster av salmonella. Under år 2003 har vid flera undersökningar salmonella påvisats i importerade kycklingpartier, däremot inte i den omfattande offentliga kontrollen avseende svenskproducerade kycklingprodukter.
Campylobacter är det en något större risk för men genom forskning och praktiska försök är Sverige sannolikt det land i världen som kommit längst i att minimera förekomsten av campylobacter i kyckling. Svensk Fågel har sedan den stora campylobacterkrisen i mitten av 1980-talet aktivt verkat för åtgärder som ska minska frekvensen av campylobacter i kycklingflockar. Ambition för branschen är att nå samma låga nivå som gäller för salmonella.
En något långrandig förklaring men jag tror det kan vara av allmänt intresse.
Hygien! Hygien! Hygien!!

Blää!Du får nog käka en näve vitpepparkorn..
Men skämt å sido, det är inte bra att äta rå kyckling!kommer inte ihåg vad bakterien heter som man ska akta sig för, någon annan vet säkert.

jag blir nästan lite lockad att prova rått kycklingkött trots allt, om det är svenskt verkar det trots allt relativt säkert… har varit nyfiken på det länge nu! Jag är tokig i rått kött och har hört från en japansk vän att just kyckling ska vara supergott rått ;) i asien bör man dock inte äta kyckling ens tillagat!
kyckling-sashimi *mmm*
tack bazz
Numer pensionär i Nynäshamn
Usch! Jag gillar stekt kyckling bättre faktiskt! Tur att vi får göra som vi vill, eller hur? 

#5 haha ja :) jag gillar stekt också, men rått kött är som en helt annan rätt…
jag har inte dött än iallafall. gott tecken!
Vi följer med spänning på hur det "urartar" sig! 

Det man skall akta sig för när det gäller dåligt tillagat kött och framföallt kyckling är Campylobakter!
"De flesta som har fått i sig campylobacter har fått när det genom att äta djur (exempelvis höna) som inte har upphettats tillräckligt.[1] En vanlig uppfattning är att det är salmonellainfektion man då insjuknar i, men i de allra flesta fall i Sverige handlar det om en campylobacterinfektion."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Min gamla morbror (90 år) berättade att han på 50-talet hade en arbetskamrat som alltid åt rå lever på mackan! Det fanns ingen story om att arbetskamraten mådde dåligt av det, snarare tvärtom.
Själv tycker jag inte att det låter så gott. Föredrar nog stekt lever med gräddsås.

nötlever borde vara okej att äta rå… men de är inte lika gott :P
magen mår finfint idag i alla fall, så jag klarade mig denna gång!

Antagligen neutraliserade levern en del av hemskheterna i mackan